printlogo


کد خبر: 263286تاریخ: 1402/3/9 00:00
همه چیز درباره داربی 101 و انتخاب اشکان خورشیدی به عنوان داور
اولین سوت فصل برای سرخابی‌ها

کمیته داوران «اشکان خورشیدی» را داور داربی معرفی کرد. سرانجام صبح روز گذشته کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام کرد اشکان خورشیدی به عنوان داور داربی انتخاب شده است. این در حالی است که پیش از این شایعاتی پیرامون انتخاب بیژن حیدری برای قضاوت داربی وجود داشت اما در نهایت این خورشیدی بود که نظر کمیته داوران را به خود جلب کرد. همچنین نکته مهم این است که علیرضا ایلدروم و حسین ظهیری کمک داوران او در این بازی خواهند بود تا ۲ چهره درخشان این فصل لیگ برتر، خورشیدی را همراهی کنند. محمدحسین زاهدی‌فر و علی‌اصغر مومنی، ۲ داور وسط باتجربه فوتبال ایران نیز در قامت کمک‌ داوران اضافه در این بازی حضور دارند تا به خورشیدی کمک کنند. محمد راهی و علی خسروی، ناظر داوری و ناظر ویژه داوری در این بازی هستند تا این بار ۲ چهره مشهور نظارت، عملکرد خورشیدی را زیر نظر بگیرند. نکته مهم این است که خورشیدی فصل جاری برای پرسپولیس و استقلال قضاوت نکرده اما برای داربی لیگ برتر و جام حذفی گزینه بود و در نهایت سوت داربی حذفی را در اختیار گرفت.
داوران: اشکان خورشیدی، علیرضا ایلدروم، حسن ظهیری، محمدحسین ترابیان
کمک‌ داوران اضافه (پشت دروازه): محمدحسین زاهدی‌فر، سیدعلی اصغر مومنی
کمک‌ داور ذخیره: محمد راهی
ناظر داوری: محمود رفیعی
ناظر ویژه داوری: علی خسروی
* طلسم‌شکنی با قضاوت دومین فینال تاریخ سرخابی‌ها
اشکان خورشیدی برای دومین مرتبه قضاوت داربی را برعهده خواهد داشت. در مسابقه قبلی این پرسپولیس بود که با یک گل پیروز از زمین خارج شد. ۲ تیم پرسپولیس و استقلال روز چهارشنبه، دهم خرداد در ورزشگاه آزادی در دیدار نهایی جام حذفی در حالی به مصاف یکدیگر خواهند رفت که این بازی دومین تقابل ۲ تیم در فینال‌های جام حذفی به شمار می‌رود، از همین رو کمیته داوران فدراسیون فوتبال قضاوت این دیدار حساس را به اشکان خورشیدی داور 43 ساله فوتبال ایران واگذار کرده است. 
خورشیدی  از سال ۱۳۷۶ داوری بازی‌ها و مسابقات فوتبال را شروع کرده است‌. این داور سال 1389 نخستین قضاوت خود را در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال انجام داد و 13 سال است در سطح اول فوتبال ایران قضاوت می‌کند. وی از سال 2012 در لیست داوران بین‌المللی فوتبال ایران قرار گرفته و سابقه قضاوت در قاره آسیا را نیز در کارنامه خود دارد. خورشیدی پیش از این در شهرآورد هشتادوچهارم پایتخت که با تساوی بدون گل ۲ تیم همراه بود، به عنوان داور چهارم بازی، حضور در داربی را تجربه کرده بود اما این داور برای قضاوت در داربی نزدیک به 10 سال صبر کرد.   
این داور 43 ساله در شهرآورد 90 در لیگ هجدهم در حالی برای نخستین بار قاضی بازی بود که در پایان شاگردان برانکو ایوانکوویچ موفق شدند با تک گل احمد نوراللهی حریف خود را شکست دهند تا راه را برای قهرمانی خود هموار کنند.
تنها صحنه مشکوک این بازی جایی رخ داد که خورشیدی با سرنگون شدن منشا درون محوطه جریمه پرسپولیس به سود آبی‌پوشان پایتخت اعلام پنالتی کرد که فرشید اسماعیلی این موقعیت مسلم گلزنی را از دست داد تا استقلال در تنها بازی‌ای که خورشیدی داور شهرآورد بود برابر حریف سنتی خود شکست بخورد. نکته جالب توجه درباره انتخاب خورشیدی به عنوان داور شهرآورد صدویکم آنجاست که وی در این فصل در هیچ یک از بازی‌های پرسپولیس و استقلال داور بازی نبوده است.  
حالا باید دید این داور در دومین تجربه قضاوت خود در شهرآورد باز هم برای پرسپولیس خوش‌یمن خواهد بود، یا این بار استقلال موفق خواهد شد پرسپولیس را شکست دهد.
* زمان داربی عقب افتاد
با اعلام رسمی سازمان لیگ، ساعت برگزاری شهرآورد بزرگ پایتخت تغییر کرد. شهرآورد بزرگ پایتخت میان استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه در استادیوم آزادی برگزار می‌شود. سرخابی‌ها برای بالای سر بردن کاپ قهرمانی جام حذفی، در یک مسابقه فوق‌العاده حساس با هم روبه‌رو می‌شوند. این دیدار ابتدا قرار بود ساعت 18:30 برگزار شود اما به دلیل گرمای هوا، بحث و گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر زمان آغاز بازی شکل گرفته بود که با اعلام رسمی سازمان لیگ، این مسابقه ساعت 19:45 برگزار می‌شود. استقلال برای رسیدن به دیدار فینال، از سد تیم‌های تراکتور، ملوان، پارس جنوبی و نساجی گذشت و پرسپولیس نیز ون پارس اصفهان، سپاهان، گل‌گهر و هوادار را از پیش رو برداشت.
* میهمانان خارجی 
نایب‌رئیس و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال عمان با حضور در ایران فینال جام حذفی فوتبال کشور را از نزدیک تماشا می‌کنند. به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، مهدی تاج از شیخ محسن المسروری و ناصر بن سالم الهدایی، نایب‌رئیس و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال عمان دعوت کرد با حضور در ایران، دیدار فینال جام حذفی را که روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، تماشا کنند.
* حیدری: نمی‌خواهیم اشتباهات داوری در فینال جام حذفی هم تأثیرگذار باشد
مربی تیم فوتبال استقلال معتقد است در فصلی که گذشت حق آبی‌پوشان بابت اشتباهات داوری بیشتر از سایر تیم‌ها تضییع شده است. خسرو حیدری مربی تیم فوتبال استقلال در گفت‌وگو با رسانه رسمی این باشگاه درباره دیدار فینال جام حذفی گفت: استقلال با تمرکز و آرامش کامل تمرینات خود را برای فینال جام‌حذفی ادامه می‌دهد. با قدرت کامل در این مسابقه حاضر می‌شویم و به هیچ چیز جز موفقیت و اهدای جام به هواداران‌مان فکر نمی‌کنیم. وی ادامه داد: طبیعی است ما نسبت به اتفاقات داوری در فصل اخیر معترض باشیم. دلیلش هم این است که در این سال‌ها و به خصوص در فصلی که گذشت، حق استقلال بابت اشتباهات داوری بیشتر از بقیه تیم‌ها تضییع شد. هیچ‌کس منکر این نیست که داوران ایرانی زحمت می‌کشند اما اشتباهات داوری، خیلی به استقلال ضربه زده. فیلم اشتباهات این فصل هم توسط باشگاه منتشر شد و خود کارشناسان داوری هم در تلویزیون اذعان کردند استقلال بیشتر از همه تیم‌ها از این بابت آسیب دید.
مربی تیم فوتبال استقلال افزود: من‌ اگر پیشنهاد استفاده از داور خارجی را دادم، به این دلیل است که تیم ما و هواداران‌مان نمی‌خواهند اشتباهات احتمالی داوری، بر بازی فینال اثرگذار باشد. یکی از دلایل اشتباهات داوری هم نبود VAR است، زیرا این امکان وجود ندارد که یک صحنه شک‌‌برانگیز، دوباره چک‌ شود و داور شانس تصمیم درست را از دست می‌دهد. امیدوارم هرچه زودتر این امکانات در اختیار داوران قرار بگیرد. سختگیری‌هایی که امسال برای استقلال بود، بسیار زیاد بود و برای من عجیب است. هرقدر برای استقلال سختگیری زیاد بود، تیم‌های دیگری بودند که از اشتباهات داوری استفاده کردند؛ خطای ۲ متر بیرون محوطه را برای‌شان پنالتی گرفتند یا محل بازی را تغییر دادند. الان هم که تیم داوری معرفی شده، برای اشکان خورشیدی و همکارانش آرزوی موفقیت می‌کنم و از ایشان فقط عدالت می‌خواهیم. حیدری با اشاره به این موضوع که  به نظر خودم و همین طور خیلی از کارشناسان، استقلال بهترین بازی‌های لیگ را ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: با اینکه در لیگ قهرمان نشدیم اما بیشتر از همه تیم‌ها گل زدیم. تراکتور و نساجی را پرگل شکست دادیم و با آمادگی کامل در فینال حضور می‌یابیم. از هواداران عزیزمان که یار دوازدهم ما هستند، درخواست می‌کنم روز بازی هم با حضور حداکثری در ورزشگاه‌ حامی تیم محبوب خود باشند. بازیکنان و کادر فنی هم‌قسم‌ شده‌اند با همه وجود در زمین حاضر شوند و هرچه در توان دارند، در زمین بگذارند تا هواداران‌مان یک شب فراموش‌نشدنی را تجربه کنند.

Page Generated in 0/0124 sec