printlogo


کد خبر: 263415تاریخ: 1402/3/16 00:00
استقبال مصری‌ها از عملیات استشهادی سرباز ۲۲ ساله هموطن‌شان‌که منجر به هلاکت‌ ۳ نظامی صهیونیست شد
هت‌تریک محمد صلاح
رئیس پیشین دایره اطلاعات اسرائیل هشدار داد مصریان برای صلح با ما تربیت نشده‌اند و ما باید فعالیت مسلحانه علیه خود از جانب آنها را متصور بدانیم

گروه بین‌الملل: اقدام شهید محمد صلاح، سرباز مصری با عملیات قهرمانانه ضد صهیونیستی در عمق مرزهای جنوبی فلسطین اشغالی به منزله به چالش کشیدن نیم قرن تاریخ شکست و سازش اعراب در مقابل اسرائیل بود. پس از شکست جمهوری‌های عربی مصر و سوریه در جنگ 1973 موسوم به یوم کیپور در مقابل رژیم صهیونیستی که زمینه پیمان سازش خفت‌بار کمپ دیوید(1978) را میان بزرگ‌ترین ملت عرب و اشغالگران قدس فراهم آورد، مصری‌ها سال‌ها بود انتظار چنین روزی را می‌کشیدند.
ترور انور سادات، رئیس‌جمهور خیانتکار این کشور و عامل صلح ننگین کمپ دیوید به دست شهید خالد اسلامبولی، درجه‌دار ارتش مصر و عضو گروه جهاد اسلامی در بهار 1982 میلادی مهم‌ترین واکنش این ملت به خیانتکاران محسوب می‌شد.
عملیات نمادین و استشهادی روز شنبه شهید صلاح که با نفوذ 6 کیلومتری از صحرای سینا به داخل سرزمین‌های اشغالی و به هلاکت رساندن 3 نظامی اسرائیلی همراه بود، نخستین حرکت انقلابی ملت مصر علیه صهیونیست‌ها و مزدوران‌شان پس از 38 سال بار دیگر نام شهید سلیمان خاطر را در دیار نیل بر سر زبان‌ها انداخت. این سرباز رزمنده مصری سال 1985 میلادی (1364) با شلیک به سمت جاسوسان اسرائیلی که قصد ورود به منطقه ممنوعه نظامی در مرزهای صحرای سینا را داشتند، 7 نفر از آنها را به هلاکت رساند. بعدها پیکر بی‌جان او در حالی که به دار آویخته شد بود، در زندان پیدا شد. محمد صلاح، مرزبان دلاور پلیس مصر نیز شنبه گذشته با در دست گرفتن یک سلاح کلاشنیکف به همراه 6 خشاب فشنگ، از دل موانع مرزی رژیم صهیونیستی با فلسطین اشغالی در شمال شبه جزیره سینا گذشت و در 2 کمین مختلف  مجموعه‌ای از نظامیان اسرائیلی را غافلگیر کرد و هدف قرار داد و 3 نفر از آنها را به هلاکت رساند تا اینکه خود نیز به شهادت رسید. هزاران کاربر عرب در شبکه‌های اجتماعی، مهارت و تبحر او در دریبل زدن موانع امنیتی و ضربه زدن به دشمن را با هموطن فوتبالیستش در باشگاه  لیورپول مقایسه کردند.
ارتش مصر همان روز در بیانیه‌ای درباره آنچه حادثه امنیتی در گذرگاه مرزی «العوجا» عنوان شد، تلاش کرد انگیزه‌های جهادی پشت آن را منکر شود. در این بیانیه آمده بود که یک نیروی امنیتی در حال تبادل آتش با نیروهای قاچاق مواد مخدر از مرز عبور کرد که به کشته شدن وی و 3 نفر از نیروهای تامین امنیت مرزی اسرائیل انجامید. با این حال صهیونیست‌ها که ابتدا می‌خواستند ابعاد این رخداد تاریخی را سانسور کنند، در نهایت خود در بیانیه ارتش عبری بر استشهادی بودن این عملیات صحه گذاشتند. 
تهدید نیروهای مرزی مصر توسط مقامات امنیتی تل‌آویو متعاقب این عملیات و حمله متقابل جنگنده‌های اسرائیلی به مواضعی در 2 شهر العریش و الشیخ زوید در منطقه صحرای سینا، نشانه‌های بارز وحشت صهیونیست‌ها از این واقعه بود.
در نهایت مراسم تشییع باشکوهی که مصری‌ها دیروز برای پیکر شهید محمد صلاح برپا کردند، گویای همه چیز بود.
استقبال ملت مصر از این عملیات استشهادی در حالی بود که آنها سال‌ها پس از سلیمان خاطر شهیدی در جبهه مبارزه با صهیونیست‌ها نداشتند. در روزهایی که سیاستمداران و روشنفکران عرب رسما  تن به شکست و سکوت و سازش در مقابل زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها داده‌اند، می‌توان گفت مقاومت جانانه مجاهدان فلسطینی در باریکه غزه، در یک قدمی مرز رفح، باعث به جوش آمدن مجدد خون مصری‌ها شده است.
کمی قبل بود که  ارتش مصر با اعلام کشف یک راکت‌انداز در جنوب صحرای سینا که به سمت بندر اشغالی ایلات و ساحل دریای سرخ نشانه رفته بود، عملا از وارد شدن این منطقه تاریخی به فاز مقاومت ضد صهیونیستی پرده برداشت.
* نحوه شهادت سرباز مصری
نام شهید محمد صلاح، سرباز 22 ساله عملیات مرز العوجا طی 3 روز گذشته در رسانه‌های مصر و اسرائیل طنین خاصی داشته است. به نوشته  تارنمای امنیتی واللانیوز نزدیک به منابع امنیتی تل‌آویو، این نظامی مصری پس از اینکه 2 نظامی اسرائیلی را کشت، به پشت تپه‌ای رفت و برای خودش جان‌پناهی درست کرد و پشت آن پنهان شد تا در کمین نظامیان بعدی بماند که می‌آیند و در ادامه ایهود دهان را هم کشت. اینجا بود که فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اجازه استفاده از بالگرد برای تعقیب پلیس مصری را صادر کرد اما فرمانده میدانی تصمیم به درگیری سریع گرفت و اجازه رسیدن بالگرد را نداد.
* حیرت صهیونیست‌ها: سینا بیدار شده!
شواهد اولیه به دست آمده از این عملیات نشان از آن دارد که سرباز مصری این اقدام پیچیده را همراه با برنامه‌ریزی دقیق برای عبور از موانع ارتش عبری در مرزهای فلسطین و مصر انجام داده به طوری که تمام ساختار اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در بهت و حیرت فرو برده است.
«یوشی یوشع» گزارشگر تارنمای عبری معاریو در این باره تحلیل کرد: «سرباز مصری عملیات را به دقت برنامه‌ریزی کرده بود و شاید در سطح برنامه‌ریزی کمک هم گرفته باشد. او 5 کیلومتر را در شرایط بسیار سخت طی کرده آن هم در حالی که تجهیزات و 6 خشاب تیر و چاقوهای کماندویی به همراه داشته است. این سرباز مصری کار برنامه‌ریزی شده انجام داده و موقعیت نظامیان را بخوبی رصد کرده است. ارتش اسرائیل در حال حاضر روی اینکه چرا تجهیزات نظارتی عملیات سرباز مصری را رصد نکرده، بشدت در حال تحقیق است و اینکه چرا ارتباط با نظامیان برقرار نبوده است. باید تحقیقات انجام شود که چرا نیروی هوایی در جریان قرار نگرفته است». این دومین رخنه به داخل سرزمین‌های اشغالی طی یک فصل است. نخستین مورد رخنه از خاک لبنان به منطقه مجدو در شمال پس از طی کردن 7 کیلومتر داخل سرزمین‌های اشغالی و منفجر کردن بمب و بازگشت به خاک لبنان بود.
به گفته یوشع، حالا یک پلیس مصری با تنها یک قبضه کلاش کل ارتش اسرائیل را با آن همه تجهیزات پیشرفته به مبارزه طلبیده و به آن ضربه ‌زده است. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارانوت، عملیات مزبور همه تجهیزات نظارتی اسرائیلی‌ها را زیر سوال برد و هزینه‌های چند میلیارد شکلی – واحد پول آنها - آنها را بی‌ارزش جلوه داد.
روزنامه هاآرتص نیز در گزارش خود آورده است: «تحقیقات نشان‌دهنده این است که عامل این عملیات از طریق معبری رخنه کرده و نظامیان را کشته است. معلوم نیست نظامیان کشته شده از این معبر باخبر بودند یا خیر؟ آنها نفهمیدند چه زمانی این پلیس مصری رخنه کرده است».
نکته‌ای که «عاموس یادلین» رئیس پیشین دایره اطلاعات اسرائیل در این باره گوشزد کرده حکایت از خیزش دوباره ملت مصر علیه اشغالگران دارد. وی گفت: «عملیات روز گذشته بسیار سخت و دردناک بود اما نباید اجازه تخریب روابط‌مان با قوی‌ترین همسایه‌مان را بدهیم. مصریان برای صلح با ما تربیت نشده‌اند و ما باید فعالیت مسلحانه علیه خود از جانب این متحد را متصور بدانیم. مسؤولیت کامل با مصر است، زیرا بر سینا مسلط است و حاکمیت سینا در دست مصر است. ما نیازمند تحقیق عمیق در باب این قبیل حوادث هستیم». «هالیل روزین» گزارشگر شبکه 14 اسرائیل هم ژنرال «هرتسی هالیوی» رئیس جدید ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی را مسؤول این شکست دانسته و او را به تغییرات در سطوح نظامی و مجازات عاملان نفوذ فراخواند.
* پیام‌های عملیات صلاح
از نگاه جهان عرب، این عملیات پیامی آشکار برای اشغالگران اسرائیلی بود و ثابت کرد اعتقاد به اخراج صهیونیست‌ها از قدس به فلسطین محدود نشده و در وجدان ملت‌های منطقه رسوخ کرده است. مهم‌ترین نشانه این مخالفت را می‌توان در انفجار خط لوله گاز مصر به فلسطین مشاهده کرد. این خط لوله با وجود آنکه بشدت محافظت می‌شود اما ده‌ها بار توسط مردم مصر منفجر شده است. بویژه در دوره بیداری اسلامی پس از سال 2011 میلادی این مساله به امری روزمره در مرزهای مصر و فلسطین اشغالی تبدیل شد. حال این عملیات تاکیدی مجدد بر این است که ملت مصر هنوز مخالف سازش کمپ دیوید است.
* تأثیر عملیات ضد صهیونیستی بر روابط قاهره با تل‌آویو
به گزارش تارنمای العربی‌الجدید با آنکه تل‌آویو مدعی است قتل 3 نظامی‌اش در عملیات پلیس مصری در نزدیکی گذرگاه «العوجا» تاثیری بر روابط دیپلماتیک با قاهره و همکاری‌های امنیتی 4 دهه‌ای 2 طرف ندارد اما به نظر می‌رسد پس از تجاوز 5 روزه تل‌آویو به غزه در ماه مه و تلاش ایران و مصر برای احیای روابط‌شان، اوضاع در جنوب فلسطین اشغالی دیگر مثل قبل نخواهد بود.
«معصوم مرزوق» دیپلمات‌ سابق مصری در این باره می‌گوید: «حادثه مرزی پیامی روشن به تل‌آویو است که تلاش‌هایش برای تحمیل آنچه صلح می‌خواند موفق نخواهد شد و اتکا به قدرت و تداوم تجاوزات علیه مردم فلسطین در بیت‌المقدس، مسجدالاقصی و نوار غزه، امنیت اشغال را تامین نخواهد کرد».
سرهنگ «صفوت الزیات» پژوهشگر نظامی و افسر سابق نیروهای مسلح مصر احتمال اینکه عملیات شهید صلاح فردی نبوده و با سازماندهی بزرگ‌تری انجام شده باشد را رد نمی‌کند. وی می‌گوید: «روشن است که اسرائیلی‌ها تندرو هستند؛ بدین معنا که « الیعازر تولیدانو» فرمانده منطقه جنوبی ارتش اسرائیل اظهار داشته ما هیچ سوالی را بدون پاسخ رها نخواهیم کرد، لذا هر چقدر هم که درباره تفاهم حرف بزنند اما بدون شک تنش میان 2 طرف وجود دارد و هر طرف تلاش دارد مسؤولیت این کار را بر گردن دیگری بیندازد. اگر طرف اسرائیلی به روایت خود ادامه دهد و به فشار و تکذیب روایت مصری ادامه دهد، ممکن است با اختلاف خاموش و پنهان مصر و اسرائیل درباره این حادثه مواجه شویم».
«احمد فواد انور» تحلیلگر سیاسی مصری هم معتقد است این حادثه ناکارآمدی ارتش اسرائیل را نشان داد که نتوانست در برابر یک سرباز مصری با سلاح عادی بایستد.
***
دیدار هیأت جهاد اسلامی با رئیس دستگاه اطلاعات مصر
 جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای به جزئیات دیدار هیاتی از این جنبش به ریاست زیاد النخاله با رئیس دستگاه اطلاعات مصر پرداخت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سما، داوود شهاب، مسؤول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد هیاتی از این جنبش به ریاست زیاد النخاله که به مصر سفر کرده است با عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور دیدار و رایزنی کرد. وی گفت در این دیدار علاوه بر زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر، برخی اعضای دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی و مسؤولان ارشد پرونده فلسطین در دستگاه اطلاعات مصر  نیز حضور داشتند. مسؤول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: این دیدار مثبت و نتیجه‌بخش بود و طرف مصری بر اتحاد و یکپارچگی موضع فلسطینی‌ها و تلاش برای کاهش مشکلات مردم فلسطین در سایه محاصره و تحریم بویژه در نوار غزه تاکید کرد. مسؤولان جنبش جهاد نیز تاکید کردند مصر نقش مهمی را ایفا می‌کند و ما به دنبال تقویت روابط با این کشور برادر هستیم. داوود شهاب گفت در این دیدار درباره آخرین تحولات سیاسی و میدانی بویژه درگیری‌های اخیر در غزه و ترور فرماندهان مقاومت و همچنین اتفاقات کرانه باختری و قدس اشغالی تبادل نظر شد. هیات جنبش جهاد اسلامی بر موضع ثابت خود در دفاع از ملت فلسطین و خاک و مقدسات آن تاکید کرد.

Page Generated in 0/0064 sec