printlogo


کد خبر: 263585تاریخ: 1402/3/21 00:00
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران – مبارک» سرانجام پس از 2 بار تغییر موعد، ماه آینده برپا می‌شود
تابستان داغ عرو‌های تهران

گروه فرهنگ وهنر: اوایل آذرماه سال گذشته بود که بر اساس درخواست هادی حجازی‌فر، دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک و با موافقت کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران – مبارک» به بهار امسال موکول شد. حجازی‌فر آن زمان با ذکر دلایل این تصمیم و با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران-مبارک» امانت باارزشی است، بیان کرد: با توجه به جمیع جهات از جمله صحبت با گروه‌ها، اساتید و فعالان این عرصه و اعضای انجمن نمایشگران عروسکی، باور دارم که برگزاری جشنواره در حال حاضر و به دلایل فنی همچون عدم تمرین‌های مستمر گروه‌ها، عدم امکان برخورداری درست شرکت‌کنندگان و مخاطبان از اجراهای داخلی و بین‌المللی، عدم امکان مشارکت بخش‌های خصوصی به‌واسطه همزمانی با جام‌جهانی و... از دست خواهد رفت. حجازی‌فر در ادامه تصریح کرد: امیدواریم با تغییر زمان نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران - مبارک» و برگزاری آن در بهار ۱۴۰۲، شاهد یک جشنواره باشکوه بین‌المللی باشیم و فرصتی فراهم کنیم تا دانشجویان و دیگر مخاطبان و بویژه علاقه‌مندان تمام استان‌ها امکان مشاهده، یادگیری و هم‌افزایی از طریق گفت‌وگو و نقد را پیدا کنند.
حالا نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی «تهران - مبارک»، از هشتم تا هفدهم تیر سال جاری به دبیری هادی حجازی‌فر برگزار می‌شود. به همین خاطر آیین رونمایی از پوستر و نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی «تهران- مبارک» شنبه ۲۰ خرداد در سالن کنفرانس دفتر موسیقی با حضور هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و عوامل اجرایی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره با اشاره به حضور ۵۸ گروه داخلی و خارجی در این رویداد گفت: همچنین 2 مراسم بزرگداشت برای اساتید و پیشکسوتان این حوزه یعنی حسن دادشکر و هما جدیکار خواهیم داشت.
دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی «تهران- مبارک» با اظهار امیدواری نسبت به دیده شدن همه نمایش‌ها، اظهار داشت: بعضی تئاترها بیش از 2 اجرا دارند تا همه بتوانند ببینند. همچنین 7 کار از بخش فراگیر بهزیستی داریم که جداگانه داوری می‌شوند. قول می‌دهم 10 کار خیلی خوب از این جشنواره بیرون بیاید که قابلیت اجرای عموم را داشته باشد. شرط من برای پذیرفتن دبیری این بود که سالن قشقایی را برای اجرای عموم به کارهای عروسکی بدهند.
وی بیان کرد: زمانی در دوران جوانی امرار معاش من از طریق جشنواره بود و همیشه وقتی من و دوستانم برنده نمی‌شدیم به داوری معترض بودیم. ویژگی متفاوت جشنواره امسال این است که داوری توسط کارگردان‌های حاضر در جشنواره اتفاق می‌افتد و هر داور باید به ۱۲ نمایش نمره بدهد. این ویژگی باعث می‌شود بچه‌ها کارهای همدیگر را ببینند. در این وضعیت 70 درصد امتیازات بر عهده کارگردان‌ها و بقیه با هیات فنی است.
حجازی‌فر با اعلام این خبر که در بحث اسپانسری سراغ شرکت‌های بزرگ رفتیم، گفت: تمام هزینه‌های جشنواره به صورت کاملا شفاف اعلام می‌شود. برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره سقف کمک هزینه تعلق گرفته است. وی رویکرد جشنواره را بسترسازی برای اشتغال هنرمندان عروسکی خواند و افزود: در دنیا این رشته درآمدزا است ولی در ایران اینگونه نیست. به همین خاطر سراغ شرکت‌ها و اسپانسرهای خصوصی رفتیم تا جشنواره خروجی در این رابطه داشته باشد.
* بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت
حجازی‌فر درباره میزان کمک‌هزینه‌ها و جوایز جشنواره خاطرنشان کرد: برای نمایش‌های صحنه‌ای ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان و برای فضای باز ۲۵ میلیون تومان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود. این مبالغ شوخی است ولی در این حد توان‌مان بود. بودجه امسال نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشت ولی در تلاش هستیم از طریق جذب اسپانسر حمایت‌های بیشتری از گروه‌ها داشته باشیم. هدف اصلی‌مان اجرای عمومی آثار جشنواره است.
* صندوق حمایت از تئاتر عروسکی
کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز تصریح کرد: امسال با برنامه‌ریزی هادی حجازی‌فر، جشنواره‌ای خیلی حرفه‌ای خواهیم داشت. قطعا برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا آثار در سالن‌های حرفه‌ای اجرا شوند. بعد از جشنواره صندوق حمایت از تئاتر عروسکی راه‌اندازی می‌شود و سالنی اختصاصی به تئاتر عروسکی تعلق خواهد گرفت.

Page Generated in 0/0037 sec