printlogo


کد خبر: 263567تاریخ: 1402/3/20 00:00
با حضور رئیسی و بذرپاش راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران پس از ۲۲ سال به بهره‌برداری رسید
ریل پیشرفت شمال غرب
افزایش ۷ میلیون تنی ظرفیت ترانزیتی کشور و ۲ میلیون نفری مسافر در سال با راه‌آهن جدید آذربایجان، افتتاح بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی که همزمان با سفر استانی رئیس‌جمهورو هیات همراه به آذربایجان شرقی عازم تبریز شد، راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران را افتتاح کرد.
مهرداد بذرپاش همچنین در این سفر یک‌روزه به بازدید از برخی واحدهای در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن استان پرداخت و ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی و شهری را در این استان افتتاح کرد. آغاز عملیات اجرایی شهرک اندیشه و افتتاح مرکز کارآفرینی شهر جدید سهند از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی بود.  بذرپاش در این سفر ضمن بازدید از فاز ۴ شهر جدید سهند از نزدیک در جریان میزان پیشرفت کارهای اجرایی این شهر قرار گرفت.
 به گزارش «وطن امروز» راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز به شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.
یکی از مهم‌ترین مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می‌برد.
با توجه به اینکه زمان سفر از طریق جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ارتقای شاخص‌های حمل‌و‌نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.
راه‌آهن ۲ خطه میانه - بستان‌آباد - خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده بود.
با افتتاح مسیر بستان‌آباد - خاوران و ایستگاه راه‌آهن خاوران این محور بویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره‌برداری است. این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل‌و‌نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح‌های ریلی مهم کشور محسوب می‌شود.
خط‌آهن بستان‌آباد - خاوران نخستین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دوخطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگ‌ترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگ‌ترین پل قوسی دوخطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون‌ها از ویژگی‌های بارز این خط آهن است.  استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل‌های بزرگ هم از اقدامات ویژه این مسیر ریلی است.
بهره‌مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران از دیگر ویژگی‌های این طرح است.
برای نخستین‌بار تمام ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ‌مقیاس، تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد هزینه‌ها در این بخش نسبت به گذشته شده است. همچنین تمام ورق‌های خاص به کار رفته در عرشه پل‌های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.
تمام ریل به کار رفته در این مسیر و تراورس‌ها تولید داخل است به نحوی که می‌توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور شده است. طراحی مسیر و نوع اجرای تونل‌ها و گالری‌ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.
پیش‌بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون‌شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای نخستین‌بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.
این مسیر ریلی فارغ از مزایای زیست‌محیطی، مزایای اقتصادی فراوانی نیز دارد. درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طریق ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش سوانح به دست می‌‌آید. افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل 7 میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است.
* رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقل با وجود محدودیت منابع
وزیر راه‌ و شهرسازی توسعه حمل‌ونقل بویژه حمل‌ونقل ریلی را لازمه توسعه کشور دانست و گفت: با وجود محدودیت منابع شاهد رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقلی در کشور هستیم.
 مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران با اشاره به امتیازات این مسیر ریلی اظهار کرد: در این پروژه از ریل تمام ایرانی استفاده شده و تمام زیرساخت‌ها با ظرفیت دوخطه شدن نیز احداث شده است.
بذرپاش خاطرنشان کرد: این پروژه به عنوان سبزترین پروژه ریلی ایران در حال حاضر است، چرا که فرآیند احداث در تمام طول مسیر و تونل و تمام سازه‌های به کار رفته در این پروژه با رعایت موارد زیست‌محیطی بوده است.
به گفته بذرپاش، وجود تعداد زیادی سازه و پل با تلاش مهندسان ایرانی نشان‌دهنده همت بلند مهندسان و متخصصان ایرانی است و اهمیت این پروژه را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: قطعه ایستگاه خاوران به ایستگاه راه‌آهن قدیمی تبریز نیز در اولویت ساخت قرار دارد و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده با طی مراحل تملک زمین و احداث خط و سایر الزامات بزودی افتتاح خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر کردیم با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، بخش اعظم حمل‌ونقل مسافر را به این مسیر منتقل کنیم تا تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت استفاده شود.
بذرپاش تاکید کرد با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل می‌شود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به موقعیت ژئوپولیتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل نیز افزود: توسعه زیرساخت‌ها بدون توسعه حمل‌ونقل ریلی امکان‌پذیر نیست، از این رو سیاست توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل از اولویت‌های وزارتخانه است.
بذرپاش در ادامه به ابراز تمایل کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیره‌ها اشاره کرد و گفت: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیت‌های ارزآوری آنها ثروت‌آفرینی بیشتری  از نفت بویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.
* افتتاح سایت ۳۹ هکتاری برای ساخت 3500 واحد مسکونی
در سفر وزیر راه به آذربایجان شرقی عملیات اجرایی شهرک اندیشه در این استان آغاز و سایت ۳۹ هکتاری با ظرفیت احداث ۳ هزار و ۵۵۵ واحد مسکونی با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
عملیات اجرایی شهرک اندیشه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، امیر بخشی‌زاده مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌ شرقی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز آغاز شد. پروژه شهرک اندیشه تبریز(اراضی لاله) دارای ۳۹۸ قطعه با ظرفیت ۳ هزار و ۵۵۵ واحد است.
* افتتاح ۱۱۳۰۰ واحد مسکونی در استان آذربایجان شرقی
همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی در شهر جدید سهند آذربایجان شرقی به طور همزمان ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی و شهری و مرکز کارآفرینی شهر جدید سهند افتتاح شد. مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی که به صورت همزمان با حضور در شهر جدید سهند انجام  شد، با اشاره به پروژه‌های متعددی که در سفر به استان آذربایجان از جمله راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران افتتاح شد، اظهار کرد: این پروژه‌ها بویژه در حوزه تکمیل کریدورهای حمل‌ونقلی دارای اثرات مهم اقتصادی برای آینده کشور است.
وی در ادامه به افتتاح پروژه‌های نهضت ملی مسکن و دشواری‌های روند ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: در این مسیر بزرگ مشکلات و چالش‌های زیادی از جمله تامین زمین، تامین منابع مالی برای ساخت، خدمات زیربنایی، عملیات ساخت و تسهیلات بانکی و..‌. وجود دارد.
وی با بیان اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی اهتمام ویژه برای ساخت مسکن و تامین خانه برای مردم دارد، افزود: در کل مساکن مهر در سال‌های گذشته ۸ هزار هکتار زمین تامین شد اما تا امروز بیش از ۳۲ هزار هکتار یعنی تقریبا ۴ برابر مسکن مهر زمین برای نهضت ملی مسکن تامین شده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: همچنین باید طرح هادی اصلاح شود تا احتکار زمین در روستاها نیز از بین برود.
بذرپاش در ادامه به موضوع خودمالکی و تامین زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی و یک طبقه اشاره کرد و گفت: تأکید بر ساخت خانه‌های ویلایی برای زندگی ایرانی‌تر، اسلامی‌تر و سازگار با فرهنگ ملی برای هموطنان است.
وی افزود: ۴۰۰ هزار متقاضی، زمین برای ساخت خانه ویلایی تا پایان سال دریافت خواهند کرد.
* ساخت شهرک در ۵۰ نقطه کشور
بذرپاش محور بعدی را تکمیل مسکن‌های مهر دانست و افزود: تا پایان سال بیش از ۷۰ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده و تحویل مردم خواهیم داد. وزیر راه و شهرسازی سیاست دیگر در نهضت ملی مسکن را شهرک‌سازی دانست و گفت: ساخت شهرک در ۵۰ نقطه از کشور هدف‌گذاری شده و از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود در این فرآیند مشارکت کنند.
* طراحی ۲۷ شهر ساحلی در حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس
وی ادامه داد: ۲۷ شهر ساحلی در حاشیه دریای عمان و خلیج‌فارس طراحی شده تا همه استان‌های فاقد ساحل نیز با استان‌های ساحلی هم‌پیوندی داشته باشند و از اقتصاد دریا بهره‌مند شوند. بذرپاش گفت: تولید یک میلیون مسکن در سال نیاز کشور است که با قوت برای تحقق این امر تلاش می‌کنیم و در حوزه کنترل بازار مسکن نیز اقداماتی انجام شده و در حال انجام است.

Page Generated in 0/0066 sec