printlogo


کد خبر: 263252تاریخ: 1402/3/8 00:00
وقوع سیلاب در خراسان شمالی باعث مرگ 4 نفر و مفقود شدن تعدادی از اهالی روستا‌های این منطقه شد؛ امدادرسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد
فاجعه در فاروج
15 روستا درگیر سیل؛ هنوز از سرنوشت مفقودان خبری نیست

گروه اجتماعی: شامگاه شنبه با وجود هشدار هواشناسی نسبت به وقوع احتمالی سیل و طغیان رودخانه‌ها بسیاری از روستاهای شهرستان فاروج، شیروان و اسفراین بر اثر شدت بارش باران دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند. جاری شدن سیل در این مناطق 15 روستا را در بر گرفت و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی بر جای گذاشت، به طوری که 4 نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌ و چند نفر هم مفقود شده‌اند. از ساعات اولیه این حادثه عملیات تخلیه گل و لای منازل توسط هلال‌احمر، نیروهای جهادی، بسیج و سپاه آغاز شد و امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد. طبق گزارش‌ها بیشترین خسارت سیل به روستاهای «استاد» و «گلیان» وارد شد و متاسفانه تاکنون ۴ نفر در روستای استاد شهرستان فاروج جان باخته‌اند، همچنین ۵۰ خانه خسارت دید و ۱۹ خودرو گرفتار سیل شد و ۴۰۰ راس دام نیز تلف شدند و تلاش برای یافتن قربانیان احتمالی در روستاهای سیل‌زده استان ادامه دارد. مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی گفت: جست‌و‌جوی امدادگران هلال‌احمر برای پیدا کردن افرادی که احتمالا جان خود را در سیلاب از دست داده باشند، ادامه دارد. ابوالفضل محبان تاکید کرد: سیل عصر روز شنبه در روستای استاد در فاروج تعدادی از خودروها را با خود به مناطق پایین دست برده بود که با گرفتن استعلام و صحبت با مالکان خودرو، آنها اعلام کردند بیرون از خودرو بوده و حال‌شان خوب است. این مقام مسؤول بیان کرد: در این حادثه 2 نفر در فاروج و 2 راکب تراکتور در روستای گلیان شیروان جان خود را از دست دادند. در روستای استاد برخی منازل تا سقف دچار آبگرفتگی شد و با تلاش امدادگران هلال‌احمر میان ۱۷ خانوار چادر توزیع و به آنها اسکان اضطراری داده شد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی گفت: ۲۱ تیم امداد و نجات هلال‌احمر این استان در قالب ۸۴ امدادگر برای خدمات‌رسانی به مناطق روستایی سیل‌زده شهرستان‌های فاروج، شیروان و اسفراین اعزام شده‌اند. ابوالفضل محبان اظهار کرد: در پی بارش‌ شدید باران و وقوع سیل شامگاه شنبه بسیاری از روستاهای شهرستان شیروان، فاروج و اسفراین دچار آبگرفتگی و سیلاب شد که از ساعات اولیه این حادثه عملیات تخلیه گل و لای منازل و امداد و نجات آغاز شده است. وی تصریح کرد: روستای «استاد» در شهرستان فاروج بیشترین خسارت را متحمل شد و عملیات اسکان اضطراری در این روستا انجام شده است و عملیات امداد همچنان ادامه دارد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۰۰ بسته غذایی کنسرو شده در بین سیل‌زده‌ها توزیع شده است، افزود: به دنبال وقوع سیلاب، آب و گاز در روستای استاد شهرستان فاروج قطع شد و دستگاه‌های ذی‌ربط در حال خدمات‌رسانی و وصل کردن جریان آب و برق این روستا هستند؛ روستای استاد، روستای نمونه گردشگری شهرستان فاروج در خراسان شمالی است، این روستای سرسبز در جنوب شهرستان در ۲۷ کیلومتری شهر فاروج واقع شده است. وی عنوان کرد: فاز اول عملیات جست‌وجو برای کشف مفقودان سیل در حال انجام است و تیم‌های آنست شامل سگ‌های زنده‌یاب نیز در این عملیات حضور دارند و جست‌وجوی هوایی نیز در حال انجام است.
* 15 روستای خراسان شمالی درگیر سیل
سرپرست اداره کل مدیریت بحران خراسان شمالی خسارت‌های وارد شده به مناطق سیل‌زده استان را تشریح کرد و توضیح داد: ۱۵ روستا در این استان درگیر سیلاب بودند. بیشترین خسارت‌های وارد‌شده به ترتیب به روستاهای استاد در فاروج و گلیان در شیروان بوده است. غلامرضا شفیق با بیان اینکه در روستای استاد با جاری شدن سیلاب انشعابات آب، برق و گاز قطع شد، گفت: با تلاش‌های انجام‌شده برق وصل شده است و شرکت گاز نیز قول داده مشکل گاز نیز حل شود. شفیق بیان کرد: طبق گزارشات اولیه ۴۰ واحد مسکونی در روستای استاد از ۵ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌ و ۱۰ واحد مسکونی نیز در روستای گلیان دچار خسارت شده است.
* تعداد جان‌باختگان سیل در خراسان شمالی به ۴ نفر رسید
پیش از این هم سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفته بود: تعداد جان‌باختگان سیل به ۴ نفر رسید. شفیق با اشاره به بارش شدید باران طی شامگاه شنبه در شهرستان فاروج و شیروان اظهار کرد: بر اثر جاری شدن سیلاب ۴ نفر جان خود را از دست دادند؛ 2 نفر از جان‌باختگان مربوط به روستاهای شیروان و 2 نفر نیز مربوط به روستاهای فاروج بودند. شفیق افزود: شدت بارش باران در روستای استاد در فاروج آنقدر زیاد بود که بعد از گذشت مدت خیلی کوتاهی ارتفاع سیلاب در رودخانه این روستا به ۴ متر رسید.
* آبرسانی سیار به روستای سیل‌زده در فاروج
وقوع سیلاب در شهرستان فاروج خسارات فراوانی را به بخش کشاورزی و تأسیسات آب این شهرستان وارد کرده است به طوری که هم‌اکنون تأمین آب این منطقه با تانکر در حال انجام است.
* حضور استاندار در مناطق سیل‌زده
استاندار خراسان شمالی با حضور در مناطق سیل‌زده شهرستان فاروج بر خدمت‌رسانی سریع در این شهرستان و شهرستان شیروان تاکید کرد و گفت: آب، برق و گاز مناطق سیل‌زده به سرعت تامین و راه‌ها بازسازی شود و خدمات‌رسانی ادامه یابد. محمدرضا حسین‌نژاد  بر ارائه آمار دقیق از تعداد مفقودی‌های حادثه  سیل و برآورد خسارات تاکید کرد. در این بازدید که با حضور عوامل ستاد بحران استان و شهرستان فاروج انجام شد، استاندار همچنین بر انجام اقدامات ضربتی و بهره‌مندی سریع مردم از خدمات اولیه تأکید کرد.
همچنین معاون بازسازی و مسکن روستایی و کارشناسان بنیاد مسکن استان خراسان شمالی از مناطق آسیب‌دیده شهرستان فاروج بازید کردند. علی روحانی، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در این بازدید تعداد واحدهای آسیب‌دیده در روستای استاد را 16 واحد ‌و در روستای چوکانلو 4 واحد ‌اعلام کرد و افزود: در این بازدید واحدهای خشت و گلی مشاهده شد که نیاز به تعمیر داشتند ‌‌که البته از نظر بنیاد مسکن غیرقابل تعمیر هستند.
* خسارات مناطق سیل‌زده زیاد است
سردار اسماعیل فرجی، فرمانده سپاه خراسان شمالی در بازدید از مناطق سیل‌زده این شهرستان اظهار داشت: نیروهای سپاه و بسیج تا پاکسازی کامل روستاهای سیل‌زده در منطقه حضور خواهند داشت. فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه‌(ع) خراسان شمالی گفت: متأسفانه در مناطق سیل‌زده روستای استاد فاروج و گلیان شیروان، خسارت‌های مالی و جانی زیادی وارد شده است. وی ادامه داد: از لحظات اولیه وقوع سیلاب تا صبح به ‌صورت مداوم کمک‌رسانی ادامه داشت و وقفه‌ای در کار نبوده است. عبدالرضا فرزانه، فرماندار فاروج هم اظهار داشت: به دلیل اینکه حدود 20 خودرو در سیل شب گذشته در چند روستای این شهرستان از زیر گل و لای بیرون کشیده شد و هنوز تعدادی مفقودی وجود دارد، احتمال افزایش تلفات مالی بالاست. وی افزود: نیروهای هلال‌احمر با سگ‌های زنده‌یاب در جست‌وجوی افراد مفقود شده هستند. به دلیل حجم بالای سیلاب، برآورد خسارات مالی فعلا مقدور نیست.
* امدادرسانی به ۲۴۱ نفر در پی سیل و آبگرفتگی
سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر دیروز با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۴۱ نفر در سیل و آبگرفتگی امدادرسانی شد، گفت: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر ۱۵۵ نفر را اسکان اضطراری دادند. بابک محمودی با اشاره به انجام عملیات امداد و نجات در سیل و آبگرفتگی ٢٤ ساعت گذشته، گفت: ۲ استان، ۴ شهرستان و ۸ روستا نیاز به دریافت خدمات امداد و نجات یافتند. وی ادامه داد: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به ۲۴۱ نفر امدادرسانی کردند و ۱۵۵ نفر را نیز اسکان اضطراری دادند. به گفته محمودی، در سیل و آبگرفتگی اخیر، ۵ نفر از هموطنان نیز جان خود را از دست دادند. این مسؤول با بیان اینکه ۱۷ تیم عملیاتی هم در عملیات امداد و نجات جوی شرکت کردند، افزود: ۵۸ نفر از امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر، آب تجمیع شده در ۱۶ واحد مسکونی را تخلیه کردند و ۳۰ دستگاه چادر، ۲۴۰ تخته پتو، ۶۰ تخته موکت توزیع شد.

Page Generated in 0/0108 sec