printlogo


کد خبر: 263442تاریخ: 1402/3/16 00:00
آژانس از مختومه شدن برخی پرونده‌‌های ادعایی علیه برنامه هسته‌ای ایران خبر داد
خار در چشم نتانیاهو

گروه سیاسی: دور جدید نشست شورای حکام روز گذشته در وین آغاز شد و تا جمعه هفته‌ جاری ادامه دارد که در آن طیف مختلفی از مسائل هسته‌ای و موضوعات اجرایی آژانس در دستور کار قرار دارد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز این نشست تصریح کرد روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. رافائل گروسی افزود آژانس اوایل ماه «مه» میلادی دوربین‌های نظارتی را در تاسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند، نصب کرد. علاوه بر این، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی‌سازی اورانیوم تولید شده توسط ایران در تاسیسات اعلام شده، برای نخستین بار یک دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کرد».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت در پرونده سیاسی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران هم ادعا کرد: ایران توضیحاتی را برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان ارائه کرده است. در نشست دور قبل غرب با محوریت ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان امیدوار بود با مانور درباره گزارش تحریک‌آمیز و ادعایی نشریه آمریکایی بلومبرگ، مبنی بر کشف ذرات نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی در ایران، قطعنامه جدیدی را در این نشست علیه تهران صادر کند اما در آستانه برگزاری اجلاس، اختلافاتی در اردوگاه طرف‌های غربی گزارش و قرار شد تصمیم‌گیری نهایی پس از سفر گروسی به ایران انجام شود. بیانیه‌ مشترک و توافقاتی که در پی سفر گروسی برای رفع‌ و رجوع مسائل پادمانی منتشر شد، محاسبات غرب را برای جوسازی علیه ایران بر هم زد و مدیرکل آژانس طی سخنانی از توافقات به عمل آمده با ایران ابراز خرسندی کرد و گفت امیدوار است برگزاری جلسات فنی به حل و فصل مسائل پادمانی منجر شود و همچنین از گمانه‌زنی و فضاسازی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرهیز کرده و اطلاع‌رسانی درباره مسائل فنی را به این سازمان محول کنند.
* حل و فصل برخی مسائل پادمانی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش فصلی خود -که هفته گذشته منتشر شد- مختومه شدن چند پرونده ادعایی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تایید کرد.
در این گزارش همچنین تصریح شده آژانس تحقیقات خود درباره کشف اورانیوم با منشأ انسانی در مریوان را نیز بسته است. منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی بارها مدعی شده بودند مریوان یکی از سایت‌های هسته‌ای مخفی ایران است که جهت ساخت سلاح فعالیت می‌کند. جمهوری اسلامی نیز گفته بود ذرات اورانیوم یافت‌شده ممکن است مربوط به «ابزارها و تجهیزات آزمایشگاهی» مورد استفاده معدن‌کاران در این سایت بوده باشد.  آژانس همچنین در گزارش خود اعلام کرد در حال حاضر سوال دیگری درباره ذرات اورانیوم ضعیف یافت‌شده در مریوان ندارد.
* عصبانیت نتانیاهو از توافق ایران و آژانس
سال 2019 رژیم صهیونیستی با ارائه اطلاعات دروغین درباره وجود ذرات اورانیوم در سایت مریوان، جنجال‌هایی به راه انداخته بود و حال پس از پاسخ قانع‌کننده و قابل قبول ایران به آژانس، احساس شکست کرده است.
پس از گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی فرافکنانه این نهاد بین‌المللی را به سیاسی‌کاری مقابل ایران متهم کرد. 
طبق گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو در اظهاراتی در جمع اعضای کابینه که از تلویزیون این رژیم پخش شد، گفت: «ایران کماکان به دروغگویی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و اگر آژانس به یک سازمان سیاسی تبدیل شود، وظایف نظارتی‌اش در ایران و همچنین گزارش‌هایش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاقد اهمیت خواهد بود. تسلیم شدن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برابر فشار ایران لکه سیاهی در کارنامه‌اش است».
نتانیاهو در حالی که نمی‌توانست عصبانیت خود را از شکست برنامه‌های رژیمش پنهان کند، مدعی شد: «اسرائیل از 5 سال پیش اطلاعاتی را در اختیار جهان قرار داد که نشان می‌داد ایران توافقنامه‌های بازرسی مربوط به آژانس را نقض کرده است».
مقام‌های رژیم صهیونیستی پیش از این هم به گزارش فصلی جدید آژانس واکنش نشان داده بودند. «لیور هایات» سخنگوی وزارت خارجه این رژیم هم مختومه‌شدن تحقیقات آژانس اتمی درباره تأسیساتی در مریوان را محکوم و آن را «مایه نگرانی بزرگ» برای تل‌آویو توصیف کرده بود. این مقام صهیونیست با ناامیدی از پیروزی دیپلماتیک ایران برای حل‌وفصل این پرونده، ادامه داد: تسلیم شدن مدیر کل آژانس و آژانس در برابر فشار سیاسی ایران بسیار ناامیدکننده است، عمدتا به این دلیل که اطلاعات موجود در پرونده به طور ضمنی به ۲ وجه تخلفات آشکار ایران از توافق‌های بازرسی اشاره می‌کند. این گفته‌های گستاخانه در حالی است که رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیاست که با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است. همه اتهامات بی‌اساس رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در حالی است که این رژیم چهارمین دولت مسلح به سلاح هسته‌ای است و عضو هیچ‌کدام از پیمان‌های بین‌المللی مربوط به جلوگیری از انتشار سلاح‌های هسته‌ای نیست. این رژیم حتی با وجود فشارهای بین‌المللی تاکنون «ان‌پی‌تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را امضا نکرده است.

Page Generated in 0/0159 sec