printlogo


کد خبر: 263552تاریخ: 1402/3/20 00:00
واشنگتن در دهه پیش رو برای تقویت و نوسازی زرادخانه اتمی خود 634 میلیارد دلار هزینه می‌کند
اوج جنون هسته‌ای آمریکا با بهانه توانمندی چین و کره‌شمالی

نزدیک به یک دهه است آمریکا به شکل جنون‌آسایی در حال توسعه زرادخانه هسته‌ای خود با هزینه‌های سرسام آور و بی‌مانند در جهان است. با این حال واشنگتن هنوز به دنبال بهانه‌جویی جهت حرکت به سمت یک جهنم هسته‌ای است.
مثال روشن آن اظهارات اخیر دستیار رئیس پنتاگون درباره افزایش چشمگیر توانایی‌های تسلیحات اتمی چین و کره‌شمالی است. در حال حاضر ۸ کشور به طور رسمی عضو باشگاه صاحبان تسلیحات هسته‌ای هستند که به انضمام رژیم صهیونیستی که حاضر به اظهار زرادخانه هسته‌ای خود نیست، تعدادشان به ۹ افزایش می‌یابد. از این جمع مجموع کلاهک‌های ۷ عضو باشگاه هسته‌ای جز ایالات متحده و روسیه به اندازه یک‌چهارم این ۲ غول اتمی هم نیست. 
در این میان آمریکا عظیم‌ترین طرح توسعه هسته‌ای را با بودجه 900 میلیارد دلاری طی یک  دهه دارد که اواخر دوره ریاست‌جمهوری اوباما توسط او به امضا رسید.
راه‌اندازی این طرح مشخصا غیرصلح‌آمیز توسط یک رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا و تنها سردمدار معاصر کاخ سفید که دست‌کم در ظاهر جنگ‌طلب نبود و کارش را در کاخ سفید با سخنرانی مشهور «دعوت به جهان عاری از سلاح هسته‌ای» آغاز کرده بود، نشانه خوبی برای پی بردن به نیات خصمانه حاکمیت آمریکاست. 
بیانیه ماه گذشته سران گروه ۷ در اجلاس هیروشیمای 2023 با عنوان «چشم‌انداز هیروشیما درباره خلع سلاح هسته‌ای» که در پشت صحنه با کارگردانی دولت جو بایدن، معاون وقت اوباما و ادامه‌دهنده راه او در توسعه زرادخانه هسته‌ای همراه بوده است، مثالی روشن از نحوه نعل وارونه زدن یانکی‌ها در این زمینه باشد.
مقامات کشوری که بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی به استعداد 8500 کلاهک و بزرگ‌ترین برنامه توسعه تسلیحات مرگبار غیرمتعارف را روی کره زمین دارد و در عین حال تنها رژیمی است که روی کره زمین از سلاح هسته‌ای علیه کشور دیگری استفاده کرده،  هنوز هم با وقاحت درباره ابعاد زرادخانه‌های دیگران ابراز نگرانی می‌کنند.  
هفته گذشته، تنها ۳ هفته پس از بیانیه ریاکارانه آمریکا و متحدانش در هیروشیما،  دستیار ژنرال ۴ ستاره لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در امور امنیتی منطقه ایندو- پاسیفیک (اقیانوس‌های هند و آرام) به بزرگنمایی قدرت اتمی ۲ کشور رقیب آمریکا در شرق آسیا پرداخت.
«الی رتنر» از افزایش توانمندی هسته‌ای چین و کره‌شمالی چنین نتیجه گرفت که دولت دموکرات آمریکا نیز برای مدرن‌سازی زرادخانه اتمی خود و ایجاد یک چتر اتمی گسترده‌تر در پاسخ به این اقدامات تحت فشار قرار گرفته است.
استناد او به گزارش اواخر سال 2022 پنتاگون بود که بر اساس آن چینی‌ها 1500 کلاهک اتمی تا سال 2035 خواهند داشت که 400 کلاهک بیشتر از مقداری است که ارتش خلق این کشور برنامه‌ریزی کرده بود. 
این در حالی است که طبق تخمین موسسه مطالعات صلح استکهلم، تعداد کلاهک‌های اتمی چین از کلاهک‌های اتمی روسیه (5977 فروند) و آمریکا (5428 فروند) کمتر است. 
رتنر گفت: «این دیگر پوشیده نیست که ارتش خلق چین در میانه یک روند نوسازی بزرگ اتمی است».
او سپس تاکید کرد: «تضمین اینکه توانایی‌های لازم برای بازدارندگی را داشته باشیم اولویت ایالات متحده است، چرا که با امنیت متحدان و شرکای ما ارتباط دارد».
به گزارش روزنامه چاینا مورنینگ پست، یکی از ستون‌های پاسخ به تغییرات دینامیک در هژمونی شمال شرق آسیا، تامین مالی نوسازی هسته‌ای واشنگتن است. سال 2021 اداره بودجه کنگره آمریکا تخمین زد که واشنگتن احتمالا 634 میلیارد دلار در دهه پیش رو برای تقویت و نوسازی زرادخانه اتمی خود هزینه کند که در مقایسه با پیش‌بینی دهه گذشته 28 درصد رشد داشته است. این پروژه‌ها شامل توسعه مداوم کلاهک‌های اتمی W76-2 برای موشک‌های بالستیک زیردریایی و توسعه بلند مدت موشک‌های کروز برای پرتاب از زیردریایی‌هاست. رتنر که قبلا در وزارت خارجه، موسسه رند و شورای امنیت ملی ایالات متحده کار کرده گفت: قاطعیت و اجبار چین واقعا بر اهمیت همکاری ما با یکدیگر تأکید می‌کند. او  با اشاره به تقویت روابط میان مانیل و واشنگتن گفت: «فیلیپین اخیرا موافقت کرده آمریکا از ۴ پایگاه نظامی این کشور بدون اینکه آمریکا در این کشور پایگاه بسازد، استفاده کند. همکاری در مناطق دیگر نیز در دست مذاکره است».

Page Generated in 0/0071 sec