printlogo


کد خبر: 263502تاریخ: 1402/3/18 00:00
دور دنیا

بیانیه تروئیکای اروپا در شورای حکام درباره برجام
تروئیکای اروپا شامل ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس دیروز بیانیه‌ای را درباره تعهدات ایران ذیل توافق هسته‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کردند.
این ۳ کشور در بیانیه مزبور بدون اشاره به تعهدات خودشان که ذیل توافق هسته‌ای برآورده نشده، ادعاهایی درباره تعهدات هسته‌ای ایران مطرح کردند. در بیانیه مزبور ادعا شده هیچ تغییر اساسی در رفتار ایران رخ نداده و طی دوره گزارش شده توسط آژانس انرژی هسته‌ای، ایران به تشدید برنامه هسته‌ای ورای توجیه غیرنظامی ادامه داده و اراده اندکی برای اجرای تعهدات شفاف در بیانیه توافق شده در ماه مارس گذشته نشان داده است.
این در حالی است که جدیدترین گزارش آژانس که هفته گذشته منتشر شد، از رفع ابهام درباره غنی‌سازی حدود 84 درصدی ایران در فردو حکایت دارد. در مقابل تروئیکای اروپایی اصرار دارند که شناسایی ذرات اورانیوم 83.7 درصد در ژانویه گذشته، بر جدیت ایران برای ادامه تشدید برنامه هسته‌ای تاکید دارد.
با وجود اینکه به گفته رافائل گروسی، مدیر‌کل بین‌المللی انرژی اتمی پرونده این قضیه توسط آژانس بسته شده این ۳ کشور در بیانیه خود سعی دارند غنی‌سازی را غیرمنطبق با سطحی که ایران اعلام کرده بدانند و مدعی هستند هیچ توجیه غیرنظامی معتبری وجود ندارد.
***
مدودف: جان زلنسکی در خطر است
قائم‌مقام شورای امنیت ملی روسیه دیروز هشدار داد ممکن است استیصال غرب برای شکست دادن مسکو  به قیمت جان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور دست‌نشانده آمریکا در اوکراین تمام شود.
دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور پیشین روسیه که از او به عنوان دومین مرد قدرتمند این کشور یاد می‌شود، به سیاق ماه‌های اخیر در یک پست تلگرامی که در کانال اختصاصی‌اش منتشر کرد، ضمن اشاره به آرزوی اوکراین و غرب برای محو روسیه از روی زمین گفت: «بنابراین اکنون باید تمرکز کنیم و به آنها پاسخ دهیم. دشمن مدت‌هاست وعده ضدحمله بزرگی را داده و شروع به انجام کارهایی کرده است. هرچند رژیم کی‌یف چاره‌ای ندارد و باید برای توجیه پول و سلاح‌های دریافتی خود، حمله کند».
اشاره او به ادعاهای چند ماه اخیر اوکراین مبنی بر به کار‌گیری تانک، خودروهای زرهی و دیگر سلاح‌های اهدایی غرب در ضدحمله‌ای علیه نیروهای روس است.  
در حالی که مقامات کی‌یف مدعی پیروزی عملیات ضدحمله بهاری تحت رهبری ناتو  هستند، کارشناسان مسائل نظامی می‌گویند به نظر نمی‌رسد این عملیات بتواند تغییری در محاسبات جنگ ایجاد کند.
مدودف در ادامه نوشت: «روسیه ضدحمله اوکراین را متوقف خواهد کرد و سپس برای سرنگونی کامل رژیم کی‌یف حمله خود را آغاز می‌کند. ناامیدی و استیصال غرب [برای شکست روسیه] می‌تواند نه تنها به قیمت ریاست‌جمهوری زلنسکی، بلکه جان او تمام شود».
او پیش از این نیز با بیان اینکه رژیم اوکراین تروریستی است، تاکید کرده بود تروریست‌ها را باید یک بار برای همیشه نابود کرد.
***
انفجار مجدد در مهم‌ترین کارخانه تسلیحاتی اسرائیل
یکی از مهم‌ترین کارخانجات صنایع جنگ‌افزاری رژیم صهیونیستی موسوم به البیت، دچار انفجاری مهیب شد. 
به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، انفجار مهیب سه‌شنبه‌شب در این کارخانه نظامی متعلق به وزارت دفاع اسرائیل واقع در شهرک رمت هشارون نزدیک  تل‌آویو رخ داد؛ کارخانه‌ای که بزرگ‌ترین تولیدکننده تسلیحات رژیم صهیونیستی است و علاوه بر این 85 درصد پهپادهای نظامی این رژیم در آن ساخته می‌شود. تصاویر اعزام ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس به سمت رمت هشارون در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. پس از آنکه آمبولانس‌هایی برای رسیدگی به این حادثه به محل اعزام شدند، برخی منابع گزارش کردند یک سیلندر گاز منفجر و به آتش‌سوزی منجر شده است.
بر اساس گزارش برخی رسانه‌های عبری، در پی وقوع این انفجار، تعدادی از پرسنل البیت زخمی شدند که البته جزئیات بیشتری در این باره ارائه نشده است.
البته این نخستین‌بار نیست که در این کارخانه مهم انفجار رخ می‌دهد. پیش از این نیز اوایل اردیبهشت‌ برخی منابع رسانه‌ای از وقوع انفجار در داخل این مرکز صنایع جنگ‌افزاری خبر داده بودند.
***
انفجار بزرگ در مرکز فلسطین اشغالی
عصر دیروز بسیاری از صهیونیست‌های ساکن مناطق مرکزی و جنوبی اراضی اشغالی شاهد شکل‌گیری ابر قارچی‌شکل حاصل از یک انفجار مهیب و صدای شدید حاصل از آن بودند. رسانه‌های عبری با وجود انتشار تصاویری از این صحنه، هنوز جزئیات دقیقی درباره حادثه روز چهارشنبه اعلام نکرده‌اند. 
شبکه کان به نقل از برخی منابع اسرائیلی، محل وقوع انفجار بزرگ را در مجاورت شهرک کریات گات در مرکز فلسطین اشغالی اعلام کرد و اینکه صدای شدید انفجار به گوش رسیده و دود غلیظی به شکل قارچ رویت شده است. این شهرک در شمالی‌ترین منطقه استان جنوبی اسرائیل واقع شده است.
به گزارش این رسانه رسمی صهیونیستی به نظر می‌رسد این انفجار در یک پایگاه آموزشی به وقوع پیوسته باشد.
برخی منابع عبری دیگر نیز مدعی شدند این انفجار در جریان تمرین ارتش رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته است. با این حال، «امیر بوخبوط» خبرنگار نظامی وبگاه امنیتی واللا در توئیتی نوشت اگر تمرینی در کار بوده، پس چرا به شهرک‌نشینان اطلاع‌رسانی نشده است.
تا لحظه درج خبر، هیچ‌یک از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی توضیحی در این باره ارائه نکرده‌ بودند.

Page Generated in 0/0071 sec