printlogo


کد خبر: 263461تاریخ: 1402/3/17 00:00
دور دنیا

بازگشایی سفارت ایران در عربستان
در ادامه گسترش روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، روز گذشته منابع خبری عربی از بازگشایی سفارت کشورمان در ریاض خبر دادند. به گزارش شبکه خبری العربیه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی  بعدازظهر دیروز پس از 7 سال رسما بازگشایی شد. بر این اساس علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌‌فارس وزارت امور خارجه قرار است به عنوان سفیر جدید کشورمان در ریاض معرفی شود. عنایتی سوابقی چون سفارت ایران در کویت را در کارنامه کاری خود دارد. وی از اردیبهشت ۱۳۹۳ عهده‌دار سفارت ایران در کویت بود. علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در جریان سخنرانی در مراسم بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض گفت: «امروز، روز مهمی در تاریخ روابط 2 کشور است. از اینکه در کشور برادر و دوست عربستان سعودی حضور داریم، بسیار خرسندیم. با برافراشته شدن پرچم‌های عربستان و ایران در 2 کشور، همکاری دوجانبه به اوج خود خواهد رسید و شاهد صفحه جدیدی در روابط دوجانبه و منطقه‌ای به سمت همکاری و همگرایی بیشتر هستیم». ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با بیان اینکه سفارت کشورمان در ریاض و سرکنسولگری ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده‌اند، افزود: «اکنون نمایندگی‌های مذکور با حضور مسؤولان وزارت امور خارجه 2 کشور رسما بازگشایی می‌شود».
***
انفجار سد «کاخوفکا» در خرسون اوکراین
طبق اطلاعیه نیروهای اوکراین و روسیه، روز گذشته یک سد مربوط به دوران شوروی در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین منفجر و باعث جاری شدن سیل در این منطقه جنگی شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هر ۲ طرف یکدیگر را مقصر خسارت به این سد می‌دانند. ویدئوهای تاییدنشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که حاکی از انفجاری مهیب در سد نیروگاه برق‌آبی «کاخوفکا» در منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین است و آب سد در حال سرازیر شدن به مناطق اطراف است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر نوشت: آژانس از گزارش‌های مربوط به خسارت در سد کاخوفکا اوکراین آگاه است. کارشناسان آژانس انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارند. هیچ خطر فوری ایمنی هسته‌ای در نیروگاه وجود ندارد. ارتش اوکراین ادعا می‌کند نیروهای روسیه این سد را منفجر کردند اما از طرفی خبرگزاری‌های روسیه مدعی شده‌اند این سد بر اثر بمباران اوکراین منفجر شده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: تخریب سد کاخوفکا در جنوب اوکراین تایید می‌کند که نیروهای مسکو «باید» از تمام اوکراین اخراج شوند. او در تلگرام نوشت: تخریب سد نیروگاه برق‌آبی کاخوفکا برای تمام دنیا تایید می‌کند که آنها باید از هر گوشه سرزمین اوکراین اخراج شوند. حتی یک متر هم نباید به آنها سپرده شود، زیرا آنها از هر متر برای وحشت استفاده می‌کنند. اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین دیروز (سه‌شنبه) در توئیتر اعلام کرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری  درباره انفجار سد کاخوفکا جلسه اضطراری خواهد داشت.
***
میشل عون به دیدار بشار اسد رفت
رئیس‌جمهوری سابق لبنان برای دیدار با رئیس‌جمهوری سوریه وارد دمشق شد. به گزارش ایسنا، سایت الجدید اعلام کرد هدف از سفر میشل عون به سوریه، تاکید بر ادامه روابط و موضع‌گیری استراتژیک جریان او است. میشل عون همچنین برای بشار اسد تشریح می‌کند مخالفتش با انتخاب فرنجیه ارتباطی با این موضع‌گیری ندارد و نشانگر خطرناک بودن اصرار بر فرنجیه علیه اجماع میان مسیحیان است. در این سفر میشل عون را پی‌یر رفول، وزیر سابق لبنانی همراهی می‌کند و در استقبال از او در مرزها، علی عبدالکریم علی، سفیر سوریه در لبنان حضور داشت. از آخرین سفر میشل عون به سوریه ۱۴ سال می‌گذرد. تماس میان عون و رهبری سوریه برقرار بوده است و او پیش از انتخابات پارلمانی، سفری به دمشق در سال ۲۰۰۹ داشت. او پس از اینکه به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان در سال ۲۰۱۶ انتخاب شد، سفری به سوریه نداشت. از زمانی که دوره ریاست جمهوری عون در اکتبر ۲۰۲۲ تمام شد، پارلمان لبنان نتوانسته رئیس‌جمهور جدیدی را انتخاب کند.
***
سرقت 26 هزار فشنگ از پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی
وبگاه صهیونیستی واللا دیروز خبر داد از پایگاه «تزیلیم» در النقب (جنوب اراضی اشغالی فلسطین) مقادیر زیادی فشنگ دزدیده شده است. واللا و کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش دادند ۲۶ هزار فشنگ از انبار مهمات پایگاه تزیلیم سرقت شده و ارتش رژیم صهیونیستی تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرده است. این منابع در ادامه اشاره کردند این نخستین بار نیست که از این پایگاه فشنگ دزدیده می‌شود. مهرماه سال گذشته، «یوسی یهوشع» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» خبر داده بود که از پایگاه تزیلیم ۳۰ هزار و ۲۲۰ فشنگ سرقت شده است. رسانه‌های صهیونیستی همچنین اواخر شهریورماه گذشته فاش کرده بودند در پایگاه نظامی این رژیم در «النقب»، چند فرد ناشناس، 3 اسلحه را از سربازانی ربودند که در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند. افراد ناشناس پس از ورود به پایگاه، موفق شدند این سلاح‌ها را به‌دست آورند. سربازان صهیونیست که سلاح‌شان ربوده شده بود، در دوره افسران توپخانه شرکت کرده بودند. منابع صهیونیستی با بیان اینکه این اتفاق، یک «خطر امنیتی بزرگ است»، تأکید کرده بودند ارتش صهیونیستی هم در این باره تحقیقات خود را آغاز کرده است.

Page Generated in 0/0050 sec