printlogo


کد خبر: 263593تاریخ: 1402/3/21 00:00
دور دنیا

اولاند: ترامپ بیاید جنگ تمام است!
رئیس‌جمهور سابق فرانسه با بیان اینکه ولادیمیر پوتین اغواپذیر نیست، گفت اگر دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، حمایت از اوکراین را قطع خواهد کرد. به گزارش ایسنا، فرانسوا اولاند در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز در پاسخ به این سوال که جنگ اوکراین چطور تمام می‌شود، گفت به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا بستگی دارد. وی افزود: اگر ترامپ پیروز شود، می‌گوید تا همین‌جا بس است؛ روسیه هر چه تا امروز تصرف کرده را نگه دارد. جنگ هزینه گزافی دارد. این رهبر سابق فرانسه در دوران ریاست‌جمهوری خود رویکرد دیرینه سازش‌گرایانه فرانسه در قبال روسیه را نقض کرده و موضع قاطع‌تری در قبال الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ اتخاذ کرد. او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را «بازیگری منطقی» توصیف کرد که «استاد دروغگویی» است و گفت: نمی‌شود پوتین را فریفت. او (فقط) برای قدرت احترام قائل است.
***
مرگ «کمپ دیوید» به دست جوانان مصری
پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» در گزارشی نوشت مصری‌ها «محمد صلاح» سرباز شهید کشورشان را که در سوم ژوئن، عملیات بی‌سابقه‌ای انجام داد و با نفوذ به مرزهای فلسطین اشغالی ۳ نظامی صهیونیست را در نزدیکی گذرگاه مرزی العوجا به هلاکت رساند، «سلیمان خاطر جدید» توصیف کردند. سلیمان خاطر هم سربازی مصری بود که ۵ اکتبر ۱۹۸۵ میلادی، ۵ نظامی صهیونیست را کشت و ۷ نفر دیگر را مجروح کرد؛ نیروهای رژیم اشغالگر قصد دور زدن پاسگاه مرزبانی او را داشتند که با مقاومت جانانه‌اش مواجه شدند. او بعد از ممانعتش از پیشروی صهیونیست‌ها، تسلیم مقامات مصری شد. در گزارش الجزیره آمده است: حالا صلاح هم یک سلیمان خاطر دیگر شد. از دید اکثر مصری‌ها، صلاح به یک قهرمان محبوب و نمادی از مخالفت مداوم مردم مصر نسبت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، به‌رغم امضای معاهده صلح در سال ۱۹۷۹ میلادی تبدیل شده است. این موضوع تایید می‌کند که جنایات اشغالگران علیه مصری‌ها فراموش نشده است و حمایت مردمی مصر از آرمان فلسطین باقی خواهد ماند.
***
تظاهرات مجدد گسترده ضد دولتی در صربستان
در صربستان بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای علیه دولت برگزار شد. جمعه شب گذشته ده‌ها هزار نفر در بلگراد برای تظاهرات علیه رئیس‌جمهور ووچیچ تجمع کردند. آنها دولت را به کم‌کاری در برابر خشونت متهم کردند. به گزارش رسانه‌ها، ده‌ها هزار نفر در بلگراد علیه خشونت در صربستان تظاهرات کردند. این ششمین اعتراض متوالی پس از ۲ تیراندازی در ماه مه بود که 18 نفر درجریان آن کشته شدند. رسانه‌های محلی گزارش دادند شرکت‌کنندگان در راهپیمایی جمعه شب مقابل پارلمان در مرکز پایتخت صربستان تجمع کردند و در ۲ ستون جداگانه به سمت ساختمان دولت راهپیمایی کردند. آنها خواستار استعفای «الکساندر ووچیچ»، رئیس‌جمهور و مقامات مسؤول دستگاه امنیتی شدند. تظاهرات‌کنندگان، ووچیچ و رسانه‌های تحت کنترل او را به ایجاد فضای نفرت و خشونت متهم کردند. به گفته آنها، دولت اقدام قاطعانه‌ای علیه خشونت، مالکیت خصوصی گسترده اسلحه در کشور و جنایات سازمان‌یافته انجام نمی‌دهد. احزاب اپوزیسیون چپ و لیبرال و جنبش‌های مدنی برای این تجمع فراخوان داده بودند.
***
درخواست‌ها برای برکناری بن گویر بالا گرفت
در پی کشته شدن ۵ عرب ساکن اراضی اشغالی در پی مشاجره در شهرک یافه واقع در شهر ناصره در شمال فلسطین اشغالی، محافل رسانه‌ای و رسمی اسرائیل خواستار برکناری وزیر تندروی امنیت داخلی این رژیم شدند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فلسطینی «سما» در این باره اعلام کرد که اسرائیلی‌ها از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته‌اند به دلیل گسترش جرم و جنایت در شهرهای عرب داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸، ایتامار بن گویر، وزیر تندروی امنیت داخلی را از سمتش برکنار کند. روزنامه هاآرتص در سرمقاله خود نوشت: ۵ شهروند عرب که در یک جنایت تیراندازی در شهرک یافه کشته شدند، «قربانیان یک دولت سست و بی‌مسؤولیت» هستند که به فکر حفاظت از عرب‌ها نیست. این روزنامه همچنین اعلام کرد که ادامه «جنایت» در شهرهای عربی در سرزمین‌های اشغالی، ناشی از «سیاست بی‌توجهی به جان انسان‌ها و بی‌اهمیت بودن آن برای دولت‌های «اسرائیل» بویژه دولت راست‌گرای کنونی به رهبری بنیامین نتانیاهو متهم به فساد است که ایتامار بن گویر رئیس تندروی حزب «قدرت یهود» را به عنوان وزیر امنیت داخلی منصوب کرد و اختیارات پلیس را نیز به او داد. در همین راستا، بنی گانتس، وزیر سابق جنگ و از رهبران فعلی اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از نتانیاهو خواست ایتامار بن گویر را از سمتش برکنار کند. گانتس خواستار یافتن شخصیتی مناسب برای جانشینی بن گویر شد که واجد شرایط مبارزه با جرم و جنایت در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ باشد. درخواست‌ها برای برکناری بن گویر پس از آن بالا گرفت که بامداد جمعه در پی مشاجره در شهرک یافه در شهر ناصره ۵ نفر به ضرب گلوله کشته شدند.

Page Generated in 0/0059 sec