printlogo


کد خبر: 263434تاریخ: 1402/3/16 00:00
پیش‌بینی کاهشی‌شدن قیمت دلار در بازار غیررسمی تحت تأثیر اخبار مثبت بین‌المللی
دلار وارد کانال 40 هزار تومان می‌شود؟
همزمان با سفر فرزین به واشنگتن و فراهم‌شدن حق برداشت ویژه برای ایران و برقراری رابطه با صرافی الانصاری امارات، گمانه‌زنی‌هایی از آزادسازی منابع ارزی کشورمان مطرح شده است

بررسی بازارهای آتی و روند قیمت‌دهی کانال‌های تلگرامی از قیمت دلار غیررسمی نشان از آن دارد که قیمت دلار کاهشی شده و به احتمال زیاد بازار در نخستین روز کاری پس از تعطیلات 14 و 15 خرداد در کانال 40 هزار تومان شروع به کار کند. بازار ارز  و سکه در روزهای اخیر تحت تاثیر اخبار مثبت دیپلماتیک است. آخرین موضوعی که می‌تواند ورود دلار به کانال 40 هزار تومانی را تسریع کند، گمانه‌زنی‌ها برای برقراری رابطه صرافی الانصاری امارات با ایران است. به عبارت بهتر، مهم‌ترین نکته بازار طی روزهای گذشته زمزمه‌های برقراری رابطه‌ای است که حدود 5 سال از قطع شدن آن می‌گذرد. در بازار گفته می‌شود صفحه رسمی صرافی الانصاری امارات از آغاز همکاری خود با صرافی‌های ایرانی جهت تسهیل انتقال ارز پس از ۵ سال توقف معامله خبر داده است. فارغ از این خبر، موضوعات مطرح شده دیگر مانند تبادل زندانیان با کشورهای اروپایی نیز حاکی از سست شدن دیوار تحریم‌هاست. هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی هم در راستای دیپلماسی بانکی فعال جلسات مفیدی با مدیران ارشد صندوق بین‌المللی پول داشت و خبر از امکان یک برداشت ویژه چندین میلیارد دلاری برای کشورمان داده بود. 
* حق برداشت ویژه برای ایران
رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از دسترسی سریع به 6.7 میلیارد دلار از منابع موجود ایران در صندوق بین‌المللی پول خبر داد. محمدرضا فرزین در حاشیه دیدارهای هفته گذشته خود با مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن اظهار داشت: در حال حاضر ایران دارای 4.8 میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل 6.7 میلیارد دلار) است که می‌تواند از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود با کمترین تشریفات اداری و به سرعت استفاده کند. وی افزود:‌ صندوق بین‌المللی پول در مقاطع زمانی مختلف که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود، به منظور کمک به اعضای خود اقدام به خلق نقدینگی موسوم به «SDR Allocation»؛ ‌حق برداشت ویژه‌ می‌کند تا کشورها با تکیه بر آن نقدینگی مورد نیاز خود را برای برون‌رفت از وضعیت رکود به دست آورند.
رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان اضافه کرد:‌ در همین راستا تا پیش از سال ۲۰۲۱ در حساب ایران 1.4 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه‌های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا 3.4 میلیارد SDR  به موجودی قبلی اضافه شد، لذا در حال حاضر ایران دارای 4.8 میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) (معادل 6.7 میلیارد دلار) است.
* بازار ارز منتظر اخبار مثبت
در همین رابطه کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد گفت: بازار ارز در وضعیت نوسان رو به پایین قرار دارد. در صورتی که اخبار مثبت اعلام شده ادامه‌دار باشد، می‌توان امیدوار بود بازار ارز به سمت پایین حرکت کند. وی ادامه داد: در صورتی که بازار زیر سطح 50 هزار و 200 تومان تثبیت شود، احتمال برگشت تا مرز ۴۹ هزار تومان وجود دارد. اگر دلار بالای ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان ماندگار شود، احتمال تقویت نوسانات صعودی وجود دارد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: طلا و سکه نیز علاوه بر تاثیرپذیری از بازار ارز، از اونس جهانی هم قیمت می‌گیرند که هر دوی این مولفه‌های نزولی بوده و به نظر می‌رسد سکه تا کانال 27 میلیون تومانی هم کاهش یابد و طلا نیز در سطح 2.3 تا 2.4 میلیون تومانی نوسان کند. رحیمی تصریح کرد: باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده باز هم انتشار اخبار مثبت ادامه خواهد داشت یا خیر. در صورتی که کشور به توافقات جدید دست یابد، باید منتظر کاهش نرخ ارز و طلا در روزهای آینده باشیم. بنا بر این گزارش، شنبه هفته جاری قیمت دلار در بازار غیر رسمی حدود 52 هزار تومان بود. 
* خبرهای عضو اتاق بازرگانی درباره منابع ارزی
به گفته عضو اتاق بازرگانی ایران، این هفته ۲ میلیارد دلار ارز جدید برای خرید کالاهای اساسی از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران تخصیص داده می‌شود. علی شریعتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: دوشنبه، از محل پول‌های بلوکه شده ایران، ۲ میلیارد دلار ارز جدید برای خرید کاهالای اساسی تخصیص داده می‌شود. عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده این پول‌ها ارتباطی به منابع مالی ایران در کره‌جنوبی ندارد و از محل آزادسازی پول‌های ایران در دیگر نقاط تزریق خواهد شد. وی همچنین درباره صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی درباره استفاده از منابع پولی ایران در صندوق بین‌المللی پول نیز گفته این منابع ماهیت کمک بلاعوض دارد و منابع بلوکه شده نیست و باید در حوزه فقرزدایی و توسعه پایدار مصرف شود. 
* تبادل زندانیان
در روزهای اخیر نخست‌وزیر بلژیک از آزادی ۳ شهروند اروپایی دیگر در جریان تبادل زندانی با ایران خبر داده بود. آنطور که العربیه گزارش داده است، الکساندر دوکرو، نخست‌وزیر بلژیک روز جمعه اعلام کرد ۳ شهروند اروپایی دیگر در جریان معاوضه زندانی با ایران، آزاد و راهی بلژیک شده‌اند. به گفته نخست‌وزیر بلژیک، یک شهروند دانمارکی و ۲ شهروند اتریشی - ایرانی در جریان تبادل زندانی با ایران آزاد شده‌اند. دوکرو همچنین اضافه کرد وی موضوع را به اطلاع دولت دانمارک و اتریش رسانده‌ است. این 3 شهروند اروپایی یک هفته پس از آن آزاد شدند که تهران با میانجی‌گری عمان، یک شهروند بلژیکی را در ازای آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات زندانی در بروکسل آزاد کرد. دیپلمات کشورمان با تحمل بیش از ۵۸ ماه حبس در بلژیک آن هم با اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس، پنجم خرداد به ایران بازگشت.

Page Generated in 0/0087 sec