printlogo


کد خبر: 263478تاریخ: 1402/3/17 00:00
اخبار

افت ادامه‌دار قیمت سکه پس از تعطیلات چندروزه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار تهران ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز کاری قبل خود (شنبه) ۲۰۰ هزار تومان کاهش داشت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم اما بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۲۷ میلیون تومان خرید و فروش شد. از سویی نیم‌سکه روز گذشته در بازار تهران با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی، ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین ربع‌ سکه با کاهش ۵۰ هزار تومانی به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و سکه گرمی ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان دادوستد شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم دیروز در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان اعلام شد. این در حالی بود که بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی به هزار و ۹۶۴ دلار رسید.
***
تغییر شیفت سرمایه‌گذاری از 5- درصد در سال ۱۴۰۰ به 7.7 درصد در ۱۴۰۱
وزیر اقتصاد گفت: رشد سرمایه‌گذاری در صنعت کشور منفی بود که با فشار بر بازیگران مهم در این عرصه از منفی ۵ درصد در سال ۱۴۰۰ به مثبت 7.7 درصد در سال بعد رسیدیم و از سیاه‌چاله دهه ۹۰ که سال‌ها شاهد کاهش مستمر انباشت سرمایه بودیم خارج شدیم و این روند امسال ادامه دارد.  سیداحسان خاندوزی در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی درباره عملکرد وزارت اقتصاد اظهار داشت: نسبت تسهیلات به سپرده از 83.2 درصد در اسفند ۱۴۰۰ به 85.1 درصد در اسفند سال گذشته رسید که بیانگر استفاده از منابع شبکه بانکی در بخش تسهیلات‌دهی است. وی افزود: همزمان مطالبات غیرجاری ریالی شبکه بانکی از 4.8 درصد در اسفند ۱۴۰۰ به 4.4 درصد در اسفند ۱۴۰۱ رسید که نشان‌دهنده تکاپوی بیشتر شبکه بانکی برای وصول مطالبات است.
وزیر اقتصاد گفت: سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات بانکی ۱۶۵ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد.  خاندوزی با بیان اینکه سهم تسهیلات خرد در دولت سیزدهم افزایش یافته است، گفت: سهم تسهیلات خرد از ۱۳ به ۱۵ درصد رسید.
وی بیان کرد: در بازار سرمایه نیز افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافت. وزیر اقتصاد بیان کرد: اوراق شرکتی و تامین مالی شرکت‌ها ۴ برابر شد و از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافت؛ از طرف دیگر سهم اوراق شرکتی از کل ظرفیت اوراق بدهی افزایش یافته است. خاندوزی تصریح کرد: رشد مستقل صنعت مالی یا مالی‌سازی اقتصاد به نوبه خود در حوزه رشد اقتصاد و تولید ملی مطلوب نیست و صنعت مالی باید رشد متناظر با بخش واقعی اقتصاد داشته باشد.
وی تاکید کرد: نیازمند سیاست‌های ایجابی در حوزه‌ اعتبارات هستیم و بخش مالی نباید در خدمت انگیزه‌های سفته‌بازی غیرمولد قرار گیرد. بر این اساس حضور موسسات مالی ناتراز که هزینه‌های جاری خود را از طریق اضافه برداشت از بانک مرکزی تامین می‌کنند، قابل تحمل نیست، بنابراین این مشکل به صورت جدی‌تری در سال جاری مرتفع خواهد شد.
***
افزایش نرخ‌ بهره سیاست ادامه‌دار بانک مرکزی اروپا
رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داد این بانک به افزایش نرخ‌ بهره در آینده ادامه خواهد داد.
به گزارش آسوشیتدپرس، کریستین لاگارد روز دوشنبه گفت فشار قیمت‌ها زیاد است و به صراحت اعلام کرد این بانک، نرخ‌ بهره را به‌ منظور مهار تورم، افزایش خواهد داد و آن را «تا زمان لازم» در همان سطح حفظ خواهد کرد. لاگارد پیش از این نیز مطالبی بیان کرده بود که نشان می‌داد بانک مرکزی اروپا حتی پس از کاهش تورم به 6.1 درصد (کاهش تقریباً یک درصدی) در ماه مه (اردیبهشت / خرداد)، باز هم نرخ‌ بهره را افزایش خواهد داد. بانک مرکزی اروپا در ژوئیه (تیر / مرداد) ۲۰۲۲ میلادی که تورم به بالاترین حد خود رسیده بود، افزایش نرخ‌ بهره را آغاز کرد و با بیشترین سرعت در تاریخ خود ادامه داد. لاگارد به کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا در بروکسل گفت: قیمت انرژی در حال کاهش است و قیمت‌های بالای مواد غذایی هم شروع به کاهش کرده است اما هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که نشان دهد «تورم هسته» به اوج خود رسیده است. وی اظهار کرد: تصمیمات آتی ما تضمین می‌کند که نرخ‌ بهره سیاستی به سطحی می‌رسد که برای دستیابی‌ به موقع ما به هدف میان‌مدت تورم ۲ درصدی به اندازه کافی موثر است و تا زمانی که لازم باشد در آن سطح باقی خواهد ماند.
***
افزایش نرخ عوارض آزادراهی در ۲۳ آزادراه کشور
مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری آزادراه‌های کشور از افزایش ۲۵ درصدی عوارض آزادراهی و ابلاغ آن به صورت تدریجی از ابتدای خرداد امسال در ۲۳ آزادراه خبر داد.
عباس بیات‌سرمدی دیروز گفت: عوارض آزادراهی از ابتدای خرداد امسال ۲۵ درصد افزایش یافته است. وی توضیح داد: نحوه ابلاغ اجرای عوارض ۲۵ درصدی آزادراهی به صورت تدریجی انجام گرفته است، به این شکل که هنوز آزادراه تهران - شمال شامل اعمال نرخ‌های جدید عوارض آزادراهی نشده است. به گفته سرمدی، به طور کلی ۲۳ آزادراه کشور شامل افزایش عوارض ۲۵ درصدی می‌شود که در مرحله نخست از ابتدای خرداد عمده آزادراه‌ها شامل تغییر نرخ جدید شده است. وی ادامه داد: آزادراه‌های باقیمانده نیز تا پایان خرداد شامل افزایش ۲۵ درصدی عوارض به طور یکسان خواهند شد. مجموعاً ۲۸ آزادراه در حال بهره‌برداری در کشور وجود دارد که ۵ آزادراه در اختیار دولت است و شامل آزادراه‌های تهران- قم، تهران - ساوه، آزادراه کرج - قزوین، قزوین - زنجان و بندرعباس- بندر شهید رجایی است؛ از ۲۳ آزادراه دیگر که غالباً با سرمایه‌گذاری غیردولتی نگهداری شده است تاکنون حدود ۱۲ آزادراه الکترونیکی شده‌ و اخذ عوارض در آنها به صورت دستی انجام نمی‌شود.

Page Generated in 0/0152 sec