printlogo


کد خبر: 263618تاریخ: 1402/3/21 00:00
عقب‌نشینی مکرون از مواضع ضدایرانی پاییز 1401 و گفت‌و‌گوی تلفنی یک‌و‌نیم ساعته با رئیسی
ببخشیدم!
* رئیسی: در دام اطلاعات غلط تروریست‌ها افتاده بودید/ * مکرون: مذاکرات رفع تحریم‌ها باید ادامه یابد ایران بخشی از راه‌حل بحران اوکراین است و باید در این زمینه بیشتر ایفای نقش کند

گروه سیاسی: معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور روز گذشته از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی خبر داد.
محمد جمشیدی در حساب توئیتری خود نوشت: «امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز با دکتر رئیسی تماس گرفت و گفت‌وگویی ۹۰ دقیقه‌ای داشتند. مکرون تاکید کرد به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است. ۲ رئیس‌جمهور درباره پیشبرد روابط بویژه مذاکرات رفع تحریم و تحولات منطقه‌ای رایزنی و درباره نحوه ادامه تعامل نیز توافق کردند».
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه، در رابطه با توسعه روابط دوجانبه، با اشاره به محاسبات غلط برخی دولت‌های اروپایی درباره ملت ایران، آن را ناشی از گرفتار شدن این دولت‌ها در دام اطلاعات غلط گروه‌های تروریست، تجزیه‌طلب و معاندان دانست و بر پرهیز از مداخله در امور داخلی و احترام به اصل حاکمیت ملی تاکید کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس، تاییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هرگونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کرد.
موضوع جنگ اوکراین نیز بخشی از گفت‌وگوهای 2 رئیس‌جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.
امانوئل مکرون نیز در این مکالمه تلفنی با تاکید بر اینکه فرانسه به ‌دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، تداوم گفت‌وگوها میان مقامات 2 کشور برای تقویت تعاملات فی‌مابین را خواستار شد. رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر تداوم مذاکرات رفع تحریم‌ها تا رسیدن به نتیجه، جمهوری اسلامی ایران را بخشی از راه‌حل بحران اوکراین دانست و ایفای نقش بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد.
به گزارش «وطن امروز»، در جریان اغتشاشاتی که سال گذشته به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، مقامات کشورهای غربی تمام قد به حمایت از جریان ترور و آشوب در ایران پرداختند. در این بین رئیس‌جمهور و دیگر مقامات فرانسوی بیشترین فعالیت ضدایرانی را داشتند. عملکرد فرانسه در ارتباط با اغتشاشات سال قبل، نشان از آن داشت که این کشور در کنار آمریکا در تلاش بود به عنوان لیدر غربی آشوب‌ها ایفای نقش کند.
دیدار امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با چند نفر از معاندان جمهوری اسلامی ایران که آبان‌ماه سال گذشته و در جریان آشوب‌ها انجام شد، موید این امر است.
بیستم آبان‌ماه بود که رئیس‌جمهور فرانسه با مسیح علی‌نژاد، رویا پیرایی، لادن برومند و شیما بابایی که هر کدام عهده‌دار بخشی از پروژه ضدایرانی غرب هستند، در کاخ الیزه دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که تصاویر آن از سوی جریان رسانه‌ای ضدایرانی با آب و تاب فراوان منتشر شد.
* دیدار حامی رژیم پهلوی با مکرون
جز مسیح علی‌نژاد که وطن‌فروشی، خیانت، بی‌حیایی و وابستگی‌اش به بیگانگان پیش‌تر عیان شده، لادن برومند از دیگر افراد ضدایرانی بود که با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرد. لادن برومند، دختر عبدالرحمن برومند از اعضای جبهه ملی است که از همراهان نزدیک شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر رژیم پهلوی بود. لادن برومند پس از دیدار با مکرون در حساب توئیتر خود با اشاره به رابطه نزدیک پدرش با بختیار، نوشت: زمانی وزیر خارجه فرانسه حاضر نشد در یک برنامه تلویزیونی در کنار دکتر بختیار حضور یابد. امروز رئیس‌جمهور فرانسه دختر بهترین دوست و پیرو بختیار را پذیرفت و حقانیت(!) بختیار و برومند را یادآوری کرد». لادن برومند، بنیانگذار بنیاد عبدالرحمن برومند است؛ یک موسسه به ظاهر حقوق بشری که از سوی سازمان‌های آمریکایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، حمایت و تامین مالی می‌شود. چنانکه بنیاد نِد (وقف ملی برای دموکراسی) به طور سالانه بودجه‌ای را در اختیار بنیاد عبدالرحمن برومند برای اقدامات حقوق بشری علیه ایران قرار می‌دهد.
همان ایام بود که مکرون در گفت‌وگو با رادیو فرانسه مدعی شد «فرزندان انقلاب ایران، در حال انجام انقلاب خود هستند». وی گفته بود: «وضعیت سیاسی کنونی در ایران، جایی که اعتراضات علیه دولت آغاز شده، وضعیت را در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تغییر زیادی داده و احتمال توافق با این کشور را سست کرده است».
جدای از دیدار چهره‌های رسوای ضدایرانی با مقامات غربی از جمله مکرون که نشان از بی‌وطنی جریان اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران داشت، رئیس‌جمهور فرانسه به صورت علنی نشان داد حامی جریان آشوب و ترور برای پیشبرد هدف براندازی جمهوری اسلامی ایران است.
* بیانیه مشترک با آمریکا علیه ایران
آذرماه سال قبل بود که در پی سفر مکرون به ایالات‌متحده، رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در مداخله‌ای آشکار در امور داخلی ایران اقدام به انتشار بیانیه‌ای مشترک کرده و به حمایت از آشوب و ترور در داخل ایران پرداختند. مکرون و بایدن در این بیانیه ضدایرانی با تأکید بر حمایت از جریان ضدایرانی، ایران را متهم به اقدامات ضدبشری کردند. در این بیانیه آمده بود: ما به مردم ایران بویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود اعتراض می‌کنند، احترام می‌گذاریم.
همچنین در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده بود: «آمریکا و فرانسه مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند. فرانسه و آمریکا به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، عدم همکاری کافی تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله درباره مسائل جدی و باقیمانده مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل پادمان‌های معاهده منع اشاعه و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در غرب آسیا، بویژه ارسال موشک‌ها و پهپاد، از جمله به عوامل غیردولتی، ادامه خواهند داد.
همزمان با سفر مکرون به آمریکا، فرح پهلوی به همراه دختر رضا پهلوی نیز از طرف گروه‌های سلطنت‌طلب ضدایرانی در نشست ضدانقلاب در سنای فرانسه شرکت کردند. گفتنی است در این نشست نمایندگان مجلس فرانسه با تکرار ادعاهایی همچون نقض حقوق بشر در ایران، حمایت خود را از ناآرامی‌های داخل کشور اعلام کردند.
اینها گوشه‌ای از اقدامات و اظهار نظرهای ضدایرانی رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از جریان آشوب و ناامنی سال گذشته کشورمان بود اما حالا که دیگر ماه‌ها از پایان آشوب‌ها می‌گذرد و اپوزیسیون ایران نیز مثل همیشه در نیل به اهداف خود ناکام مانده، امانوئل مکرون به دنبال تعامل با جمهوری اسلامی است. ناگفته پیداست او حداقل در حال حاضر از گروه‌های ضدایرانی ناامید شده است و سعی در تعامل با ایران دارد.
وضعیت امروز مکرون و شرکای غربی‌اش سوژه‌ای بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وچهارمین سالروز رحلت امام خمینی(ره) به آن اشاره کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بخشی از بیانات‌شان در حرم مطهر امام خمینی(ره) با برشمردن برخی اقدامات عمیقاً خصمانه غربی‌ها در اغتشاشات سال گذشته که با اسم رمز مهسا امینی به راه افتاد، همچون آموزش صریح ساخت بمب دستی در رسانه‌های خارجی، ترویج شعارهای تجزیه‌طلبانه و حرکات مسلحانه، عکس یادگاری گرفتن سیاستمداران ارشد برخی دولت‌های غربی با مزدوران به ظاهر ایرانی و شکنجه و به شهادت رساندن دانشجو و طلبه و عناصر انتظامی و بسیجی به دست پیاده‌نظام دشمن، گفتند: آنها فکر می‌کردند کار جمهوری اسلامی تمام شده و می‌توانند ملت ایران را به خدمت اهداف خود بگیرند اما احمق‌ها باز هم اشتباه کردند و باز هم ملت ایران را نشناختند.

Page Generated in 0/0061 sec