printlogo


کد خبر: 263596تاریخ: 1402/3/21 00:00
یکشنبه‌های بازگشت

 
سید‌محمد‌امین علیدوست: یکشنبه‌های ماه ذیقعده در سیره سالکان و عارفان، یکشنبه‌های شست‌وشو و تطهیر از معاصی و غفلت‌ها است؛ فرصت و بهانه‌ای است برای ارتباط و اتصال با خدا. رهبر حکیم انقلاب درباره استفاده از فرصت یکشنبه‌های ماه ذیقعده می‌فرمایند: «روزهای یکشنبه‌ ماه ذیقعده ایام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل می‌کند از رسول مکرم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: کدام از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما می‌خواهیم توبه کنیم - ظاهرا ماه ذیقعده بوده است - طبق این نقل و این روایت، حضرت فرمودند در روزهای یکشنبه‌ این ماه این نماز را - یک نمازی با یک خصوصیتی در مراقبات ایشان ذکر می‌کنند - انجام بدهید. غرض، ایام در ماه ذیقعده که اول ماه‌های حرام است در این ۳ ماه متوالی، ایام و لیالی مبارک و متبرکی است، پر از برکات است؛ باید از اینها استفاده کرد».
مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی که کتاب المراقبات ایشان معروف و مشهور است بین سالکان و علمای ربانی، در ذیل مراقبات ماه ذیقعده می‌نویسد: براى به دست آوردن طاعت خدا در این ماه قبل از هر چیز از تمام مسائلى که قبلا گرفتار آن بودى توبه کن؛ توبه صادقانه.
از رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله روایت شده است روز یکشنبه ماه ذى‌القعده فرمود: مردم! کدام‌یک از شما مى‌خواهید توبه کنید؟
راوى مى‌گوید: گفتیم: رسول خدا همه ما مى‌خواهیم توبه کنیم.
حضرت فرمودند: غسل کرده، وضو گرفته و ۴ رکعت نماز به جا آورید. در هر رکعت یک بار «فاتحه الکتاب»، ۳ بار«قل هو‌الله احد» و یک بار «معوذتین» (قل اعوذ برب‌الناس‌ و قل اعوذ برب‌الفلق) بخوانید.
آنگاه 70 بار استغفار نموده و در پایان «لاحول و لا قوه إلا بالله» بگویید. سپس بگویید: «یا عزیز یا غفار اغفر لی ذنوبی و ذنوب جمیع‌المؤمنین والمؤمنات فإنّه لا یغفر الذّنوب إلا أنت» (اى عزیز! اى بخشاینده! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤمن را ببخش که جز تو کسى گناهان را نمى‌بخشد).
آنگاه فرمود: بنده‌اى از امت من چنین عملى را انجام نمى‌دهد، مگر اینکه از آسمان به او ندا مى‌رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع کن که توبه تو قبول و گناهانت بخشیده شد. فرشته دیگر از زیر عرش ندا مى‌کند: اى بنده! مبارک باد بر تو و بر خانواده و خاندانت. منادى دیگرى صدا مى‌زند: در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضى مى‌کنند. فرشته دیگرى ندا مى‌کند: اى بنده! با ایمان از دنیا مى‌روى، دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. 
منادى دیگرى صدا مى‌زند: پدر و مادرت راضى مى‌شوند، اگرچه خشمگین باشند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوش‌رزق ‌خواهى بود. جبرئیل ندا مى‌کند: من با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور مى‌دهم که با تو خوش‌رفتار بوده، به خاطر مرگ آسیبى به تو نرسانیده و به نرمى روح را از بدنت خارج کند.
عرض کردیم: رسول خدا! اگر کسى در زمان دیگرى چنین بگوید چطور؟
فرمودند: چیزهایى را که گفتم براى او نیز خواهد بود. جبرئیل این مطالب را در شب معراج به من گفت».

Page Generated in 0/0043 sec