printlogo


کد خبر: 263266تاریخ: 1402/3/8 00:00
سلطان عمان در تهران؛ امضای 4 سند همکاری و تأکید طرفین بر تقویت روابط دو‌جانبه
هم سایه دوستی
هیثم بن طارق: باید با تلاش بیشتر ظرفیت‌های فی‌مابین را بالفعل کنیم

گروه سیاسی: عمان از روابط خوبی با ایران برخوردار است و بارها در مناقشه‌های منطقه‌ای در نقش واسطه ظاهر شده است. در طول سال‌های گذشته سلطان‌نشین عمان به عنوان میانجی مذاکره بین ایران و غربی‌ها ایفای نقش کرده است. مذاکرات هسته‌ای ایران و غربی‌ها نمونه بارزی از میانجی‌گری عمان است. 
سلطنت عمان همیشه همسایه‌ای قابل اعتماد در منطقه برای جمهوری اسلامی ایران بوده است. این همسایه خوب دست‌کم از ابتدای دهه ۹۰ شمسی، نقشی فراتر در تعاملات ایران و جهان بویژه غرب بر عهده گرفت. این نقش‌آفرینی‌ها بویژه پس از آغاز روند گفت‌وگوهای ایران و غرب و امضای برجام ادامه یافت و پرونده روابط ایران و عربستان، فصل تازه سریال میانجی‌گری عمان بود و 3 دور گفت‌وگوهای برگزار شده میان مقامات تهران و ریاض در مسقط، بنیان توافقی را نهاد که در پکن نهایی شد و به ۷ سال تنش و سردی در روابط 2 کشور مسلمان پایان داد. فصل سوم این سریال هم بر اساس شواهد موجود با موضوع روابط ایران و مصر خواهد بود تا عمان همچنان همسایه قابل اعتماد و اعتنای ایران در مرزهای جنوبی باشد. مسقط در کنار تلاش‌های اقتصادی که برای رسیدن به پایتخت‌های همجوار دارد، مشتاق است از رهگذر استراتژی‌های سیاسی هم توسعه اقتصادی را تقویت کند و در چنین شرایطی طبیعی است علاوه بر حسن همجواری با ایران، در جهت تأمین منافع دوجانبه گام بردارد. شهره شدن به ریش‌سفیدی و میانجی‌گری صلح‌طلبانه، ظرفیت‌های بالقوه این سلطان‌نشین خلیج ‌فارس را هم به همسایگان و هم به جهان خواهد شناساند و مسقط در پس تلاش‌های دیپلماتیک خود در منطقه نیم‌نگاه امیدوارانه‌ای هم به این مهم دارد.
حالا سلطان عمان در راستای تقویت روابط دوستانه ۲ کشور در زمینه‌های مختلف و گسترش همکاری‌ها و بررسی آخرین تحولات منطقه و جهان به تهران سفر کرده است.
روز گذشته «هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان در صدر هیاتی بلندپایه و برای انجام سفری دو روزه وارد تهران شد. وی در بدو ورود مورد استقبال محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و هیات ایرانی قرار گرفت و سپس رئیس‌جمهور به شکل رسمی از وی در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد استقبال کرد. در این مراسم پس از نواختن سرود ملی ۲ کشور، سران ایران و عمان از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیده و سپس اعضای هیات‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
* مخبر: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات با عمان دارد
محمد مخبر در جریان استقبال از سلطان عمان در فرودگاه مهرآباد، با اشاره به روابط دیرینه و ظرفیت‌های گسترده ۲ کشور اظهار امیدواری کرد این سفر برای ۲ ملت ایران و عمان و کشورهای منطقه منشأ خیر و برکت باشد. معاون اول رئیس‌جمهور به روابط تاریخی و صمیمانه تهران - مسقط اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد. مخبر تصریح کرد: روابط سیاسی ایران و عمان روابطی نزدیک و عمیق است و این روابط صمیمانه ایجاب می‌کند مناسبات اقتصادی و تجاری فی‌مابین نیز همپای مناسبات سیاسی توسعه یابد. معاون اول رئیس‌جمهور مسائل بانکی را از مهم‌ترین موانع پیش روی توسعه تعاملات تجاری ۲ کشور برشمرد و از اراده جدی جمهوری اسلامی برای گسترش مناسبات اقتصادی ۲ کشور خبر داد. «هیثم بن طارق» سلطان عمان نیز با بیان اینکه بعضا کاستی‌هایی در روابط اقتصادی ۲ کشور وجود دارد، گفت: در این سفر درباره مسائل و موانع پیش روی مبادلات تجاری ۲ کشور مذاکره و گفت‌وگو خواهیم کرد. وی بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کرد و افزود: اگر چالش‌ها و موانع بانکی میان ۲ کشور برطرف شود، مراودات اقتصادی تجار ۲ کشور و همکاری‌های تجاری فی‌مابین تسهیل خواهد شد. «هیثم بن طارق» گفت: امیدوارم در این سفر به راهکارهایی برای گسترش مناسبات اقتصادی فی‌مابین دست‌ یابیم.
* رئیسی: روابط ۲ کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جریان سفر آقای «هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ۲ کشور با بیان اینکه تهران و مسقط دیدگاه‌های مشترکی درباره همکاری‌های منطقه‌ای، تقویت و تثبیت امنیت، صلح و رفاه ملت‌های منطقه دارند، گفت: روابط ۲ کشور از مرحله تجاری به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است و دیدگاه‌های مشترک و رویکرد تقویت همگرایی منطقه‌ای سران ایران و عمان، در کنار ظرفیت‌ها و زمینه‌های مناسب متقابل می‌تواند روابط فی‌مابین را در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای گسترش دهد. رئیس‌جمهور ظرفیت‌های ۲ کشور در بخش‌های صنعت، تجارت، ارتباطات، امور دفاعی و امنیتی، خطوط جاده‌ای و ریلی، حمل‌و‌نقل دریایی و ترانزیت، مبادلات مالی و پولی و انرژی را از جمله زمینه‌های مناسب برای گسترش همکاری‌ها برشمرد و با اشاره به مذاکرات دیروز مقامات ایران و عمان در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری، بر نهایی شدن تشکیل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد. رئیسی همچنین با اشاره به مواضع مشترک ۲ کشور در موضوعات مربوط به یمن و فلسطین، از نقش عمان بویژه سلطان هیثم بن طارق در تلاش برای احقاق حقوق مردم یمن و نیز مردم فلسطین قدردانی کرد و خواستار تداوم جدی این نقش‌آفرینی شد. «هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان نیز در این نشست با سپاسگزاری از دعوت و استقبال گرم رئیس‌جمهور کشورمان اظهار داشت: پس از سفر سال گذشته جنابعالی به عمان سطح روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای ۲ کشور ارتقای چشمگیری داشته و اگر چه حجم تبادلات تجاری 2 برابر شده است اما با توجه به ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و مساعد ۲ کشور، هنوز تا سطح مطلوب روابط فاصله داریم و باید با تلاش بیشتر این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.
توجه به موقعیت ویژه جمهوری اسلامی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین ۲ کشور، گسترش خطوط کشتیرانی، افزایش مراودات پولی و بانکی و تبادلات انرژی نیز از محورهای مذاکرات اعضای هیات‌های عالی‌رتبه ایرانی و عمانی بود.
* امضای 4 سند همکاری میان مقامات ایران و عمان
در جریان سفر رسمی آقای «هیثم بن‌طارق آل‌سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، مقامات 2 کشور 4 سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی به امضا رساندند.
وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی و دبیرکل شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی از طرف ایران و وزرای انرژی، اقتصاد و تجارت عمان اسناد همکاری‌های مشترک 2 کشور را امضا کردند.
* افزایش ۲ برابری حجم تبادلات تجاری ایران و عمان
وزیر امور خارجه در نشست خبری با وزیر خارجه عمان گفت: بدون تردید سلطنت عمان جایگاهی ممتازی برای جمهوری اسلامی ایران دارد. حسین امیرعبداللهیان افزود: نقش عمان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره سازنده است. امیرعبداللهیان تصریح کرد: بعد از امضای ۱۳ سند در مسقط شاهد افزایش ۲ برابری حجم تبادل تجاری بین ۲ کشور هستیم.
* وزیر خارجه عمان: سفر سلطان عمان، سرآغاز مرحله جدیدی از روابط بین ۲ کشور است
وزیر امور خارجه عمان در جریان دیدار مقامات ۲ کشور با اعلام اینکه سفر هیثم بن طارق به ایران سرآغاز مرحله جدیدی از روابط بین ۲ کشور است، اظهار داشت: سلطان عمان در این دیدار نسبت به رویکردهای رئیس‌جمهور ایران در تقویت همکاری با همسایگان، بر ضرورت این موضوع تاکید داشت.
***
رئیسی پیروزی «اردوغان» را تبر گفت
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم‌ رئیسی، رئیس‌جمهور در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، ابراز اطمینان کرد در دوره پیش‌رو روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر پایه پیوندهای مستحکم تاریخی، فرهنگی، دینی، حسن همجواری، احترام متقابل و منافع مشترک ۲ ملت بیش از پیش تقویت شده و همکاری‌های نزدیک ۲ کشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، شرایط مناسب‌تری را برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه فراهم خواهد کرد.

Page Generated in 0/0060 sec