printlogo


کد خبر: 263531تاریخ: 1402/3/18 00:00
نگاهی به عصر رهبری آیت‌الله خامنه‌ای به بهانه سالگرد انتخاب ایشان توسط مجلس خبرگان
34 سال درایت و عدالت

روح‌الله اژدری: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای 14 خردادماه 1368 بعد از رحلت جانگداز حضرت امام خمینی‌(ره)، به عنوان رهبر انقلاب اسلامی از طرف مجلس خبرگان اول رهبری انتخاب شدند. انتخاب مقام معظم رهبری که بدون فوت وقت انجام شد دشمنان انقلاب اسلامی را که در صدد بودند از فقدان رهبری بعد از امام خمینی (ره) سوءاستفاده کنند، مأیوس کرد. انتخاب رهبر و نظارت برعملکرد رهبری طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی بر عهده مجلس خبرگان است و انتخاب به‌موقع و صحیح و آگاهانه این مجلس بعد از رحلت امام خمینی (ره)، نشانه نقش تاثیرگذار این نهاد برخاسته از نظام مبتنی بر ولایت ‌فقیه است.     
بعد  از رحلت حضرت امام خمینی (ره)، رهبر حکیم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با کشف و معرفی مجلس خبرگان رهبری بر منصب ولایت مسلمین تکیه‌ زده و در طول بیش از 3 دهه، همچنان در اوج درایت و مدیریت  سکان کشتی ولایت را به پیش رانده و می‌رانند. ایشان هم واجد شرایط ولایت و رهبری در هنگام حدوث بوده و هم در طول 34 سال بقا بر منصب ولایت که ان‌شاءالله دوران آن طولانی و به انقلاب حضرت مهدی موعود(عج) پیوند شود، نه‌تنها اوصاف و شرایط ولایت را حفظ کردند بلکه به واسطه خلوص نیت و ارتباط معنوی با خدا و ائمه اطهار و قدرت مدیریت و درایت سیاسی و عدالت و تقوای الهی و تدبیر در عمل، موجب تحکیم جایگاه ولایت ‌فقیه شده‌اند. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در دوره  ولایت ایشان، تاکنون بر وجدان شرایط در مقام حدوث و بقای ایشان بر این منصب بر اساس وظیفه قانونی خود نظارت کرده و شهادت داده‌اند. نمایندگان مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون در کمیسیون ویژه‌ای به طور دقیق و مداوم عملکرد رهبری را تحت نظر داشته‌اند و قطعا نظر و دیدگاه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری - که از فقها و افراد باتقوا و معتمد بوده و دین خود را به دنیا نمی‌فروشند - درباره ولایتمداری ایشان فصل‌الخطاب است. دشمنان اسلام و انقلاب تنها چاره محو اسلام و انقلاب را محو ولایت‌فقیه دانسته و از این جهت به طور گسترده و دقیق جایگاه ولایت را مورد هجوم قرار داده و نوک پیکان کینه و دشمنی خود را به سوی مقام معظم رهبری گرفته‌اند. لذا نقد رهبری بعضا توسط افرادی مخالف اسلام و ولایت‌فقیه، مغرض، نادان و فریب‌خورده با حمایت دشمنان اسلام و انقلاب مطرح می‌شود. مجلس خبرگان رهبری طی 34 سال گذشته، در تمام اجلاسیه‌های سالانه که 2 بار در سال برگزار می‌شود بر حمایت قاطع خود از رهبری پای فشرده است. نگاهی به بیانیه‌های سالانه مجلس خبرگان رهبری نشان می‌دهد این مجلس بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی خود، عملکرد رهبری را مورد ارزیابی قرار داده است. در طول سال‌های رهبری امام خامنه‌ای، سالانه 2 اجلاسیه توسط مجلس خبرگان رهبری برگزار شده است. در تمام این اجلاسیه‌ها و در تمام بیانیه‌های پایانی، بر نقش بی‌بدیل و درایت و شایستگی‌های رهبری تاکید شده است. برای نمونه در اینجا به برخی از این بیانیه‌ها که در 2 مقطع زمانی مهم  با فاصله  12 سال صادر شده است اشاره می‌شود. 
بیانیه اول مربوط به هشتمین اجلاسیه دوره دوم  مجلس خبرگان رهبری در 13 بهمن ماه 1376 است که حدود 9 سال از رهبری مقام معظم رهبری می‌گذرد. در دهه اول رهبری امام خامنه‌ای، انقلاب بحران‌های متعددی از جمله مشکلات دوران بازسازی، حل‌وفصل عزتمندانه اختلافات با عراق، ماجرای دادگاه میکونوس، جنگ اول خلیج‌ فارس و... را با مدیریت بی‌بدیل و مدبرانه ایشان پشت سر گذاشت. نقش هدایتگرانه رهبری در این دوران چنان درخشان بود که مجلس خبرگان بعد از 9 سال از زعامت ایشان، سال 76 انتخاب ایشان توسط مجلس اول خبرگان را ستود:     
«حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌اى، فرزند روحانى و خلف صالح امام عزیز در دفاع از نظام جمهورى اسلامى و استکبارستیزى، مردم‌گرایى و حمایت از مستضعفان و استقرار عدالت اجتماعی اسلام و آرمان‌هاى دینی و اهتمام به امر سازندگى و تعالى کشور و ده‌ها خصوصیت دیگر روحى و معنوى بوده و آثار و برکات رهبرى و زعامت ایشان، طى سال‌هاى گذشته و توفیقات به دست آمده در صحنه‌هاى سیاست خارجى و مسائل داخلى و حفظ آرامش و امنیت و توسعه در سطحى وسیع و بى‌سابقه و در شرایط بحرانى کشور، رشد و اقتدار و توانمندى نیروهاى مسلح، تحت فرماندهى معظم‌له و برگزارى موفق هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامى، از جلوه‌هاى بارز کارآمدى نظام جمهورى اسلامى در عرصه‌هاى بین‌المللى و در جهان اسلام است. ما، ضمن تشکر و قدردانى از هوشیارى نمایندگان مجلس خبرگان اول، به خاطر این انتخاب که با هدایت الهى و ارشادهاى امام خمینى و درایت خبرگان محترم تحقق یافت، خاطرنشان مى‌کنیم که حفظ نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران و پاسدارى از دستاوردهاى آن، تنها با حفظ محوریت ولایت‌فقیه و مشارکت همه‌جانبه مردمى فداکار و وحدت و همبستگى ملى امکان‌پذیر خواهد بود». 
دوران 10 ساله دوم رهبری معظم‌له نیز پر از حوادث تاریخی و بحران‌های سیاسی است که هدایت نظام اسلامی را به‌مراتب سخت‌تر و مشکل‌تر کرده است. به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان سرآغاز تولید و تکثیر بحران‌ها  و انحرافات در مسیر انقلاب بود. قتل‌های زنجیره‌ای، اصلاح قانون مطبوعات و در پی آن حادثه فتنه‌گرانه 18 تیر 1378، تقلب در انتخابات مجلس ششم، تحصن در پایان مجلس ششم، کجروی‌های دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و کودتای مخملی و فتنه 1388 از جمله بحران‌های داخلی متعدد این دوران به شمار می‌رود. در همین دوران حملات آمریکا به افغانستان و عراق و مساله هسته‌ای ایران و... از جمله مسائل بین‌المللی بوده است که فشار مضاعفی را بر نظام اسلامی وارد کرده است اما رهبر بزرگوار انقلاب با شجاعت و تدبیر، مسائل داخلی و بین‌المللی را مدیریت کرد‌ه‌اند. مجلس خبرگان دوره‏ چهارم  در بیانیه‏ ششمین اجلاسیه رسمى  خود در تاریخ 1/7/1388 ایشان را تنها گزینه‌ای می‌داند که لباس رهبری بر قامتش زیبنده است:
«ولایت فقیه، رکن رکین نظام اسلامى، محور وحدت و مشروعیت‌بخش همه ارکان و قوانین آن است که همواره حافظ اسلامیت و سلامت جمهورى اسلامى بوده و کشتى انقلاب را در برابر امواج توفانى و پرتلاطم حوادث و دشمنى‏ها، به خوبى سکاندارى کرده است و در عرصه انتخابات نیز کارآمدى خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت. ما ضمن بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‏الله العظمی خامنه‌ای مدظله‏العالى، بار دیگر پشتیبانى قاطع خود را از معظم‏له که ادامه‌دهنده‏ راه بنیان‏گذار انقلاب مقدس اسلامى حضرت امام خمینى رضوان‌الله تعالى علیه است اعلام مى‏داریم و همچنان معظم‏له را تنها گزینه‏اى مى‏دانیم که لباس رهبرى امت بر قامتش زیبنده است. بدون شک تدابیر حکیمانه‏ مقام معظم رهبرى در خاموش کردن آتش فتنه و حوادث پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهورى و مقاومت معظم‏له در برابر تشکیک بى‏اساس نسبت به صحت و سلامت انتخابات، ستودنى است و دلیلى قاطع بر هوشمندى و تدبیر ایشان مى‏باشد. در این راستا هدایت‏هاى هوشمندانه، راهگشا، تاریخى و سرنوشت‏ساز معظم‏له در خطبه‏هاى 29 خرداد و 21 ماه مبارک رمضان تأثیرى شگرف در افشاى لایه‏هاى پنهان و آشکار توطئه داشت و روشن‏تر از همیشه، نقش بى‏بدیل ولایت‌فقیه را در سکاندارى کشتى انقلاب اسلامى به نمایش گذاشت».  
فتنه و جنگ ترکیبی پاییز 1401 که با شعار «زن، زندگی، آزادی»  شکل گرفت، یکی دیگر از گذرگاه‌های پرحادثه‌ای بود که عوامل داخلی دشمن با پشتیبانی مالی و رسانه‌ای آمریکا، اسرائیل و عربستان به مدت چند ماه کشور را به آشوب و اغتشاش کشیدند و بسیاری از جوانان برومند کشور را به شهادت رساندند. این فتنه نیز با درایت و راهبری رهبری با شکست دشمنان به پایان رسید.

Page Generated in 0/0064 sec