printlogo


کد خبر: 263418تاریخ: 1402/3/16 00:00
دور دنیا

فیدان وزیر خارجه جدید اردوغان
شنبه گذشته رجب طیب اردوغان به عنوان پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور ترکیه برای ۵ سال دیگر، ترکیب کابینه جدید دولت آنکارا را اعلام کرد. بنا بر تصمیم او، هاکان فیدان که پیش از این رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) بود از این پس سکان دستگاه دیپلماسی ترکیه را به دست می‌گیرد.
به گزارش روزنامه دیلی صباح، رئیس‌جمهور ترکیه که در مراسم تحلیف خود «تورم» را فوری‌ترین مساله ترکیه نامیده بود، تغییرات مهم دیگری نیز در کابینه ایجاد کرده و از جمله جودت یلماز را در سمت معاونت رئیس جمهور، مهمت شیمشک را به عنوان وزیر دارایی، یاشار گولر را به عنوان وزیر دفاع  و علی یرلیکایا را در سمت وزیر کشور منصوب کرده است. اردوغان نخستین جلسه کابینه جدید خود را امروز برگزار می‌کند. به این ترتیب مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه  دیروز در مراسمی جای خود را به فیدان به عنوان وزیر خارجه جدید سپرد و با کارکنان وزارت خارجه خداحافظی کرد.
خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه در گزارشی نوشت: «هاکان فیدان در حالی کار خود را آغاز خواهد کرد که همچنان پیام‌های تبریکی از همتایان خود در اتحادیه اروپایی و همچنین مقامات سایر کشورها به مناسبت انتصابش دریافت می‌کند».
بر این اساس وزرای خارجه هلند، فرانسه، انگلیس، بلژیک، آلمان، ایتالیا، کرواسی، لیتوانی، ایرلند و اتریش در پیام‌های جداگانه‌ای این انتصاب را به فیدان تبریک گفته و بر آمادگی کشورهای‌شان برای گسترش مناسبات با ترکیه تاکید کردند.
جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم انتصاب هاکان فیدان را تبریک گفته و در توئیتی نوشت: ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری‌های نزدیک بین اتحادیه اروپایی و ترکیه هستیم. طی ۳ روز گذشته وزرای خارجه کشورهای دیگر نظیر ازبکستان، پاکستان، ونزوئلا و ایران هم با ارسال پیام‌های جداگانه، انتصاب فیدان را تبریک گفتند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ضمن تبریک به وزیر جدید خارجه ترکیه، تاکید کرد توسعه و تعمیق مناسبات همه‌جانبه
۲ کشور، علاوه بر تامین منافع و مصالح ۲ ملت، به ارتقای ثبات و توسعه در منطقه و جهان اسلام کمک خواهد کرد. فیدان روز یکشنبه طی گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، آمادگی خود برای کمک به توسعه مناسبات فی‌مابین
۲ کشور اعلام کرد و‌ گفت در نخستین فرصت به تهران سفر ‌می‌کند.
***
حمایت آمریکا از 6 گروه تروریستی ضدایرانی در شمال عراق
جبار عوده، از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق خاطرنشان کرد آمریکا از ۶ مجموعه مسلح در نزدیکی مرزهای ایران در اقلیم کردستان حمایت می‌کند. او در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه اعلام کرد سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر ایجاد فتنه و درگیری‌های بین‌المللی است و این سیاست را از انگلیس بر اساس قاعده «تفرقه بینداز و حکومت کن» به ارث برده است.
به گفته عوده، واشنگتن به روش‌های مختلف از گروه‌های تروریستی مسلح در نوار مرزی عراق و ایران حمایت می‌کند. 
***
سقوط یک هواپیمای کوچک دلیل صدای انفجار در واشنگتن
علت صدای انفجاری که دیروز در پایتخت آمریکا به گوش رسید، مشخص شد. به گزارش تسنیم، مقامات هوانوردی آمریکا اعلام کردند علت صدای انفجاری که در واشنگتن به گوش رسید سقوط یک فروند هواپیمای کوچک مدل سسنا در جنوب ویرجینیا بوده است. دیروز رسانه‌ها و برخی کاربران فضای مجازی در آمریکا از شنیده شدن صدایی شبیه انفجار یا لرزش شدید ناشی از زلزله در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده خبر دادند. واشنگتن پست به نقل از برخی منابع در این باره اعلام کرد: صدای انفجاری که شنیده شد مربوط به تعقیب هواپیمایی بود که توجهی به اخطار مقامات نکرد و در ویرجینیا سقوط کرد. رویترز به نقل از مسؤول آمریکایی اعلام کرد: هواپیمای کوچکی که حریم هوایی را نقض کرد موجب برخورد غیرنظامی نشد. پنتاگون اعلام کرد: صدای انفجار شنیده شده در واشنگتن ناشی از پرواز جنگنده از نوع اف16 با سرعت فوق صوت بود. این جنگنده به تعقیب هواپیمای کوچکی از نوع سسنا560 پرداخت که وارد حریم ممنوعه واشنگتن، پایتخت آمریکا شده بود. هواپیمای سسنا 560 متعاقب آن در نزدیکی جنگل ملی جورج واشنگتن در ویرجینیا سقوط کرد.
***
هشدار وزیر دفاع چین درباره رویارویی واشنگتن و پکن
وزیر دفاع چین ضمن هشدار درباره عواقب فاجعه‌بار هرگونه درگیری احتمالی بین واشنگتن و پکن، گفت: جهان به اندازه کافی بزرگ است که 2 کشور با هم رشد و توسعه پیدا کنند. به گزارش فارس، «لی شانگفو» یکشنبه درباره عواقب فاجعه‌بار هرگونه درگیری احتمالی بین چین و آمریکا هشدار داد. لی طی سخنرانی در اجلاس امنیتی آسیایی «گفت‌وگوهای شانگری-لا» گفت: «نمی‌توان انکار کرد که یک درگیری یا رویارویی جدی بین چین و آمریکا، فاجعه‌ای غیرقابل تحمل برای کل جهان خواهد بود». به نوشته خبرگزاری «رویترز»، او اظهار داشت که به‌رغم این واقعیت که 2 کشور از بسیاری جهات با هم تفاوت دارند اما چین گفت‌وگو را بر تقابل با آمریکا ترجیح می‌دهد. وزیر دفاع چین توضیح داد: «با این حال، این مساله نباید مانع آن شود که هر دو طرف به دنبال زمینه‌های مشترک و منافع مشترک برای توسعه روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها باشند». لی در ادامه تاکید کرد: جهان به اندازه کافی بزرگ است که چین و آمریکا با هم رشد و توسعه پیدا کنند. او پیش از این نیز ضمن اشاره به گسترش پایگاه‌های نظامی برخی کشورها و افزایش سرعت رقابت تسلیحاتی در منطقه شرق آسیا، گفته بود: «این بلوک‌ها فقط باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شوند».

Page Generated in 0/0071 sec