printlogo


کد خبر: 263277تاریخ: 1402/3/9 00:00
اهمیت جایگاه و نقش دختران در فرهنگ عمومی کشور
دختران آفتاب و نقش تأثیرگذار آنان در فرهنگ

محبوبه رجبی: خداوند جایگاه دختر را با نزول سوره کوثر بلندمرتبه داشت، آنگاه که به ابتران عالم ثابت کرد نسل پیامبر اسلام(ص) را توسط دختری که جهان به یمن وجود او و برای او خلق شده بود ادامه خواهد داد. می‌گویند دختر رحمت است و کلید باز شدن درهای بهشت و پیامبر(ص) فرموده‌اند دختر ریحانه است. 
سال 1385 رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان «روز ملی دختران» تصویب و اعلام کرد. بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، نخستین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب شد. بدون تردید توجه به اهمیت و ضرورت این روز و فرصت‌های آن، همچنین دقت به وضعیت دختران در جامعه که برای اصلاح و بهبود آن به عزم و اهتمام ملی نیاز است، می‌تواند از این روز ملی، فرصتی مغتنم برای کار جمعی درباره دختران سرزمین عزیزمان بسازد که زمینه‌های حرکت‌های بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی آنان را فراهم کند.
دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) فرصتی مغتنم است تا نقش ویژه دختران آفتاب  و نقش تاثیرگذار آنان در فرهنگ را مورد توجه قرار داد. از جمله نقش عاطفی دختران خانواده می‌توان به این مورد اشاره کرد که آنان می‌توانند با ایجاد فضای صمیمی شرایط را برای درد دل و بیان احساسات منفی مهیا کنند تا به حل معضلات پیش آمده در خانواده کمک کند. شیرینی و محبتی که دختران در ذات و رفتار خویش دارند سبب آرامش روحی و شادی افراد خانواده می‌شود. امروزه و با توجه به مسائل اخیر دختران نوجوان در جهانی پیچیده‏تر و چالش‏برانگیزتر از گذشته زندگی می‌کنند که همراه با تحول شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی، نیازها و تمایلات اجتماعی آنها نیز با توجه به آرزوهای نامحدود و توانایی‌های بالقوه‌ای که دارند، تنوع پذیرفته و پویایی بیشتری می‌یابد.
از جمله مهم‌ترین نیازهای اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان دختر، امنیت، هستی‌شناختی، فلسفه رضایت‌بخش زندگی، برابری و عدالت جنسیتی است و مهم‌ترین نیاز آموزشی آنها ادامه تحصیل ‌و تکنولوژی آموزشی است.
تحولات چشمگیر در عرصه‌های  فناوری ارتباطات و رشد مصرف‌گرایی، نقش فرهنگ رسانه‌ای و فرهنگ عامه‌پسند در جامعه‌پذیری دختران جوان را افزایش داده است. از جمله، ظهور خرده‌فرهنگ‌ها و سبک زندگی متنوع در بین جوانان است که گاه با فرهنگ رسمی جامعه همخوان نبوده و گاه آن را به چالش می‌کشد.
شکاف ایجادشده در جهت‌گیری‌های ذهنی و رفتاری دختران نوجوان نسبت به مولفه‌های خرده‌فرهنگی، تناقضاتی را در مواجهه آنها با ارزش‌ها سنتی و مدرن به همراه داشته است. از سوی دیگر گرایش به رفتارهای خرده‌فرهنگی چنان فراگیر شده است که تمایز آن از رفتارهای مقبول رسمی دشوار و سخت شده و مرزبندی‌های این ۲ سطح نگاه و رفتار را در معرض تغییر و تعریف مجدد قرار داده است.
جدای از سهم مهم دختران در بافت جمعیتی جامعه، می‌توان به جایگاه و نقش دختران در فرهنگ عمومی کشورمان نیز اشاره کرد که پیوسته سلامت و توانمندی فرهنگی و اجتماعی خود را به پرورش دختران آگاه، توانمند، الگو و عفیف وابسته می‌داند. بر این اساس، مهم‌ترین ضرورت‌های انتخاب «روز ملی دختران»، توجه به عناوین زیر است:
اهتمام ورزیدن به احیا، بهبود و تقویت ارزش‌های فرهنگی - اجتماعی مطلوب دختران، عامل مهم و تاثیرگذار در جامعه خواهد بود. همچنین با معرفی، ترویج و احیای ارزش‌های فرهنگی و با تکیه بر فرهنگ و سیره مکتب تابناک اهل بیت، الگویی روشن برای دختران ایران اسلامی رقم خواهد خورد. با تاکید بر مقوله بهبود و توسعه سلامت روانی - اجتماعی دختران، در مسیر رشد فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی گامی موثر برداشته خواهد شد و با اصلاح و بهبود فرهنگ عمومی درباره دختران توأم با انسجام‌بخشی و پرهیز از چنددستگی و پراکندگی در برنامه‌ریزی، در کنار توجه به مقام و منزلت مادر با تاکید بر تعمیق و گسترش آموزه‌های دینی، شاهد مادران موفق در آینده ایران اسلامی خواهیم بود.

Page Generated in 0/0057 sec