printlogo


کد خبر: 263579تاریخ: 1402/3/20 00:00
پس‌لرزه‌های رونمایی از موشک «فتاح» در بین مقامات امنیتی و رسانه‌های رژیم صهیونیستی
نزده لرزیدند!

گروه سیاسی: رونمایی از مشت آهنین ایران با سورپرایز بالستیکی فتاح، صهیونیست‌های گنده‌گو را به واهمه انداخته است. این موشک فراصوت که تنها در چند دقیقه می‌تواند اهداف خود را منهدم کند، به عنوان ابزاری بازدارنده برابر تهدیدهای امنیتی، توان دفاعی کشورمان را ارتقا داد. در این فضا صهیونیست‌ها که عملا سامانه پدافندی خود را بلااثر یافته‌اند، بیش از پیش ترس خود را از شروع هرگونه درگیری با ایران ابراز می‌کنند.
وب‌سایت مشهور عبری زبان «اسرائیل دیفنس» که در حوزه مسائل دفاعی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند با اشاره به توان موشک فتاح نوشت: «حتی اگر فرض کنیم به لحاظ سامانه‌های پدافندی در وضعیت خوبی قرار داریم که البته صرفاً یک فرض خیلی خوشبینانه‌ است، این سوال مطرح می‌شود که موساد در مساله خنثی کردن پیشگیرانه توسعه صنعتی موشکی چه کار کرده است؟ موساد اعلام کرده است در ایران «چشم، گوش و چیزهای زیادی» دارد. با این حال به نظر می‌رسد حداقل در حوزه موشکی، موساد [برابر ایران] ناکام شده است». اسرائیل دیفنس می‌افزاید: «ایران میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و چندین دهه تلاش جهت توسعه صنایع موشکی را برای سرگرمی  نمی‌کند؛ موشک‌ها بخش ضروری یک پروژه بزرگ‌تر نظامی هستند. موشک‌های مافوق صوت بسیار سریع و قابل مانور هستند و به این ترتیب، پیش‌بینی مسیر (در مقایسه با مسیر یک موشک بالستیک) بسیار دشوار است و یک چالش اساسی برای سامانه‌های دفاع هوایی موجود [در اسرائیل] هستند. بنا به دلایلی، تا امروز، موساد هیچ سندی در رابطه با موشک‌های ایران (موشک هایپرسونیک) منتشر نکرده است. آیا اسنادی وجود دارد؟ بله! وجود دارد اما بنا به دلایلی موساد نمی‌خواهد آنها را فاش کند. دقیقاً چه چیزی در اسرائیل از شهروندان صهیونیست پنهان است؟» به نظر می‌رسد عجز و ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر توان نظامی ایران باعث شده است این رژیم با موشک‌هراسی و این ادعاهای بی‌اساس، به دنبال ایجاد فضای سیاسی علیه جمهوری اسلامی باشد. 
«تال اینبار» کارشناس برجسته حوزه نظامی و رئیس پیشین مرکز تحقیقات فضایی در موسسه فیشر هم در مطلبی که در سایت صنایع نظامی اروپا منتشر شده، موشک فتاح را یک «تهدید بسیار واقعی و یک چالش فناوری» برای اسرائیل معرفی کرده و گفته این موشک می‌تواند در نسخه‌های بعدی برد بیشتری هم داشته باشد. به گفته این تحلیلگر ارشد نظامی: «موشک هایپرسونیک فتاح به طور بالقوه می‌تواند استراتژی‌های درگیری دفاع موشکی بالستیک غرب را به چالش بکشد». اینبار در یادداشت خود به این موضوع نیز اشاره کرده و می‌گوید: «اسرائیل برای مقابله با تهدید جدید موشک‌های مافوق صوت ایران، باید سامانه‌های دفاع موشکی چندلایه خود را ارتقا دهد». وی البته در گفت‌وگوی دیگری با بی‌بی‌سی فارسی درباره همین موضوع مدعی شد: «رهگیری این موشک اگرچه به خاطر قابلیت‌های مانور بسیار بالا، یک چالش است اما غیرممکن نیست». کارشناس اسرائیلی، فتاح را «یک موشک منحصر به فرد ساخته شده توسط متخصصان ایرانی» معرفی کرده و می‌گوید: «این موشک کپی هیچ طرح دیگری نیست و ایران توانسته با آن، شکاف فناوری خود را با جوامع موشکی شرقی و غربی کم کند و نشان داده برای دستیابی به این فناوری‌ها متکی به حمایت دیگر کشورها از جمله کره‌شمالی و روسیه نیست». در همین زمینه وبگاه «میدل ایست مانیتور» هم روز چهارشنبه نوشت: موشک هایپرسونیک فتاح برتری نظامی قابل توجهی به ایران در منطقه می‌دهد. «نیر دوری» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل هم در این باره گفت کشف، مشاهده و رهگیری موشک فتاح دشوار خواهد بود. همچنین «اوحد حمو» مفسر امور عربی شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل در این زمینه گفت موشک فتاح ساخت ایران گام دیگری جهت بازداشتن تل‌آویو از انجام هر نوع حمله نظامی علیه تهران است. وی خاطرنشان کرد رهگیری موشک فتاح به دلیل سرعت  ۱۳ ماخ و قابلیت مانورپذیری آن دشوار خواهد بود و هیچ سامانه دفاع موشکی قادر به مقابله با آن نیست.

Page Generated in 0/0064 sec