printlogo


کد خبر: 263300تاریخ: 1402/3/9 00:00
اخبار

سردار حاجی‌زاده:
موشک هایپرسونیک ایران بزودی رونمایی می‌شود
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت گفت: موشک هایپرسونیک آزمایش‌های خود را پشت‌ سر گذاشته است و بزودی رونمایی می‌شود. سردار امیرعلی حاجی‌زاده افزود: این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند، سامانه‌های ضدموشکی دشمن را هدف قرار می‌دهد و یک جهش بزرگ در حوزه موشکی است. سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: موشک هایپرسونیک سرعت بالایی (حدود 12 تا 13 ماخ) دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند مانور دهد.
***
تشییع پیکر شهید احمدی در بجنورد
آیین وداع با پیکر مطهر شهید محمدمهدی احمدی که در درگیری اخیر مرزی با طالبان به شهادت رسید، صبح روز دوشنبه در فضایی آکنده از نام و یاد اباعبدالله(ع) و شهدای کربلا با حضور خانواده این سرباز شهید، در بجنورد برگزار شد. پیکر مطهر شهید محمدمهدی احمدی  امروز ساعت 8 صبح از مسجد انقلاب تا میدان کارگر بجنورد تشییع می‌شود. نماز بر پیکر این شهید به امامت نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، در میدان کارگر اقامه و پس از آن پیکر این شهید بزرگوار در زادگاهش روستای گلی به خاک سپرده خواهد شد.
***
وزیر کشور:
درگیری اخیر مرزی رفع‌شده و مشکل خاصی نیست
وزیر کشور درباره تنش‌های مرزی ایران و افغانستان و ارزیابی‌های صورت‌گرفته، گفت: یک تیراندازی مرزی در مرز از طرف مرزداران افغانستانی انجام شد و طبیعتا پاسخ آنها هم به ‌شکل مقتضی داده شد. وی با بیان اینکه این درگیری، درگیری مختصری بود، اضافه کرد: این درگیری در ادامه برطرف و مذاکراتی هم با طرف طالبانی انجام شد. در حال حاضر مشکلی نداریم و نقطه مرزی برای تردد باز است و آرامش برقرار شده است.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات در زمینه حقابه هیرمند بیان کرد: پیش‌تر مسؤولان مختلفی در زمینه حقابه هیرمند صحبت کرده‌اند، از این ‌رو ما منتظر آن تیم مشترکی هستیم که به ‌اتفاق طالبان و نیروهای ایرانی و متخصص تشکیل شود تا این تیم وضعیت آب را در سدهای منطقه بررسی کند و ببیند در زمان حاضر با توجه به حقابه ایران، وضعیت فعلی چگونه است. وی ادامه داد: اگر آب در سدها موجود بود، طرف طالبانی باید سهم ایران را بدهد و اگر نبود این مساله باید برای ما روشن شود، چراکه متخصصان ما معتقدند در این سدها آب موجود است اما طرف طالبانی می‌گوید آب موجود نیست. با این حال تشکیل کمیته مشترک از سمت ما پیش‌بینی شده است و این کمیته باید تشکیل شود و از محل مذکور بازدید کنند، به هر حال طالبان باید این موضوع را سامان دهد.
***
دیدار امیر آشتیانی و وزیر دفاع مالی
وزیر دفاع کشور مالی روز گذشته با حضور در ستاد وزارت دفاع با امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر آشتیانی در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره توسعه روابط با کشورهای آفریقایی را دنبال کرده است، گفت: همکاری با کشورهای مسلمان و مستقل همچون کشور مالی که از نقش قابل‌ توجهی در تحولات منطقه‌ غرب آفریقا برخوردار است از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای همین سیاست اصولی، در برقراری تعامل با کشورهای مستقلی همچون مالی، تلاش و اهتمام جدی دارد.
امیر سرتیپ آشتیانی با تقدیر از مواضع دولت مالی در حمایت از فلسطین و مردم مظلوم آن، پایداری این کشور در حفاظت از آرمان قدس شریف را الگویی درخشان از حق‌طلبی و دفاع از مظلوم برشمرد. وزیر دفاع با اشاره به برگزاری نخستین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی میان 2 کشور در سال گذشته، گفت: خوشبختانه اخیراً تحولات خوبی در همکاری‌های بین 2 کشور رخ داده است و حضور جنابعالی و هیأت همراه در تهران، نشان‌دهنده اراده مقامات کشور مالی، برای توسعه روابط و همکاری‌های فی‌مابین است. وزیر دفاع با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی انتقال توانمندی‌ها و امکانات در حوزه تجهیزاتِ و همچنین آموزش و تجربیات برای مقابله با تروریسم را دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تقویت بنیه‌ دفاعی کشور مالی در برابر تهدیدات گروه‌های تروریستی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
سادیو کامارا، وزیر دفاع مالی نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، هدف سفر خود را گسترش و تحکیم روابط میان 2 کشور عنوان کرد و افزود: ملت و دولت مالی تلاش دارند خود حاکمیت و امنیت کشورشان را بر عهده بگیرند و جمهوری اسلامی ایران الگوی مناسب ملت ما است. وی با اشاره به تجربیات جمهوری اسلامی ایران درباره مبارزه با تروریسم و همچنین بسیج مردمی و مشارکت دادن مردم در تأمین امنیت خودشان، خواستار بهره‌مندی از این تجربیات شد. سادیو کامارا در این دیدار با انتقاد از استعمار غرب و همچنین مدیریت امنیت توسط برخی کشورهای غربی در آفریقا، آن را نه‌تنها ناامن‌کننده و ویران‌کننده بلکه ناکارآمد دانست و افزود: ملت و دولت مالی تصمیم گرفته‌اند حاکمیت و مسؤولیت امنیت خود را بر عهده گرفته و خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند، در این مسیر تجربیات و حمایت‌های جمهوری اسلامی بسیار ارزشمند است.

Page Generated in 0/0058 sec