printlogo


کد خبر: 263553تاریخ: 1402/3/20 00:00
ضدحمله ناموفق کی‌یف تنها در یک روز به انهدام ۳۰ تانک، ۱۱ نفربر زرهی و کشته‌شدن 1000 نظامی اوکراینی انجامید
پیش‌بینی مرشایمر؛ نصف خاک اوکراین در دست روسیه

یکی از متفکران حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات امنیتی و استاد دانشگاه شیکاگو در نشستی پیش‌بینی خود را از ادامه جنگ اوکراین ارائه کرد.
جان مرشایمر در این نشست که روز 22 مه ‌توسط اندیشکده «کمیته‌ای برای جمهوری» برگزار شد، پیش‌بینی کرد تهاجم نیروهای روسیه به اوکراین ادامه خواهد یافت و مسکو موفق به تصرف 4 اُبلاست یا استان دیگر اوکراین خواهد شد. مرشایمر گفت: «خیلی‌ها فکر می‌کنند روس‌ها مصمم هستند- و از 24 فوریه مصمم بوده‌اند- که کل اوکراین را فتح کنند و بعد آن را در روسیه بزرگ هضم کنند». این استاد دانشگاه اضافه کرد: «روس‌ها هیچگاه علاقه‌ای به این نداشته‌اند و این را امتحان هم نخواهند کرد». وی در ادامه مدعی شد روسیه قصد دارد بخش زیادی از اوکراین را تصرف کرده و آن را به یک «کشور تکه‌تکه‌شده و ناکارآمد» تبدیل کند.
او گفت: «آنها تا الان ۴ اُبلاست (ایالت) به علاوه کریمه را ضمیمه  و این را به روشنی ابراز کرده‌اند که قصدی برای رها کردن این بخش ندارند». مرشایمر البته خاطرنشان کرد روسیه هنوز بر آن منطقه که 23 درصد خاک اوکراین را تشکیل می‌دهد، کنترل کامل ندارد.
وی خاطرنشان کرد: «من معتقدم آنها ۴ اُبلاست دیگری را که در مجاورت غربی این ۴ ابلاست است نیز تصرف می‌کنند. اودسا و خارکوف جزو آنهاست. وقتی که این کار را انجام دهند 46 درصد خاک اوکراین را تحت کنترل خواهند داشت». مرشایمر در ادامه به دلایلی که روسیه این راهبرد را در پیش گرفته پرداخت و گفت: «چه تفکری تلاش روسیه را برای تصرف این بخش از خاک اوکراین هدایت می‌کند؟»
وی توضیح داد که روسیه مایل است مناطقی را که تعداد زیادی از افراد روس‌تبار و گویشوران روسیه در آن حضور دارند، به تصرف خود درآورد، زیرا نمی‌خواهد آنها با مشکل دیگری مشابه «مشکل دونباس» مواجه شوند. اشاره مرشایمر به جنگ داخلی میان اوکراینی‌تبارها با افراد روس‌تبار در این منطقه است. وی گفت روسیه از تلاش برای تصرف مناطقی که اکثر جمعیت آن را اوکراینی‌تبارها تشکیل می‌دهند اجتناب خواهد کرد، چرا که آنها سرسختانه در برابر روس‌ها مقاومت خواهند کرد، حتی اگر در میدان جنگ پیروزی از آن ارتش روسیه باشد.
* مسکو: جدیدترین حمله اوکراین با تلفات هزار نفری شکست خورد
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه شامگاه پنجشنبه گفت جدیدترین حمله نیروهای مسلح رژیم کی‌یف علیه نیروهای این کشور با شکست مواجه شده است. شویگو با صدور بیانیه‌ای توضیح داد نیروهای اوکراینی بار دیگر تلاش کردند دفاع روسیه در منطقه زاپروژیا را بشکنند اما نیروهای روس این حمله را با انجام عملیات پیش‌دستانه متوقف کردند. اوکراین از چند ماه پیش ادعا کرده بود قصد دارد با استفاده از تانک، خودروهای زرهی و دیگر سلاح‌های اهدایی غرب، ضد حمله‌ای را برای بازپس‌گیری برخی اراضی که به تصرف روسیه درآمده‌اند آغاز کند. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی ضمن اشاره به سرکوب‌ شدن اوکراینی‌ها در مسیر خود برای حمله از هر ۴ جهت اظهار داشت: «دشمن توسط نیروهای شناسایی و از طریق حملات پیش‌دستانه توپخانه‌ای، هوایی و سلاح‌های ضد تانک به موقع شناسایی شد». وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه نیروهای اوکراینی با تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند، خبر داد ارتش رژیم کی‌یف در این حمله ۳۰ تانک، ۱۱ نفربر زرهی و تقریبا هزار نفر را از دست داد. در حالی که کارشناسان مسائل نظامی می‌گویند به نظر نمی‌رسد ضدحمله اوکراین به گونه‌ای باشد که بتواند تغییری در محاسبات روسیه در جنگ ایجاد کند، مقام‌های کی‌یف ادعا می‌کنند این عملیات پیروزی مورد نیاز برای پیوستن به ناتو را اعطا خواهد کرد. طبق این گزارش، شویگو همچنین افزود: «در این راستا نیروهای دشمن که به طور ویژه برای انجام یک عملیات موفق آموزش دیده بودند، نتوانستند به مأموریت خود عمل کنند». پیش از این نیز «دیمیتری مدودف» نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه اوکراین و غرب آرزوی محو شدن این کشور را دارند، گفت مسکو بعد از متوقف کردن ضدحمله ادعایی اوکراینی‌ها، رژیم کی‌یف را سرنگون خواهد کرد.

Page Generated in 0/0058 sec