printlogo


کد خبر: 263569تاریخ: 1402/3/20 00:00
اخبار

غایه ارکان از پس تورم 85 درصدی ترکیه بر می‌آید؟
برای نخستین بار در تاریخ ترکیه، یک زن به ریاست بانک مرکزی این کشور منصوب شد. رسانه‌های رسمی ترکیه اعلام کردند رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در دور جدید، «حفیظه غایه ارکان»، یکی از مدیران سابق بخش مالی در ایالات متحده را به عنوان رئیس بانک مرکزی ترکیه منصوب کرد. بانک مرکزی ترکیه پس از سال‌ها کاهش نرخ بهره و رویارویی با بحران در هزینه‌های زندگی در این کشور برای تغییر در سیاست‌های خود آماده می‌شود. حفیظه ارکان پیش از این مدیرعامل بانک فرست ریپابلیک و مدیرعامل گلدمن ساکس در آمریکا بوده است. اردوغان پس از پیروزی در انتخابات 28 ماه مه تاکید کرد ترکیه از سیاست‌های اقتصادی نامتعارف دور خواهد شد. حفیظه ارکان پنجمین نفری است که طی ۴ سال اخیر ریاست بانک مرکزی  ترکیه را بر عهده می‌گیرد و جایگزین شهاب قاوچی اوغلو  می‌شود که با کاهش نرخ بهره منجر به سقوط تاریخی پول ملی این کشور در سال ۲۰۲۱ شد و تورم را به اوج خود در ۲۴ سال اخیر رساند، به نحوی که سال گذشته از ۸۵ درصد فراتر رفته بود. بانک مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی نرخ بهره را از ۱۹ درصد به 8.5 درصد کاهش داد و ارزش پول ترکیه در هفته اخیر به پایین‌ترین حد تاریخی خود سقوط کرد. به گزارش رسانه‌های ترکیه، حفیظه ارکان، متولد 1982 اقتصاددان، مهندس و دختر یک مهندس مکانیک است، همچنین معلم ریاضیات بوده است. وی در استانبول تحصیل کرده و سال ۱۹۹۷ با نمره عالی از گروه مهندسی صنایع دانشگاه بغازیچی فارغ‌التحصیل شد و سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه پرینستون آمریکا رفت. حفیظه ارکان دکترای خود را در رشته مهندسی مالی و ریاضیات کاربردی از دانشگاه پرینستون دریافت کرد. او همچنین در تعدادی از شرکت‌های مشاوره مالی و یک بانک سمت‌های مدیریتی ارشد داشت و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ در بانک First Republic کار می‌کرد که اخیرا ورشکست و به جی پی مورگان فروخته شد. رسانه‌های ترکیه هنوز چیزی از نگرش‌ها و گرایش‌های مالی ارکان اعلام نکرده‌اند.
***
سرخابی‌ها در قالب تعاونی به مردم واگذار شوند
رئیس اتاق تعاون ایران پیشنهاد داد 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب شرکت‌های تعاونی به مردم واگذار شوند. بهمن عبداللهی درباره واگذاری‌ 2 باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها گفت: برای واگذاری 2 تیم فوتبالی استقلال و پرسپولیس در جلسه اخیر هیأت واگذاری در 3 هفته قبل عنوان شد باقیمانده سهام دولت در سرخابی‌ها واگذار شود اما پیش‌بینی شده بود ممکن است این سهام متقاضی نداشته باشد، بنابراین تصمیم بر این شد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب تعاونی به مردم و هواداران واگذار شوند. وی افزود: 2 روز قبل طرحی آماده کردیم که بر اساس آن 2 شرکت تعاونی سهامی عام پرسپولیس ایران و سهامی عام استقلال ایران از هواداران و پیشکسوتان تشکیل شود که 25 درصد سهام‌شان به اشخاص حقوقی واگذار شود، 70 درصد به مردم و 5 درصد هم به پیشکسوتان. رئیس اتاق تعاون ایران گفت: در جلسه آینده هیأت واگذاری هم قرار است طرح واگذاری سرخابی‌ها به شکل تعاونی سهامی عام به تصویب نهایی برسد که در آن صورت سرخابی‌های تعاونی سهامی عام می‌توانند در بورس هم حضور یابند.
***
حسین طاهرمحمدی رئیس اتاق اصناف ایران شد
رئیس اتاق اصناف ایران و اعضای هیأت‌رئیسه دور هشتم اتاق اصناف ایران مشخص شدند. در ترکیب جدید هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، حسین طاهرمحمدی به عنوان  رئیس، علیرضا رعنایی نایب رئیس اول، علی توسطی  نایب‌ رئیس دوم، عبدالله توانگر دبیر، مهدی امیدوار خزانه دار، مجتبی صفایی عضو و قاسم‌ نوده‌فراهانی به عنوان نماینده وزارت صمت و عضو انتخاب شدند.
***
چینی‌ها با یک هیأت تجاری بزرگ به ایران می‌آیند
اتاق بازرگانی تهران از برنامه‌ریزی برای حضور یک هیات تجاری چینی در ایران خبر داد. یک هیات تجاری ۴۵ نفره از استان جی‌لین در شرق چین به منظور آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنگاه‌های تولیدی ایرانی و ارتقای سطح همکاری‌های تجاری - اقتصادی بین 2 کشور به تهران می‌آید. حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر عنوان کرد این هیات تجاری به دعوت رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به کشورمان عزیمت خواهد کرد. در ترکیب این هیات تجاری، کارآفرینان و فعالان اقتصادی از صنایع دارای مزیت در استان جی‌لین و در حوزه‌های قطعات خودرو، کشاورزی و صنایع غذایی، محصولات بهداشتی و آرایشی، پوشاک و منسوجات، قطعات صنعتی، مبلمان و... حضور دارند که به منظور دیدار و مذاکره با فعالان اقتصادی در استان تهران و اعضای اتاق‌های بازرگانی به تهران می‌آیند. طبق برنامه اعلام شده، یک همایش تجاری نیز یکشنبه مورخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲ با حضور مقامات 2 طرف برنامه‌ریزی شده و فعالان اقتصادی می‌توانند برای حضور در این نشست و دیدار و گفت‌وگو با اعضای هیات در وب‌سایت اتاق تهران ثبت‌نام کنند.

Page Generated in 0/0090 sec