printlogo


کد خبر: 263588تاریخ: 1402/3/21 00:00
همزمان با روز جهانی صنایع دستی برگزار می‌شود
نمایشگاهی از تابلو‌های برجسته‌کاری روی مس

گروه فرهنگ و هنر: آفرینش‌های هنری حاصل پیوند رهااندیشی آدمی‌ است با عشق، خرد و حواس پنجگانه و آن هنگام که بازتابی ملموس یابد، در دایره آفرینش‌های دست‌ساز یا هنرهای صناعی جا می‌گیرد. به زبان دیگر، صنایع دستی مرحله‌ای ا‌ست که هنر به مرحله‌ای فراتر از آفرینش‌های بصری صرف دست می‌یابد. صنایع دستی اگرچه از نظر فرم و متریال متاثر از جغرافیا و گوناگونی‌های فرهنگی‌ است ولی مانند هنرهای تجسمی و موسیقی گستردگی جهان‌شمول دارد و همه ساله در دهم ژوئن، برنامه‌های متنوعی در سراسر گیتی به نکوداشت هنرمندان مشغول در این عرصه برپا می‌شود. از این رو، فرصت را مغتنم دانستیم تا به مناسبت روز جهانی صنایع دستی به یکی از شاخه‌های چشم‌نواز هنرهای صناعی بپردازیم؛ جایی که اندیشه بلند آدمی فلز سخت را رام خویش کرده، آثاری ماندگار می‌آفریند. قلمزنی، این هنر گویا که بازتاب‌دهنده رنج‌ها و امیدهاست، پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد و به گواه مورخان، بنیان‌هایش از دوران مفرغ شکل یافته است. در ایران، این هنر از هزاران سال پیش از میلاد مسیح آغاز و در دوره ساسانی به شکوهی سزاوار رسید. جام‌های زرین حسنلو و مارلیک نمونه‌هایی شاخص از دست‌ساخته‌ هنرمندان قلمزن ایرانی در هزاره نخست پیش از میلاد مسیح است. دیگر نمونه‌های مانای این هنر، الواح سیمین و زرین هخامنشی‌ است که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. این هنر پرریشه که هنوز هم جایگاهی پرروشنا در هنر ایران‌زمین دارد، در عصر معاصر رستاخیزی هنری را تجربه کرده است که ماحصل دیده‌ شدنش در رسانه، ورودش به بازارهای جهانی و خوش‌آفرینی‌های هنرمندانش است.
قلمزنی در ایران ۳ مکتب اصلی دارد؛ تبریز، اصفهان و شیراز. قلم تبریز صاف و کم عمق و قلم اصفهان عمیق‌تر است و سبک شیراز را ۲ روش ریزه‌قلم (مینیاتور) و برجسته با نقوش ساسانی و گل و مرغ تشکیل می‌دهد. از جمله هنرمندانی که در این دوره با بلندنگری‌ها و ناب‌آفرینی‌های‌شان در درخشش این هنر نقش داشته‌اند، می‌توان به استاد حسین علاقه‌مندان، سیدمحمد شیرازی، محمد دهنوی‌زاده، رضا قادران، علی صدری‌پور، اکبر بزرگیان‌زاده، ابراهیم دایی‌زاده، محمدتقی و مهدی ذوفن و بهرام الیاسی اشاره کرد که آثارشان زینت‌بخش موزه‌های ملی همچون سعدآباد، هنرهای ملی ایران و هنر اصفهان بوده و بازتاب‌دهنده سرپنجه پرهنر ایرانیان در موزه‌ها و گالری‌های شخصی در چهارگوشه گیتی‌ است.
با فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی، گالری‌ها و نمایشگاه‌های کشور محل اکران آثار زبده‌ترین هنرمندان شده است. در این راستا، گالری مس‌نگار که از میعادگاه‌های هنری بنام تهران است، میزبان محسن سپنتافر هنرمندی جوان، خوش‌ذوق و فرهنگ‌دوست است که چهره‌های اقوام گوناگون ایرانی را در قالب ۲۵ تابلوی سه‌بعدی به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۱ خرداد به روی علاقه‌مندان باز است.

Page Generated in 0/0055 sec