printlogo


کد خبر: 263265تاریخ: 1402/3/8 00:00
جدید‌ترین موشک بالستیک ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟
آماده به در 12 دقیقه

گروه سیاسی: چهارم خرداد بود که وزیر دفاع از نسل جدید موشک خرمشهر با نام خرمشهر ۴ (خیبر) رونمایی کرد؛ سلاحی که به گفته امیر آشتیانی رونمایی از آن 2 پیام مشخص دارد. نخست حمایت همه‌جانبه از دوستان و مبارزان علیه نظام سلطه و دوم، عزم ایران در برقراری و حمایت از صلح و آرامش در منطقه.
* از استفاده سوخت هایپرگولیک تا دارا بودن ایمپالس ویژه
بنا بر گزارش فارس، نسل چهارم موشک خرمشهر که از آن با نام «خیبر» نیز نام برده می‌شود، جزو موشک‌های بالستیک برد بلند و نقطه‌زن است که ۲ هزار کیلومتر برد دارد. سر جنگی این موشک با وزن یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم و طول ۴ متر از انواع سر جنگی‌های شدیدالانفجار است. تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) این موشک در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده و سر جنگی با سرعت حدود ۸ ماخ به هدف اصابت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این موشک راهبردی، تاکتیکی بودن است که به کاربر کمک می‌کند به سرعت «خرمشهر ۴» را جابه‌جا و آن را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند. مهم‌ترین ویژگی موشک «خرمشهر ۴» را باید رادارگریزی و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک دانست؛ مشخصه‌ای که برای اولین ‌بار در چنین موشکی تعبیه شده است، البته رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن نیز جزو ویژگی‌های بارز این موشک است.
* استفاده از پیشرفته‌ترین موتور سوخت مایع
طبق اعلام وزارت دفاع، سر جنگی موشک «خرمشهر ۴» می‌تواند بیش از یک تن مواد انفجاری حمل کند و به همین دلیل، یکی از بزرگ‌ترین و اثربخش‌ترین سر جنگی‌های تولیدشده به شمار می‌رود. حدود ۵۰۰ کیلوگرم از وزن سر جنگی این موشک به سازه، سامانه‌های هدایت کنترل در فاز میانی و سایر زیر سامانه‌ها اختصاص یافته است. هدایت سر جنگی این موشک از طریق موتورهای هدایتی و کنترلی نصب شده در بخش انتهایی سر جنگی انجام می‌شود. مهم‌ترین ویژگی سر جنگی موشک، سرعت بالا هنگام اصابت به هدف است که موجب می‌شود دشمن در تشخیص، رهگیری و انهدام آن ناتوان باشد.
موتور این موشک با نام «اروند» پیشرفته‌ترین موتور سوخت مایع کشور است که برای تاکتیکی ‌بودن، طراحان آن را در مخزن سوخت موشک قرار دادند و این کار، باعث کاهش طول موشک به ۱۳ متر شده است. یکی از ویژگی‌های این موتور، استفاده از 2 موتور کنترلی جهت هدایت و کنترل موشک است.
* ۱۲ دقیقه‌ تا عملیاتی ‌شدن «خرمشهر ۴»
مدت زمان لازم برای شلیک «خرمشهر ۴» به دلیل استفاده از سوخت هایپرگولیک (خودمشتعل)، عدم نیاز به تزریق سوخت راه‌انداز، هوا و نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است، همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ نگهداری کرد. این موشک با دارا بودن موتور بسیار قدرتمند از ایمپالس (ضربه ویژه) مورد نیاز برای بلند شدن موشک از سکوی بسیار بالا برخوردار است که مقدار آن روی زمین ۲۸۰ و در شرایط خلأ ۳۰۰ ثانیه است. استحکام بیشتر سازه موشک در نسل جدید خرمشهر نسبت به 3 نسل قبل دیگر ویژگی این موشک است که باعث شده پرتابگر بتواند آن را با سرعت بیشتری جابه‌جا کند.

Page Generated in 0/0057 sec