printlogo


کد خبر: 263572تاریخ: 1402/3/20 00:00
استقبال با‌شکوه مردم با‌وفای آذربایجان شرقی از رئیس‌جمهور
حماسه شهریاران

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در پنجمین مقصد دور دوم سفرهای استانی، در سفری 2 روزه روز پنجشنبه هفته گذشته وارد استان آذربایجان شرقی شد.
رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر پیگیری مصوبات سفر قبلی، دیدارهای مردمی، نشست با فعالان اقتصادی، هنرمندان و فعالان فرهنگی از کارخانه‌های بزرگ صنعتی این استان نیز بازدید کرد.
همچنین در این سفر با حضور رئیس‌جمهور جشن احیای 220 واحد تولیدی راکد در استان در محل کارخانه ماشین‌سازی تبریز برگزار و پروژه راه‌آهن «تبریز - میانه» نیز پس از سال‌ها وقفه افتتاح شد.
رئیس‌جمهور در بدو ورود به استان آذربایجان شرقی، در تشریح اهداف و برنامه‌های سفر خود گفت: تمدن آذربایجان از کهن‌ترین تمدن‌های ایران اسلامی و پشتوانه عظیم فرهنگی نه فقط برای آذربایجان که برای ایران اسلامی و جهان اسلام است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در این سفر در وهله اول وضعیت اجرای مصوبات دور اول سفرها را پیگیری خواهیم کرد، افزود: برخی از این مصوبات اجرا شده و آن دسته از مصوبات که تکمیل نشده نیز پیگیری خواهند شد تا کارها بر زمین نماند و نیازها و مطالبات مردم تامین شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: همان گونه که رهبری معظم انقلاب فرمودند، آینده بسیار روشن خواهد بود و بسیاری از مشکلاتی که امروز موجب رنج مردم عزیزمان است، به لطف خداوند متعال و با دست جوانان عزیز ان‌شاءالله برطرف خواهد شد.
* دستورات رئیسی برای توسعه صنعت چرم تبریز
رئیسی در آغاز سفر خود با حضور در شهرک صنعتی چرمشهر، ضمن بازدید از یکی از واحد‌های تولیدی این شهرک از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت. شهرک صنعتی چرمشهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در 10 کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد و حدود 300 کارخانه‌ چرم‌سازی در آن فعال هستند. رئیس‌جمهور صنعت چرم را صنعتی ارزآور و اشتغال‌زا عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تامین نیازهای توسعه صنعت چرم در این استان، دستگاه‌های مسؤول را به تامین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات این صنعت، همچنین توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف کرد.
* افتتاح خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی
رئیس‌جمهور در ادامه سفر 2 روزه خود به آذربایجان شرقی با حضور در کارخانه تراکتورسازی ایران در تبریز، خط تولید شرکت خودروسازان دیزلی آذربایجان را افتتاح کرد. این خط با ظرفیت تولید سالانه 4 هزار دستگاه انواع خودروی تجاری سبک، سنگین، ون و کشنده در مساحتی به متراژ 5 هزار مترمربع با سرمایه‌گذاری 2 هزار و 800 میلیارد ریالی احداث شده و برای 200 نفر به صورت مستقیم و 300 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است.
* تحقق شعار سال برای مهار تورم را با رونق بخشیدن به تولید دنبال می‌کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی روز پنجشنبه و در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان آذربایجان شرقی، در مراسم جشن احیای 220 واحد راکد صنعتی و تولیدی این استان که در محل مجموعه صنعتی ماشین‌سازی تبریز برگزار می‌شد، گفت: احیای هر واحد تولیدی و صنعتی به خودی خود کار مهم و خوشحال‌کننده‌ای است اما احیای کارخانه ماشین‌سازی که نقش مهمی در نوسازی و تجهیز دیگر واحدهای صنعتی و تولیدی دارد، باعث خوشحالی مضاعف است.
رئیسی همچنین با اظهار خرسندی از تولیدات جدید کارخانه ماشین‌سازی تبریز پس از تجربه ناموفق خصوصی‌سازی این مجموعه اظهار داشت: ما مخالف خصوصی‌سازی نیستیم اما این کار زمانی مطلوب است که باعث رشد و افزایش کیفی و کمّی تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید شود، اگرنه آنچه تحت عنوان خصوصی‌سازی انجام و باعث بیکاری کارگران و تعطیلی یک واحد صنعتی شد که مایه افتخار تبریز، ایران و کلیت صنعت کشور بود، به هیچ وجه مطلوب نیست.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مردمی به دنبال آن است تا تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای مهار تورم را با رشد تولید و نه رکود محقق کند، خاطرنشان کرد: برخی کشورها تورم را با رکود مهار می‌کنند اما به دنبال آن هستیم تا با رشد تولید تورم را مهار کنیم. تورم زمانی مهار می‌شود که تولید و صادرات ما افزایش یابد، لذا از همه شما می‌خواهم با امید کار و تلاش خود را دنبال کنید.
رئیسی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و تاکید بر تکیه بر ایمان و امید گفت: هرگز یأس به خودتان راه ندهید، با امید کار را به اینجا رساندید و 220 واحد راکد را احیا کردید، بعد از این هم کار احیای دیگر واحدها را با ایمان و امید دنبال کنید.
* با اتکا به ایمان و امید می‌توان ایران را قوی کرد
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه سفر استانی خود به آذربایجان شرقی، در جمع مردم تبریز که در میدان ارگ این شهر گرد آمده بودند، حضور یافت. رئیس‌جمهور با تجلیل از مردم آذربایجان و مفاخر و شهدای این خطه، آنها را فخر ایران و جهان اسلام معرفی کرد و گفت: تمام افتخارم آن است که خادم ملت ایران بویژه مردم آذربایجان باشم.
رئیس‌جمهور با اشاره به تحلیل مقام معظم رهبری درباره انقلاب اسلامی، از ایمان و امید به‌عنوان رمز پیروزی و ماندگاری این انقلاب، قدرتمندی ملت ایران و شکست دشمنان یاد کرد و افزود: توجه به ایمان و امید ضامن اقتدار و افتخارات بیشتر برای ایران اسلامی خواهد بود. رئیسی با بیان اینکه هویت مردم آذربایجان برآمده از اسلام، دفاع از ارزش‌ها و ایستادگی در برابر استبداد و استعمار است، تصریح کرد: آینده ایران اسلامی با حضور مردم آذربایجان بویژه جوانان عزیز این خطه بسیار امیدبخش است که همواره در ایستادگی و مقاومت زبانزد بوده و دشمن را ناکام گذاشتند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ملت ایران آمریکا را در عرصه‌های مختلف شکست داده و شاهد رونق تولید و اشتغال در کشور هستیم، متذکر شد: با تلاش‌های دولت و همراهی مردم 220 واحد صنعتی تولیدی راکد آذربایجان شرقی به چرخه تولید بازگشته و هزاران کارگر مشغول کار هستند. رئیسی وعده دیگر دولت را احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و اظهار داشت: در یک‌سال گذشته خدمتگزاران مردم در دولت 3 شیفته و به صورت جهادی کار کردند تا با احیای دریاچه ارومیه رنج مردم آذربایجان برطرف شود و می‌توان گفت گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است. 
رئیس‌جمهور توسعه پارک‌های علم و فناوری و افزایش تولیدات دانش‌بنیان را از دیگر پیشرفت‌های کشور برشمرد که روسای جمهور دنیا در سفر به ایران و بازدید از این پیشرفت‌ها در عین اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ملت ایران، ابراز شگفتی می‌کنند. 
رئیس‌جمهور گفت: اینکه به‌رغم تحریم‌ها روند تجارت ما در 40 سال گذشته به رکورد 53 میلیارد دلاری رسیده، نشانگر پیروزی ملت ایران و شکست تحریم‌ها و فشارهای حداکثری دشمن است که نمی‌خواست مراکز تولیدی ایران رونق داشته باشند.
رئیسی با تصریح به اینکه کشور در مسیر پیشرفت قرار دارد اما برخی نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند و در آن تردید دارند، به مردم ایران، بویژه آذربایجانی‌ها اطمینان داد که دولت با همه توان تلاش می‌کند ایران قوی شکل گیرد و دستاوردهای بزرگی در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد. رئیسی افزود: دولت مردمی با همه وجود اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین فساد و روابط ناسالم در ادارات رخنه کند و هرجا گزارشی رسیده مدیران و مسؤولان دستگاه‌ها نخستین مدعی بوده و با حساسیت با فساد و تخلف برخورد می‌کنند. 
رئیس‌جمهور در عین حال این نکته را متذکر شد که معنای این سخن آن نیست که در دولت مردمی خطا و لغزشی وجود ندارد، بلکه منظور آن است که دولت امروز مقابل فساد حساس است و اجازه نمی‌دهد کوچک‌ترین فسادی در ادارات لانه کند.
* کنار گذاشتن مدیران بی‌انگیزه سیاست قطعی دولت است
رئیس‌جمهور در آخرین برنامه روز اول سفر، در دیدار جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی این استان، به حاشیه‌ راندن مدیران بی‌انگیزه و خسته را سیاست قطعی دولت عنوان و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را مکلف کرد موضوع جذب نیروهای صاحب صلاحیت علمی و مدیریتی فاقد سوابق اجرایی را با رئیس سازمان اداری استخدامی بررسی و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی کند.
* بهره‌برداری از 3 پروژه آب و برق در آذربایجان شرقی
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفرهای استانی دولت به آذربایجان شرقی، صبح روز گذشته از پروژه آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی‌چای، شامل مرحله نخست سد گرمی‌چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال 49 کیلومتری بهره‌برداری کرد.
با بهره‌برداری از این پروژه مردم میانه، شهر تَرک و 17 روستای واقع در مسیر از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند. این طرح مهم که به مدت 20 سال راکد مانده بود، پس از سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یک ساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود 120 هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به‌موقع اعتبارات مصوب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره‌برداری شد. همچنین با حضور رئیسی مرکز دیسپاچینگ (راهبری) برق شمال‌غرب کشور با اعتبار هزینه‌شده 130 میلیارد تومان  به بهره‌برداری رسید. این مرکز علاوه بر مدیریت انرژی 3 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل امکان مانیتورینگ و کنترل شبکه برق متصل با کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان و در آینده نزدیک فدراسیون روسیه را فراهم می‌کند.
رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های آب و برق در شهرستان میانه، با بیان اینکه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و خط آبرسانی به این شهرستان به رنج20 ساله مردم این منطقه در نبود آب شرب مناسب پایان می‌دهد، افزود: در حالی ‌که اطراف این منطقه رودخانه‌های متعددی وجود دارد اما به‌دلیل عدم استفاده درست و مناسب از ظرفیت‌های خدادادی و مدیریت صحیح منابع آبی، مردم میانه سال‌ها دچار مشکل شده بودند که با تکمیل این طرح مهم مشکلات موجود برطرف می‌شود.
رئیسی بهره‌برداری از مرکز دیسپاچینگ برق شمال غرب کشور را نیز از دیگر اقدامات مهم دولت در مدیریت انرژی عنوان کرد و نقش این مرکز در تبادل برق با کشورهای همسایه را حائز اهمیت دانست. 
رئیس‌جمهور همچنین در اجتماع باشکوه مردم چاراویماق با بیان اینکه معنای این حضور و استقبال شما از خادمان خودتان، ارتباط قلبی با نظام، ولایت و انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: ما به عنوان خدمتگزاران، باید به خدمتگزاری به این مردم ولایی افتخار کنیم. رئیس‌جمهور ادامه داد: این مردم هر جا که لازم بوده برای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی خود به میدان آمده‌اند. در اغتشاشات اخیر نیز مردم نشان دادند آگاه و بابصیرت هستند و در توطئه‌ها و فتنه‌ها دوست و دشمن را بخوبی از هم تشخیص می‌دهند و فتنه‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها و صحنه‌سازی‌ها در دل مردم تأثیر ندارد.
رئیسی با بیان اینکه مردم نشان دادند عشق‌شان به نظام، ولایت و خون شهدا همیشگی است، تصریح کرد: مردم آذربایجان، نه فقط آذربایجان ایران، بلکه حتی آذربایجانی که در همسایگی ما است، نشان دادند عشق و ارادت و دلبستگی‌شان به شکلی نیست که بشود با توطئه‌ها و فتنه‌ها در بین آنها جدایی انداخت و به هیچ‌وجه نمی‌توان بین این مردم و آن مردم جدایی‌ قرار داد. 
رئیس‌جمهور اضافه کرد: پیوستگی این مردم به اسلام و پیوستگی آن مردم با دین و اسلام امری جدا نشدنی است، چرا که عشق به دین و ارزش‌ها در تمام وجودشان قرار دارد. لذا پیام مردم آذربایجان، پیام وحدت، انسجام و ایستادگی در مقابل دشمنان و ساختن کشور به دست توانای جوانان عزیز است.‌

Page Generated in 0/0211 sec