printlogo


کد خبر: 263441تاریخ: 1402/3/16 00:00
فرمانده نیروی دریایی ارتش: ائتلاف دریایی ایران با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل می‌شود
خلیج‌فارس بدون آمریکا

گروه سیاسی: تحولات منطقه روزبه‌روز به نفع جمهوری اسلامی ایران و البته امنیت منطقه در حال تغییر است. پس از توافقات اخیر ایران و عربستان مبنی بر از سرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها، حالا فرمانده نیروی دریایی ارتش از شکل‌گیری ائتلاف دریایی با کشورهای منطقه خبر می‌دهد.
دریادار شهرام ایرانی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که روز شنبه انجام شد، با اعلام این خبر گفت: امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. وی افزود: در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: این ائتلاف سه‌جانبه به همراه روسیه و چین که سالانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است. علاوه بر این، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است. وی ادامه داد: بزودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند. دریادار ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند در اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است. امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند جزو این کشورها هستند. وی افزود: تقریباً همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به صورت مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند.
* عصبانیت آمریکا از ائئلاف دریایی ایران و کشورهای منطقه
همان‌طور که امیر ایرانی اشاره کرد، در ائتلاف جدیدی که قرار است با حضور ایران و کشورهای منطقه شکل بگیرد، عمان، عربستان، عراق، امارات و برخی دیگر از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس اعلام آمادگی کرده‌اند. ‌همین موضوع باعث ناراحتی و واکنش توأم با عصبانیت آمریکایی‌ها شده است، چرا که طبق گفته‌های فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ایجاد این ائتلاف دریایی در بلندمدت حضور نیروهای نظامی بیگانه در خلیج‌فارس، بویژه آمریکایی‌ها را بی‌معنا می‌کند.
نگرانی و عصبانیت واشنگتن از احتمال تشکیل ائتلاف دریایی ایران با کشورهای منطقه غرب آسیا، خود را در واکنش توأم با اتهام‌زنی سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا بروز داد. سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین در مصاحبه با وبگاه آمریکایی «بریکینگ دیفنس» با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره حضور منطقه‌ای ایران به اظهارات فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. «تیم هاوکینس» سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا با ادبیاتی ضد ایرانی اعلام کرد ادعای ایران مبنی بر اینکه بزودی با عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج‌فارس ائتلاف دریایی ایجاد خواهد کرد، «عقل» را به چالش می‌کشد. سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا گفت: «اینکه ایران، عامل شماره یک بی‌ثباتی منطقه‌ مدعی است می‌خواهد برای حفاظت از آب‌هایی که خودش تهدید می‌کند، یک ائتلاف امنیتی دریایی تشکیل دهد، با عقل جور درنمی‌آید».
آنچه مشخص است اینکه با شکل‌گیری ائتلاف ایران و کشورهای منطقه غرب آسیا در حوزه امنیت دریایی، حضور آمریکا در منطقه با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. به نظر می‌رسد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تصمیم گرفته‌اند برای تامین امنیت دریایی آب‌های خلیج‌فارس، ائتلاف با ایران را جایگزین ائتلاف با آمریکا کنند. چنانکه در روزهای اخیر نیز شاهد خروج امارات از ائتلاف دریایی با ایالات‌متحده بودیم. هفته گذشته بود که وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور «وام» منتشر شد، اعلام کرد: امارات بعد از ارزیابی مستمر همکاری‌های امنیتی موثر با همه شرکا، ۲ ماه پیش از مشارکت خود در پیمان دریایی متحد خارج شد.
***
امیر صباحی‌‌فرد: خبرهای خوبی از نیروی پدافند هوایی در راه است
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش درباره دستاوردهای جدید این نیرو اظهار داشت: در آینده نزدیک خبرهای خوبی از نیروی پدافند هوایی ارتش اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی افزود: ساخت نسخه دوم سامانه باور ۳۷۳ در دستور کار نیروی پدافند هوایی ارتش قرار دارد. نسخه دوم سامانه باور ۳۷۳ پیشرفته‌تر از نسخه نخست خواهد بود و قدرت ما را در عرصه پدافند هوایی بیش از پیش افزایش خواهد داد.

Page Generated in 0/0222 sec