printlogo


کد خبر: 263613تاریخ: 1402/3/21 00:00
اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی:
غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در ابتدای مسؤولیت دولت سیزدهم با ۲ مساله روبه‌رو بودیم؛ اول اینکه بر اساس مذاکرات برجام و سند امضاشده محدودیت‌های زمانی و ظرفیتی در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بود و همزمان با این مساله با توجه به خروج آمریکا از برجام و مذاکراتی که در دولت قبل برای بازگشت آمریکا به ایفای تعهداتش در این سند انجام شده بود، مجلس قانون اقدام راهبردی را برای کاهش تحریم‌ها تصویب کرد و مسلما برای ما اجرای این قانون یک محور بود تا بتوانیم دشمن را به ایفای تعهداتش مجاب کنیم. دولت سیزدهم در چنین شرایطی سازمان انرژی اتمی را تحویل گرفت.
وی افزود: در همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تصمیم گرفتیم به سمت صنعتی شدن حرکت و به موازات این اقدام کاری کنیم که آثار فناوری هسته‌ای در بهبود زندگی مردم و در اقتصاد ملی دیده شود، به همین دلیل سند جامع راهبردی سازمان را برای چشم‌انداز ۱۴۲۰ تدوین و تصویب کردیم که 20 فروردین پارسال رونمایی شد، بر اساس آن تکمیل واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است. به علاوه احداث نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام‌ایرانی به عنوان یک راهبرد اساسی در ارتقای قابلیت صنعتی کشور به تراز هسته‌ای در دستور کار قرار گرفته است. اسلامی افزود: ما غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را بر اساس تکلیفی که قانون اقدام راهبردی روی دوش‌مان گذاشته است و موظف به اجرای آن هستیم، انجام می‌دهیم، البته این سطح از غنی‌سازی مصارف گوناگونی از جمله تولید مواد اولیه رادیودارو، آشکارسازها و... دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این انجام شده است تا تحریم‌ها لغو شود، هدف قانونگذار هم همین بوده است که اقدام راهبردی برای لغو شدت تحریم‌ها رخ دهد. وی همچنین تصریح کرد: ملاک همکاری ما با آژانس، مفاد بیانیه تهران است که اسفند پارسال به امضای طرفین رسید و هیچ منافاتی با قانون اقدام راهبردی ندارد.
اسلامی همچنین گفت: زمانی که دولت سیزدهم شروع به فعالیت کرد، هم نیروگاه شماره یک ما (بوشهر) مشکلات مالی داشت و هم نیروگاه‌های شماره ۲ و ۳ که در دست احداث هستند، متوقف بودند ولی با پرداخت‌هایی که برای نیروگاه اتمی بوشهر انجام شد، روند کار آغاز شده است. به جرأت می‌توان گفت پرداخت‌های انجام‌شده برای این پروژه در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های قبل ۳ برابر بوده است. دولت‌های قبل کمتر از ۱۷۰ میلیون دلار برای اجرای این پروژه پرداخته بودند ولی ما ۳ برابر این رقم را پرداختیم. روزی که مسؤولیت ما شروع شد حدود ۳۰۰ نفر در پروژه نیروگاه‌های ۲ و ۳ مشغول به کار بودند ولی امروز بالغ بر ۱۸۰۰ نفر در این پروژه فعالند. حتی در یک سال و نیم گذشته حدود 1.7 میلیارد دلار قرارداد جدید برای تکمیل این پروژه با شرکت‌های ایرانی بسته‌ایم. 
***
انتقال 2 زندانی ایرانی از هند به کشور
۲ زندانی ایرانی محبوس در زندان‌های هند به کشورمان منتقل شدند. عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری و رئیس کمیته انتقال محکومان با اعلام این خبر  گفت: انتقال این افراد به کشورمان بر اساس موافقتنامه انتقال محکومان امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و هند انجام شده است. جلالیان اظهار کرد: این ۲ نفر با پیگیری وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه و همکاری پلیس بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران بامداد بیستم خرداد برای گذران ادامه دوران محکومیت خود به کشورمان منتقل شده‌اند.
***
تمرکز بیشتر دولت بر تولید با تشکیل وزارت بازرگانی
نماینده مجلس شورای اسلامی درباره بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت:  کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده و هفته جاری در دستور صحن علنی مجلس قرار می‌گیرد. حسین گودرزی افزود: در تلاش هستیم قبل از معرفی وزیر پیشنهادی صمت، لایحه مربوطه به تصویب برسد و دولت بتواند وزیر پیشنهادی بازرگانی را هم به مجلس معرفی کند. نماینده مردم دورود لرستان در مجلس تصریح کرد: پروسه ادغام و تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت مسبوق به سابقه است، بارها انجام شده و اکنون دولت و کارشناسان کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تفکیک این وزارتخانه به نفع توسعه و پیشرفت کشور است. گودرزی اظهار داشت: در بررسی لایحه تفکیک وزارت بازرگانی به دولت اجازه داده شد با تشکیل کارگروهی، نهادها و سازمان‌هایی که فعالیتی مرتبط با این وزارتخانه دارند در زیرمجموعه قرار گیرند و با تشکیل سازمانی جامع، حوزه بازرگانی خارجی و داخلی با مدیریت منسجم و واحد اداره شود. وی افزود: دولت قصد دارد با تشکیل این وزارتخانه تمرکز بیشتری بر حوزه بازرگانی داشته باشد و از تولید در کشور حمایت کند.
***
وزیر دفاع خبر داد
افزایش 3 برابری صادرات محصولات دفاعی
وزیر دفاع در همایش مدیران ارشد وزارت دفاع با بیان اینکه این وزارتخانه در دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و نابودی نظام سلطه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، گفت: وزارت دفاع همیشه آماده  و پا در رکاب ایستاده است تا در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین شرایط تحمیل شده از سمت دشمن، اقتدار نظامی، علمی و فناورانه جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند. امیر آشتیانی با اشاره به  عملکرد سال گذشته  بیان کرد: به همت مجموعه وزارت دفاع، افزایش 3 برابری صادرات، افزایش 2 برابری تولید کالا و خدمات غیرنظامی و افزایش 81 درصدی تولیدات نظامی را در سال گذشته ثبت کردیم و این مسیر در سالی که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است با قدرت و تلاش بیشتر ادامه خواهد داشت.

Page Generated in 0/0057 sec