printlogo


کد خبر: 263617تاریخ: 1402/3/21 00:00
مقامات آمریکایی در جدید‌ترین تلاش خود برای ایران هراسی مدعی شدند
ایران در روسیه کارخانه پهپاد می‌سازد

گروه سیاسی: همزمان با شکست‌های اوکراین از روسیه در جنگ، غربی‌ها برای توجیه شکست‌ها و برنامه‌های خود باز هم اتهام‌زنی علیه جمهوری اسلامی را شروع و ادعاهای نخ‌نمای‌شان در ارتباط با روابط نظامی - دفاعی ایران و روسیه و استفاده از پهپادهای ایرانی توسط مسکو در جنگ اوکراین را تکرار کردند.
در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد ایران‌هراسی و طرح ادعاهای بی‌اساس علیه پهپادهای ساخت ایران، وزارت خارجه آمریکا و ۳ وزارتخانه دیگر این کشور، جمعه‌ هفته گذشته یک توصیه‌نامه منتشر و در آن نسبت به آنچه خطرات پهپادهای ایرانی عنوان کردند، هشدار دادند.
وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی، وزارت دادگستری و خزانه‌داری آمریکا به‌طور مشترک یک بیانیه به اصطلاح توصیه‌ای خطاب به جامعه بین‌الملل، بخش خصوصی و مردم منتشر کردند که در آن نسبت به خرید، توسعه و تکثیر هواپیماهای بدون سرنشین ایران هشدار دادند. بنا بر گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، این توصیه‌نامه با ادعای واهی اینکه خرید، توسعه و تکثیر پهپادهای ایران خطری رو به گسترش برای امنیت و صلح بین‌الملل است به صنعت خصوصی مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین اطلاع می‌دهد که ایران به دنبال توسعه برنامه پهپادی خود و نهادهای دخیل در تهیه، تولید و تکثیر پهپادهای ایرانی است. در این توصیه‌نامه با تاکید بر اینکه ایالات متحده متعهد به مقابله با برنامه پهپادی ایران است، آمده: واشنگتن از طریق جلوگیری از سوء‌استفاده از سیستم مالی ایالات متحده و ایجاد اختلال در خرید قطعات خارجی در راستای این هدف تلاش خواهد کرد.
در بخش دیگری از این توصیه‌نامه با تکرار این ادعا که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین استفاده می‌کند، آمده است: بخش خصوصی در اجرای تعهدات قانونی خود در قبال خرید پهپادها و قطعات مرتبط با هواپیماهای بدون سرنشین ایران هوشیار باشد و نقش خود را برای جلوگیری از هرگونه فعالیتی که به توسعه برنامه بی‌ثبات‌کننده و خطرناک پهپاد ایران ادامه می‌دهد، انجام دهد. روسیه به استفاده از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین ادامه می‌دهد. 
* جان کربی: مسکو به دنبال ساخت پهپاد ایرانی در روسیه است
در تداوم فضاسازی واشنگتن علیه تهران در ارتباط با جنگ اوکراین، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن هم مدعی شد مسکو نه‌تنها صدها پهپاد ایرانی دریافت کرده، بلکه در حال همکاری با ایران برای تولید آنها در داخل روسیه است. 
جان کربی در تداوم هراس از قدرت پهپادی ایران و تعمیق روابط تهران - مسکو ادعا کرد اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد روسیه در حال دریافت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در داخل روسیه است و این کارخانه اوایل سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. کربی همچنین ادعا کرد در حال حاضر پهپادها در ایران ساخته می‌شوند و از ایران به ماخاچ‌کالا در روسیه از طریق دریای خزر ارسال می‌شوند و سپس در عملیات‌ها توسط نیروهای روس علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این مقام کاخ سفید در ادامه ادعاهایش افزود که  روسیه با  خرید پهپادهای ایرانی، عمدتا از نوع شاهد136، «همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی» به ایران ارائه کرده است و تهران به دنبال خرید میلیاردها دلار  تجهیزات نظامی دیگر روسیه مانند بالگرد‌های تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی رزمی یاک ۱۳۰ است.
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین مدعی شد: این یک همکاری دفاعی تمام‌عیار است که برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است. دولت آمریکا در حال کار با متحدان و شرکای خود است تا مسکو و تهران را از طریق تحریم‌های موجود و جدید و محدودیت‌های صادراتی پاسخگو کند.
* بی‌طرفی ایران در جنگ اوکراین
این گفته‌ها و اقدام‌ها در حالی است که غرب به رهبری ایالات متحده از ماه‌ها پیش همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضدایرانی را مطرح ساخته که تهران آن را قاطعانه رد کرده است. طبق اظهارات مقامات جمهوری اسلامی، ایران بی‌طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است. ایران به طور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است به رغم موافقتنامه همکاری‌های دفاعی دوجانبه، به طرف‌های نبرد، سلاح برای استفاده در جنگ نداده است.
کشورهای غربی تلاش می‌کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه‌کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور‌العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز  در واکنش به ادعای بی‌اساس غربی‌ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفته است ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی نوروزی خود ادعای دروغ مشارکت ایران در جنگ اوکراین را رد کردند و فرمودند: «ما حضور در جنگ اوکراین را قاطعا و صریحا رد می‌کنیم و ابداً چنین چیزی صحت ندارد. [درواقع] جنگ اوکراین را آمریکا برای گسترش ناتو به شرق راه انداخت و اکنون نیز در حالی که مردم اوکراین گرفتار و دچار مشکلات هستند، بیشترین سود از جنگ را آمریکا و کارخانجات اسلحه‌سازی آن می‌برند و به همین علت، مانع کارهای لازم برای خاتمه جنگ می‌شوند».
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سایر مقامات کشورمان نیز بارها تاکید کرده‌اند ایران هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهد داد.

Page Generated in 0/0056 sec