printlogo


کد خبر: 263481تاریخ: 1402/3/17 00:00
رونمایی از موشک ابر فراصوت «فتاح» با حضور رئیس جمهور؛ سرعت فتاح 13 برابر سرعت صوت است و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور و این سامانه‌ها را منهدم کند
فتح‌الفتوح فتاح
فتاح 1400 کیلومتر برد دارد و در 400 ثانیه به سرزمین‌های اشغالی می‌رسد

گروه سیاسی: در طول 8 سال جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه کشورمان که با حمایت همه‌جانبه کشورهای دنیا همراه بود، ایران به لحاظ امکانات و تسلیحات نظامی، دست پایین را داشت. چنانکه فرماندهان نظامی و سیاستمداران آن دوران بارها در توصیف شرایط جنگ اظهار کرده‌اند کشور حتی از تولید سیم خاردار، به عنوان حداقلی‌ترین سلاح نظامی نیز ناتوان بود. همین موضوع باعث شد از همان ایام دفاع‌مقدس، جمهوری اسلامی ایران پروژه پیشرفت و در نهایت خودکفایی در حوزه نظامی را آغاز کند. موشک «نازعات» که بردی بین 80 تا 150 کیلومتر داشت، نخستین موشک بومی‌ای بود که در راستای این طرح، سال 66 تولید شد. با ساخت این موشک بومی، فصل نوینی در پیشرفت صنعت و تکنولوژی نظامی ایران آغاز شد. حالا پس از طراحی و ساخت انواع موشک‌های کروز و بالستیک که برد چندهزار کیلومتری دارند، فصل جدید دیگری برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی آغاز شده است.
به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته موشک هایپرسونیک یا فراصوت «فتاح»، جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ستاد این نیرو رونمایی شد که نقطه عطفی در حوزه موشکی کشورمان به شمار می‌رود؛ نقطه عطفی که می‌تواند موازنه نظامی در سطح منطقه را کاملا به نفع ایران تغییر دهد.
موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمام سامانه‌های سپر موشکی عبور و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزاتی است که امروز توسط کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شود. این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده، همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است. این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
موشک هایپرسونیک «فتاح» که از فناوری تک بهره برده است، موشکی رادارگریز است که مسیر آن می‌تواند بعد از شلیک تغییر ‌کند. مانور در سرعت سرسام آور و غیرقابل پیش‌بینی  بودن مسیر هم از دیگر ویژگی‌های موشک فتاح است.
* «فتاح» توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت: موشکی که امروز-‌دیروز- رونمایی آن انجام شد، موشکی است که در دنیا کم‌نظیر است، به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. 
وی افزود: موشک فتاح به دلیل فناوری‌اش هیچ ضدموشکی برای آن وجود ندارد، در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و... موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است، البته سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد. از سوی دیگر برای زدن یک موشک، باید 3 موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریبا قیمت یک ضدموشک ۲۰ برابر موشک هدف است. موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاعات مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته از سرعت کمی هم برخوردارند. 
سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، گفت: موشکی که دارای چنین سرعتی باشد، مقابله با آن ناممکن خواهد بود، همچنین برد این موشک هزار و ۴۰۰ کیلومتر تعیین شده که در محدوده هدف به‌صورت دقیق اصابت می‌کند. فعالیت‌های ما در این حوزه با ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با تاکید بر اینکه فعالیت‌های موشکی از ابتدا تاکنون مورد حمایت و تأیید فرمانده معظم کل قوا بوده و هست، گفت: زمانی که گزارش ساخت این موشک را خدمت ایشان ارائه کردیم، معظم‌له نام فتاح را برای این موشک برگزیدند. همکاری‌های سپاه با دولت تاکنون در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی نبوده لذا از همکاری‌های وزارت دفاع نهایت سپاسگزاری را داریم.
بنا بر اظهارات فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موشک هایپرسونیک فتاح از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت ابتدایی آن که 3 متر و 60 سانتیمتر طول دارد، به تنهایی، یک موشک کامل است. یعنی هم موتور پیشران، هم کنترل و هم سر جنگی دارد و به قسمت دوم موشک این توانایی داده شده که در منطقه مورد تهدید دشمن و در فاصله چند صد کیلومتری از هدف در جهات مختلف، ارتفاعات مختلف و‌ ترکیبی از اینها شروع به انجام مانور ‌کند که در چنین حالتی، مسیر حرکت آن برای دشمن قابل محاسبه نخواهد بود و این به دلیل استفاده از سامانه‌ها و سیستم‌های کنترل بردار تراست است؛ بر این‌ اساس به واسطه سرعت بالایی که دارد و تغییر مسیر‌هایی که انجام می‌دهد، چنانچه موشکی هم به سمت آن شلیک شود، این موشک به راحتی از آن عبور می‌کند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره انتخاب برد هزار و 400 کیلومتری برای این موشک نیز گفت: اینها همه بر اساس اهداف مورد علاقه است. اینکه موشک فتاح را با این برد ساختیم، مفهومش این نیست که موشک با برد ۲ هزار کیلومتر با این مشخصه را در آینده نخواهیم ساخت، بلکه فعلاً بردش در همین حد است و در آینده، برد آن را اضافه‌تر هم خواهیم کرد.
* نابودی اسرائیل در کمتر از 6 دقیقه
هایپرسونیک به موشک‌هایی گفته می‌شود که با سرعت ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند و به عبارتی چند برابر پیشرفته‌تر از موشک‌هایی هستند که سرعتی برابر با صوت دارند. سرعت بالای موشک‌های هایپرسونیک باعث شده همان‌طور که سردار حاجی‌زاده نیز به آن اشاره کرد، هیچ سامانه دفاعی‌ای‌ توان مقابله با آن را نداشته باشد. نکته دیگری که باید درباره موشک‌های هایپرسونیک به آن اشاره کرد، تفاوت این موشک با موشک‌های بالستیک است؛ تفاوتی که باعث می‌شود هایپرسونیک نسبت به موشک‌های بالستیک کارایی بهتری داشته باشد. اگرچه موشک‌های هایپرسونیک نیز مانند موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند اما در تفاوت این موشک‌ها با یکدیگر باید گفت موشک‌های بالستیک برای رسیدن به هدف خود ابتدا به صورت قوسی به فضای ماورای جو می‌روند و هنگام نزدیک شدن به هدف به جو زمین آمده و از بالا به هدف برخورد می‌کنند، در حالی که موشک هایپرسونیک قادر است بدون رهگیری و انهدام از سوی سامانه‌های پدافندی، در یک مسیر پایین در جو پرواز کند و به طور بالقوه بسیار سریع‌تر از یک موشک بالستیک به هدف خود برسد. موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند یک کلاهک انفجاری را بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از بالستیک به هدف بکوبند.
حالا با توجه به برد 1400 کیلومتری موشک هایپرسونیک فتاح که این مسیر را در زمانی کمتر از 350 ثانیه طی می‌کند و با توجه به فاصله میان ایران و مرزهای سرزمین‌های اشغالی که نزدیک به 1300 کیلومتر است، باید گفت در صورت شلیک فتاح به سمت سرزمین‌های اشغالی، نابودی اسرائیل کمتر از 6 دقیقه زمان نیاز دارد.
* واکنش رسانه‌های بین‌المللی به رونمایی فتاح 
رونمایی جمهوری اسلامی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح واکنش‌های گسترده‌ای را در میان رسانه‌های بین‌المللی در پی داشت. خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به رونمایی نخستین موشک هایپرسونیک ایران، آن را تشدید‌کننده نگرانی‌های غرب درباره توانمندی‌های موشکی ایران تلقی کرد و نوشت: ایران به‌رغم مخالفت غرب به ارتقای برنامه دفاع موشکی خود ادامه می‌دهد.
آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به تشریح جزئیات موشک هایپرسونیک ایرانی پرداخت و در توضیح ویژگی‌های این موشک نوشت: موشک مذکور می‌تواند از هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای عبور کند.
گاردین انگلیس نیز با اشاره به رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح نوشت: تسلیحات مافوق صوت که با سرعتی بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند، به دلیل سرعت و قدرت مانور خود می‌توانند چالش‌های مهمی برای سیستم‌های دفاع موشکی ایجاد کنند. پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی نیز با اشاره به رونمایی از این موشک نوشت: در سال‌های اخیر، پایگاه‎های موشکی ایران به یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مراکز در خاورمیانه تبدیل شده است.
همچنین روزنامه انگلیسی سان نیز رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح را تهدیدی برای غرب خواند و نوشت: رونمایی از این موشک با توجه به توانایی‌های آن، تهدیدی وحشتناک برای غرب است. در ادامه این گزارش آمده است: به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی، تهران توانسته است صنعت تسلیحاتی قابل توجهی را توسعه دهد که می‌تواند تجهیزات نظامی را به متحدانی مانند روسیه صادر کند که این کار را رد کرده است.
رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک واکنش رسانه‌های صهیونیستی را نیز در پی داشت. در همین رابطه روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نوشت: رونمایی از این موشک نگرانی‌های غرب را درباره توانایی‌های موشکی تهران تشدید می‌کند. روزنامه تایمز اسرائیل نیز در گزارشی درباره رونمایی از موشک فتاح، تازه‌ترین دستاورد موشکی ایران نوشت: ایران در حالی که تنش‌ها میان آن با آمریکا و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در سطح بالایی قرار دارد، یک سلاح جدید به زرادخانه خود اضافه کرد.
***
رسانه‌های صهیونیست: در خاورمیانه تنها رها شده‌ایم
به گزارش پایگاه خبری المیادین، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند در سایه نزدیک شدن روابط ایران و عربستان و ایران و امارات، رژیم صهیونیستی در جبهه مقابله با ایران تنها رها شده است. این رسانه‌ها اعلام کردند ایران امروز بعد از 7 سال سفارت خود در رباض را بازگشایی خواهد کرد، امارات نیز در آستانه پیوستن به یک ائتلاف دریایی جدید به رهبری ایران است و این نزدیکی روابط هشدارهای مهمی می‌دهد مبنی بر اینکه نقشه خاورمیانه در حال تغییر است. در این گزارش آمده است که عربستان همچنین میزان تولید نفت خود را کاهش داد که این امر منجر به بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای آمریکا و غرب و همچنین ایجاد تورم در این کشورها شد. امارات نیز که پیش از این متولی توافقات آبراهام بود، گام به گام در حال دور شدن از آمریکا و اعلام علنی خارج شدن از ائتلاف دریایی به رهبری واشنگتن در خلیج‌فارس است. رسانه‌های صهیونیستی در ادامه تاکید کردند: مصر که به عنوان نخستین کشور امضا‌کننده توافق صلح با اسرائیل است، گفت‌وگوها با ایران را آغاز کرده و روابط ۲ کشور در حال بهبود است. این رسانه‌ها درباره موضوع هسته‌ای ایران نیز با اشاره به گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند در جبهه دیگر نیز اسرائیل در مقابله با ایران تنها مانده است.

Page Generated in 0/0080 sec