printlogo


کد خبر: 263476تاریخ: 1402/3/17 00:00
گزارش مرکز آمار می‌گوید کمترین میزان بیکاری ۲۶ سال اخیر در سال گذشته رقم خورد و نرخ بیکاری به ۹ درصد رسید
اشتغال در مسیر بهبود

گروه اقتصادی: بر اساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی مرکز آمار، نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر به ۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) رسیده که بهترین رکورد 26 سال اخیر است.
به گزارش «وطن امروز»، اخیرا مرکز آمار گزارشی را با عنوان «نتایج اولیه طرح آمارگیری نیروی کار سال 1401» منتشر کرده است که گویای بهبود شاخص‌های نیروی کار است؛ به طوری که نرخ بیکاری نسبت به سال قبل 0.2 واحد درصد کاهش یافته است.
جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در سال 1401 برابر با ۲۳ میلیون و 716 هزار نفر بود که نسبت به سال قبل بیش از ۲۶۸ هزار نفر افزایش یافته است. از سویی بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد در سال 1401 بخش خدمات با 51.6 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت و کشاورزی در رتبه‌های بعد قرار دارند.
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد وضعیت اشتغال و بیکاری کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ جز شاخص «اشتغال کشاورزی» در تمام شاخص‌های دیگر باثبات یا رو به بهبود بوده است.
 بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی معادل 40.9 درصد و نرخ اشتغال در این بازه سنی معادل 37.2 درصد بوده است.
نگاهی به مهم‌ترین شاخص‌های گزارش اشتغال و بیکاری مرکز آمار نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ وضعیت اشتغال کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ در اکثر شاخص‌ها رو به بهبود بوده است. در ادامه به تغییرات مهم‌ترین شاخص‌های اشتغال و بیکاری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره می‌شود.
نرخ بیکاری مهم‌ترین شاخص در حوزه اشتغال در هر کشوری است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری از 9.2 درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. (عکس ۱)
یکی از مهم‌ترین اجزای بیکاری، بیکاری جوانان است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری جوانان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نزولی بوده به طوری که از 23.7 درصد به 22.6 درصد کاهش یافته است. (عکس ۲)
در گزارش مرکز آمار اما ۲ شاخص نرخ مشارکت و نرخ اشتغال به ترتیب در ارقام 40.9 و 37.2 بدون تغییر مانده است.
همچنین بررسی اشتغال اجزای مختلف اقتصاد کشور نشان می‌دهد جز بخش کشاورزی، تعداد شاغلان در دیگر بخش‌های اقتصاد کشور افزایش یافته. طبق گزارش مرکز آمار، جمعیت شاغل در بخش کشاورزی از حدود ۳ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۵۱۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
اشتغال در بخش صنعت اما روند رو به رشد داشته به طوری که جمعیت شاغل در این بخش از ۷ میلیون و ۹۲۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۷ میلیون و ۹۶۳ هزار نفر افزایش یافته است.(عکس ۳)
بخش خدمات اما بیشترین رشد اشتغال را به نام خود ثبت کرده به طوری که جمعیت شاغل در این بخش از ۱۱ میلیون و 687 هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. (عکس ۴)
در مجموع جمعیت کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۳ میلیون و ۷۱۵ هزار نفر بوده که نسبت به رقم ۲۳ میلیون و ۴۴۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، رشد ۲۶۸ هزار نفری را نشان می‌دهد.
* کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ در کدام استان‌ها محسوس‌تر بود؟
بر اساس گزارش مرکز رصد اشتغال وزارت رفاه، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری ۸ استان پایین‌تر از 8 درصد بوده است، ۱۶ استان با کاهش نرخ بیکاری روبه‌رو بوده‌اند و ۱۹ استان نرخ بیکاری تک‌رقمی داشته‌اند.
همچنین کاهش نرخ بیکاری در استان‌های با سابقه بالای بیکاری مانند لرستان، هرمزگان و کرمانشاه مشهود است. 
مقایسه تطبیقی عملکرد توسعه و تثبیت اشتغال‌های کشور در سال ۱۴۰۱ و استخراج اطلاعات نشان می‌دهد ۹ استان بوشهر، مرکزی، هرمزگان، سمنان، البرز، فارس، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی به تعهدات خود در زمینه سهم تعیین‌شده در حوزه ایجاد اشتغال دست یافتند.
در زمینه کاهش نرخ بیکاری بر مبنای ایجاد و تثبیت شغل نیز ۵ استان آذربایجان غربی، چهارمحال‌وبختیاری، بوشهر، هرمزگان و البرز از بالاترین نمره نسبت به استان‌های دیگر برخوردارند و در حوزه صحت‌سنجی داده‌های پایگاه اشتغال وزارت رفاه نیز استان‌های مرکزی، بوشهر و هرمزگان بالاترین امتیاز را از نظر صحت اطلاعات ثبت‌شده کسب کرده‌اند.
در مجموع بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارزیابی شاخص‌های تعریف‌شده در سامانه رصد اشتغال، ۴ استان بوشهر، مرکزی، آذربایجان غربی و هرمزگان بالاترین امتیازهای کسب‌شده در سال ۱۴۰۱ را در زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال در سطح ملی به دست آورده‌اند.
بررسی آمار نیروی کار بر اساس گزارش تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سال 1401 اشتغال در بخش صنعت به 7 میلیون و 963 هزار نفر بالغ شده است. این رقم، بالاترین میزان اشتغال در بخش صنعت کشور از سال 1384 به این سو است.
در سال پایانی عملکرد دولت دوازدهم، میزان اشتغال در بخش صنعت 7 میلیون و 751 هزار نفر بود. در 8 سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، متوسط سالانه اشتغال در بخش صنعت کشور 7 میلیون و 434 هزار نفر بود، در حالی که در 2 سال اول دولت سیزدهم متوسط سالانه اشتغال در بخش صنعت کشور 7 میلیون و 946 هزار نفر بوده که رشد 7 درصدی در همین 2 سال را نشان می‌دهد.
سیاست‌های وزارت صمت دولت سیزدهم در رفع مشکلات واحدهای تولیدی فعال، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید داخل، احیای واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل، تأمین مالی زنجیره‌ای صنایع و تولیدکنندگان و توسعه صادرات بویژه به کشورهای همسایه، تأثیر قابل توجهی در رونق گرفتن بخش صنعت کشور و بهبود اشتغال در این بخش داشته است. از ابتدای دولت سیزدهم بیش از 4 هزار واحد راکد و نیمه‌تعطیل احیا شده است. رشد بخش صنعت هم پس از سال‌ها سال گذشته ۲رقمی شد.

Page Generated in 0/0054 sec