printlogo


کد خبر: 263435تاریخ: 1402/3/16 00:00
افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده ۱۷ استان
شروع نهضت نوسازی
بذرپاش: نوسازی و ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده برای سال جاری هدف‌گذاری شده است

با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و دیگر مسؤولان، بیش از ۵ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده ۱۷ استان و ۶۷ شهر به میزبانی استان تهران افتتاح شد.
به گزارش «وطن امروز»، پنجشنبه هفته گذشته ۱۱ خرداد با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و دیگر مسؤولان استانی، مراسم افتتاح و بهره‌برداری از بیش از ۵ هزار واحدمسکونی در بافت‌های فرسوده ۱۷ استان و ۶۷ شهر کشور به میزبانی استان تهران برگزار‌ شد.
 بر اساس اعلام شرکت بازآفرینی شهری ایران، این واحدها به تفکیک استان‌ها بدین شرح است: ۲۱۸ پروژه به تعداد هزار و ۹۱۷ واحد در ۳ شهر استان تهران، ۶۸ پروژه به تعداد ۴۳۶ واحد در ۲ شهر استان اردبیل، ۵۰ پروژه به تعداد ۳۱۷ واحد در ۵ شهر استان همدان، ۲۸ پروژه به تعداد ۲۸۳ واحد در ۶ شهر استان گلستان، ۳۲ پروژه به تعداد ۲۵۳ واحد در ۹ شهر استان مازندران و ۵۲ پروژه به تعداد ۲۴۲ واحد مسکونی در ۳ شهر استان آذربایجان شرقی. همچنین ۳۸ پروژه به تعداد ۲۰۷ واحد مسکونی در ۸ شهر استان گیلان، ۲۳ پروژه به تعداد ۱۸۵ واحد مسکونی در ۵ شهر استان فارس، ۲۱ پروژه به تعداد ۱۶۳ واحد مسکونی در یک شهر استان ایلام، ۱۶ پروژه به تعداد ۱۴۷ واحد در یک شهر استان هرمزگان، ۲۴ پروژه به تعداد ۱۳۴ واحد در ۴ شهر استان اصفهان، ۲۰ پروژه به تعداد ۱۳۴ واحد مسکونی در ۲ شهر استان زنجان، ۲۲ پروژه به تعداد ۱۳۰ واحد مسکونی در ۶ شهر استان مرکزی، ۱۵ پروژه به تعداد ۱۲۱ واحد مسکونی در ۲ شهر استان کرمان، ۲۲ پروژه به تعداد ۱۱۶ واحد مسکونی در ۲ شهر استان قزوین، ۲۰ پروژه به تعداد ۱۱۳ واحد مسکونی در ۴ شهر استان سمنان و ۱۹ پروژه به تعداد ۱۱۰ واحد مسکونی در ۴ شهر استان کردستان افتتاح و بهره‌برداری شد.
* رایزنی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن و بافت‌های فرسوده
در حاشیه افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از عوامل رونق تولید مسکن تسهیلات بانکی است، گفت: دولت سیزدهم بر ارائه تسهیلات بانکی تأکید دارد و در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار به جمع‌بندی خواهیم رسید تا یکی از بانک‌های کشور را به‌ عنوان بانک معین تسهیلات بافت فرسوده معرفی کنیم. مهرداد بذرپاش با بیان  اینکه سیاست تولید مسکن در بافت‌های فرسوده از سیاست‌های قطعی دولت است و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید دارند، گفت: یکی از اهداف مهمی که ما نیز در وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کنیم، سیاست تولید مسکن در بافت فرسوده است. با این کار در کنار تولید مسکن برای مردم، امنیت افرادی که در بافت‌های فرسوده و سازه‌های نامناسب ساکن هستند هم تامین خواهد شد. وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در شهرهای سراسر کشور حدود ۹ درصد بافت‌های ناکارآمد وجود دارد که حدود ۳۰ درصد جمعیت در آنها ساکن هستند، افزود: با تمام کارهای خوبی که در گذشته انجام شده، هنوز باید اقدامات مهمی انجام شود و سرعت و حجم کارها افزایش یابد. بذرپاش افزود: در پایان سال گذشته یک بسته ۱۹‌بندی به سراسر کشور ابلاغ شد که رشد و شکوفایی برای صدور پروانه در بافت فرسوده را به همراه داشت و همین امر باعث شد تا در فروردین - اردیبهشت رشد ۳۰۰ درصدی صدور پروانه را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در بافت فرسوده شهر تهران داشته باشیم و در برخی شهرها رشد ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصدی را نیز شاهد بودیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر فصل کار است و از تمام شهرداری‌های سراسر کشور می‌خواهم صدور پروانه و اجرای مشوق‌های شهرداری را تسریع کنند. بذرپاش افزود: یکی از مشکلات دیگر این است که ساکنان خانه‌های فرسوده در مدت‌زمان یک تا ۲ سال که واحدهای آنها  ساخته می‌شود باید در جایی ساکن شوند که همین مساله نیاز به حمایت دولت  دارد که در این باره با همکاری صندوق کار‌آفرینی امید،  ودیعه اسکان موقت در تهران و کلانشهرها حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافت که بزودی ابلاغ می‌شود. به گفته وی، در برنامه هفتم طرح کلید به کلید برنامه‌ریزی شده که به ‌واسطه آن وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها این اجازه را خواهند یافت تا خانه‌هایی را که خود می‌سازند، جهت اسکان موقت به این افراد بدهند. بذرپاش با بیان مقابله با احتکار زمین در محدوده شهری افزود: فرصت ۶ ماهه مشخص شده تا پروانه مربوط به ساخت در پهنه‌های مسکونی که شورای‌ عالی معماری و شهرسازی در گذشته تصویب کرده اما برای ساخت آن پروانه‌ای صادر نشده، صادر شود تا زمین از یک کالای احتکارشده خارج شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف‌گذاری سال ۱۴۰۲ تولید ۲۰۰ هزار واحد در حوزه بافت فرسوده در سراسر کشور است، درباره افزایش وام نوسازی گفت: در نهضت ملی، وام ۵۵۰ میلیون تومان تصویب و ابلاغ شد. هدف‌گذاری بعدی ما کاهش نرخ سود و پلکانی کردن آن است که اکنون از سوی بانک مرکزی پذیرفته شده اما هنوز ناکافی است و باید نرخ را کم کنیم. در حوزه بافت فرسوده همین مبلغ در نظر گرفته شده اما سعی داریم از منابع موجود، سرمایه صندوق ملی مسکن را افزایش دهیم تا آن پشتوانه‌ای شود که بتوانیم یارانه سود بافت‌های فرسوده را تأمین کنیم. این کاری است که در حوزه روستایی نیز انجام داده‌ایم. وی درباره استقبال ساکنان بافت‌های فرسوده هم گفت: استقبال بسیار خوب بوده است. همه علاقه‌مندند خانه آنها در یک مکان امن با بافت جدید ساخته شود اما گاهی شرایط برای این کار فراهم نبوده است که سعی داریم تمام موانع را برطرف کنیم که این مشکل رفع شود.  بذرپاش درباره ساماندهی بازار اجاره و تمهیدات دولت برای مستاجران گفت: گشت‌های تعزیراتی در حوزه مسکن بویژه برای رسیدگی به تخلفات بنگاه‌های مشاوران املاک فعال شده و بنگاه‌های معاملات ملکی که اقدام به ثبت کد رهگیری نکنند یا فاقد کد رهگیری باشند، جریمه می‌شوند. وی گفت: تعدادی از بنگاه‌های مشاور املاک به دلیل رعایت نکردن سقف اجاره‌ها یا ثبت نکردن کد رهگیری مشمول جریمه‌های تعزیراتی شدند. هیچ معاملات مسکنی نباید مصون از گرفتن کد رهگیری باشد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: عدم گرفتن کد رهگیری تخلف بزرگی محسوب می‌شود و اثرات عدم رعایت مقررات از جمله کد رهگیری به مردم بازمی‌گردد. بنابراین ما به عنوان دولت وظیفه داریم آن را رصد و با تخلف برخورد کنیم. وی گفت: اقدامات و همکاری زیادی با دستگاه‌های مختلف در این بخش از جمله تعزیرات، سازمان امور مالیاتی و بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم.

Page Generated in 0/0066 sec