printlogo


کد خبر: 263581تاریخ: 1402/3/20 00:00
بارش‌های بهاری در 15 استان کشور باعث جاری شدن سیل شد
سیل در نیمی از کشور
* 7 نفر از هموطنان جان ‌باختند و سیلاب خسارات زیادی به منازل، زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کرد

با وجود هشدارهای پیاپی سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار، توفان و رعد و برق در اغلب استان‌ها، بارش‌های سیل‌آسایی که در ۳ روز گذشته نیمی از استان‌های کشور را در بر گرفت، به جاری شدن سیل منجر شد که متاسفانه باعث مرگ 7 نفر از هموطنان‌مان شد و خسارات زیادی را به منازل، جاده‌ها، زمین‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد کرد. بارش‌ها از شامگاه چهارشنبه در استان‌های تهران، سمنان و مرکزی شروع شد و برخی روستاهای را با سیل و آبگرفتگی مواجه کرد. در این میان دامنه بارش‌ها خیلی سریع اغلب استان‌های کشور را در برگرفت و وقوع سیلاب ناگهانی مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق بویژه در مناطق روستایی و عشایری ایجاد کرد. نیروهای امدادرسان از هلال احمر، راهداری و دیگر ارگان‌ها نیز از لحظات اولیه جاری شدن سیل اقدام به یاری‌رسانی و خدمات‌دهی به سیل‌زدگان و افرادی کردند که در راه‌ها و جادها و مسیل‌های رودخانه گرفتار شده بودند و طی این مدت توانستند با خدمات‌دهی مناسب و به موقع مانع از خسارات مالی و جانی بیشتر به مردم این مناطق شوند.
* امدادرسانی به بیش از ۱۰۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی
امدادگران هلال‌احمر در سیل و آبگرفتگی 3 روز گذشته در ۱۵ استان به بیش از ۱۰۰۰ نفر امدادرسانی کردند. طبق گزارش هلال‌احمر، عملیات امداد و نجات در سیل و آبگرفتگی از ١٦ خرداد تا صبح ١٩خرداد (دیروز) در ۲۷ منطقه از ۱۵ استان آذربایجان‌شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی،  همدان و یزد انجام شد و امدادگران هلال‌احمر در این مدت به ١٠٢٣ آسیب‌دیده از سیل‌ امدادرسانی کردند. در سیل و آبگرفتگی ۱۵ استان کشور ۷۲ نفر اسکان اضطراری داده شدند و ۲۶ نفر به مناطق امن انتقال یافتند، همچنین آب وارد شده به ۱۲۱ واحد مسکونی تخلیه  شد. پنجشنبه شب در جاده چالوس به دلیل ریزش سنگ ناشی از بارش‌ها، بخشی از جاده تخریب  شد و هلال‌احمر به مسافران در راه‌مانده امدادرسانی و بسته‌های غذایی توزیع کرد. بر اساس این گزارش، در پی وقوع سیل متاسفانه ۷ نفر از هموطنان‌مان در سوانح جوی طی 3 روز گذشته در استان‌های اصفهان (۴ نفر بر اثر سیل)، آذربایجان شرقی (یک نفر براثر سیل)، استان مرکزی (یک نفر بر اثر برخورد صاعقه) و مازندران (یک نفر بر اثر ریزش سنگ در جاده چالوس به ‌دلیل بارش‌ها) جان خود را از دست دادند. همچنین  ٧٢ تیم شامل ٢٧٨ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال‌احمر در این مدت در حال امدادرسانی به متاثران از سوانح جوی بودند.
‌‌‌* ارسال 2 میلیون پیامک هشدار از سوی مدیریت بحران به مردم
رئیس سازمان مدیریت بحران درباره وضعیت آمادگی سازمان مدیریت بحران در استان‌هایی که هشدار هواشناسی صادر می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه پیش‌بینی‌‌‌‌‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی نسبت به سال‌های گذشته بیشتر به واقعیت نزدیک است و ما از 2 روز قبل این هشدارها را دریافت می‌کنیم و با دریافت این هشدارها در ستاد بحران جلساتی برگزار می‌شود و تمام استانداران، فرمانداران و دهیاران در این جلسات شرکت دارند. محمدحسن نامی افزود: ما از همه همکاران درخواست می‌کنیم بازدید میدانی داشته باشند، چرا که در برخی مناطق عشایر در بستر رودخانه‌ها هستند و کمتر با اخبار و رسانه‌ها ارتباط دارند. بر این اساس برای آنها پیامک هشدار ارسال کردیم، بویژه در برخی استان‌ها که هشدار قرمز داشتند، همچون غرب استان سمنان و شرق استان تهران، حدود 2 میلیون پیامک به مردم سمنان در چندین نوبت ارسال شد و علاوه بر این در مناطق عشایری فرمانداران و استانداران در 5 شهر ستاد بحران تشکیل دادند. وی افزود: طی روزهای گذشته بسیاری از عزیزانی را که در کنار رودخانه‌ها بودند جمع‌آوری کردیم و اسکان اضطراری دادیم و پیش‌بینی می‌شود برخی هشدارها صحیح نباشد اما وقتی استاندار و فرماندار تشخیص می‌دهند امکان وقوع بارندگی شدید وجود دارد و برای افراد خطرناک است، افراد را در آن مناطق جابه‌جا می‌کنیم. 
* ماجرای خانوارهایی که زیر آب رفتند
با آغاز تملک تعدادی از خانه‌ها و زمین‌ها در اطراف سد گتوند از سال ۱۳۸۸، چند خانواده به دلیل اختلافات حقوقی و نداشتن توافق درباره قیمت، در یکی دو روستا از جمله روستای «تلخاب تاجدین» از توابع بخش عنبر مسجدسلیمان باقی ماندند که با آبگیری تدریجی سد در طول ۲۰ روز گذشته تا امروز، این خانه‌ها اکنون زیر آب رفته‌اند. علاوه بر امدادرسانی هلال‌احمر به مردم این منطقه، فرماندار مسجد سلیمان نیز از آغاز بررسی این موضوع توسط تیم کارشناسان امور حقوقی وزارت نیرو خبر داده است.
* تأثیر مثبت بارندگی‌های خرداد بر ورودی سدها
سخنگوی صنعت آب کشور نیز درباره وضعیت منابع آبی با توجه به بارندگی‌های اخیر اظهار کرد: بارندگی‌هایی که بویژه در خرداد اتفاق افتاد، تاثیرات مثبتی بر ورودی منابع آبی سدها داشته است. طی سال گذشته 1.5 میلیارد مترمکعب در این بازه زمانی ورودی آب داشتیم که امسال 2 میلیارد بود و افزایش داشته است. فیروز قاسم‌زاده ادامه داد: مساله مهم این است که عمده بارش‌ها در فلات مرکزی رخ داده است که به دلیل کم‌بارش بودن آن مناطق طی سال مخازن ذخیره آب وجود ندارد و چندان ذخیره‌سازی آب اتفاق نمی‌افتد و چون در این مناطق جمعیت زیادی وجود ندارد و از سویی میزان بارندگی این مناطق این قابلیت را ندارد که در این مناطق سد و منبع ذخیره ایجاد کنیم، لذا ساخته نمی‌شود اما هر آبی که در این مناطق تولید شود، اگر سدی در مسیر وجود داشته باشد، در آن ذخیره می‌شود یا به منابع آبی زیرزمینی که ارزش بسیار زیادی دارند می‌پیوندد. طی خرداد حجم عظیمی آب موثر در بارندگی‌های اخیر ذخیره شده است. سخنگوی صنعت آب درباره تاثیر بارندگی‌های رگباری در منابع آبی کشور اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب بیشتری دریافت کردیم و برآورد ما حدود ۳ میلیارد در همین خرداد است که به آب زیرزمینی، سدها یا تالاب‌ها روان شده و بر منابع آبی تاثیرگذار است.  قاسم‌زاده تاکید کرد: ۲۵ درصد بارندگی‌ها در بهار و ۱۰ درصد از آن ۲۵ درصد معادل ۶ میلیمتر در خرداد دریافت می‌شود و امسال ما حدود ۷ میلیمتر بارندگی دریافت کردیم که تا حدودی بیشتر از نرمال است ولی کل این عدد بسیار کمتر از ۳ درصد کل سال آبی است و اینچنین تلقی نشود که وضعیت منابع آبی بهتر شده است و باید همچنان در مصرف آب‌ رعایت و صرفه‌جویی کنیم. قاسم‌زاده در پایان تصریح کرد: در مخازن سدهای تهران نیز تاثیرات مثبتی داشته و هرچند عدد کم است اما نسبت به سال قبل بیشتر بوده است. 

Page Generated in 0/0070 sec