printlogo


کد خبر: 263625تاریخ: 1402/3/21 00:00
استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس پاسخ روسیه به ضدحمله اوکراین است
ناکامی زلنسکی

گروه بین‌الملل: پس از چند هفته جوسازی رسانه‌های غربی درباره ضدحملات اوکراین علیه روسیه، وبگاه پولیتیکو در گزارشی نوشت نیروهای ارتش روسیه با موفقیت در حال دفع ضدحملات اوکراین هستند و کی‌یف نتوانسته پیشرفتی داشته باشد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه شامگاه پنجشنبه گفت جدیدترین حمله نیروهای مسلح رژیم کی‌یف علیه نیروهای این کشور با شکست مواجه شده است. شویگو با صدور بیانیه‌ای توضیح داد نیروهای اوکراینی بار دیگر تلاش کردند دفاع روسیه در منطقه زاپروژیا را بشکنند اما نیروهای روس این حمله را با انجام عملیات پیش‌دستانه متوقف کردند. اوکراین از چند ماه پیش ادعا کرده بود قصد دارد با استفاده از تانک، خودروهای زرهی و دیگر سلاح‌های اهدایی غرب ضدحمله‌ای را برای بازپس‌گیری برخی اراضی که به تصرف روسیه درآمده‌اند آغاز کند. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، وی ضمن اشاره به سرکوب اوکراینی‌ها در مسیر خود برای حمله از هر ۴ جهت، اظهار داشت: «دشمن توسط نیروهای شناسایی و از طریق حملات پیش‌دستانه توپخانه‌ای، هوایی و سلاح‌های ضد تانک به موقع شناسایی شد». وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه نیروهای اوکراینی با تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند، خبر داد ارتش رژیم کی‌یف در این حمله ۳۰ تانک، ۱۱ نفربر زرهی و تقریباً یک هزار نفر را از دست داد. در حالی که کارشناسان مسائل نظامی می‌گویند به نظر نمی‌رسد ضدحمله اوکراین به گونه‌ای باشد که بتواند تغییری در محاسبات روسیه در جنگ ایجاد کند اما مقام‌های کی‌یف ادعا می‌کنند این عملیات پیروزی مورد نیاز برای پیوستن به ناتو را اعطا خواهد کرد. طبق این گزارش، شویگو همچنین افزود: «در این راستا نیروهای دشمن که به طور ویژه برای انجام یک عملیات موفق آموزش دیده بودند، نتوانستند به ماموریت خود عمل کنند». پیش از این نیز «دیمیتری مدودف» نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه اوکراین و غرب آرزوی محو شدن این کشور را دارند، گفت مسکو بعد از متوقف کردن ضدحمله ادعایی اوکراینی‌ها، رژیم کی‌یف را سرنگون خواهد کرد. در گزارش پولیتیکو آمده است تصاویری از تانک‌های «لئوپارد» آلمانی منهدم شده که احتمالا در ضدحملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
از طرف دیگر، آنطور که در این گزارش نوشته شده است، ویدئوهایی از خودروهای زرهی پیاده‌نظام بردلی آمریکایی منهدم شده هم‌اکنون در حال انتشار در شبکه‌های اجتماعی است. پولیتیکو در این باره نوشت: تصاویر دیگری از خودروهای زرهی منهدم شده یا رها شده در اینترنت در حال پخش است، به این معنی که پیشروی اوکراین با مقاومت قابل توجهی روبه‌رو شده است. در دوران زمامداری «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، 20 درصد خاک اوکراین از دست رفته است و بسیاری از زیرساخت‌های این کشور در درگیری با ارتش روسیه یا نابود شده‌ یا آسیب جدی دیده‌ است. پولیتیکو درباره شکست ضدحملات اوکراین نوشت: «حقیقتاً آغاز و اوایل مبارزه (ضدحمله) است اما تصاویر نشان می‌دهد یک جنگ مکانیزه برای اوکراین و روس‌ها چندان آسان نخواهد بود. روس‌ها در حال حاضر موفقیت‌هایی در دفع ضدحمله داشته‌اند». «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه تصریح کرد نیروهای مسلح اوکراین، در جریان ضدحمله خود متحمل خسارات سنگینی شده‌اند. وی این قضیه را یک تراژدی توصیف کرد و دولت فعلی کی‌یف را مسؤول کامل چنین خساراتی دانست. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل شجاعت سربازان روس و سازماندهی صحیح نیروها در هیچ بخشی به اهداف خود نرسیدند. پوتین خاطرنشان کرد: می‌توان گفت تمام تلاش‌های ضدحمله‌ای که کی‌یف علیه روسیه انجام داد با شکست مواجه شد اما پتانسیل تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین همچنان حفظ شده است. وی گفت: در روزهای اخیر نیروهای مسلح اوکراین تلفات قابل توجهی را تجربه کرده‌اند که از رقم «کلاسیک» فراتر رفته است. طی چند روز گذشته شاهد تلفات سنگین در میان نیروهای رژیم اوکراین بوده‌ایم و مشخص است در عملیات تهاجمی تلفات تقریباً ۳ به یک است، این امر کلاسیک است اما در این وضعیت اعداد به طور قابل توجهی از این شاخص‌های سنتی فراتر می‌رود. در حال حاضر اعداد را دوباره نمی‌خوانم اما آنها چشمگیر هستند.
همچنین عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رای‌الیوم در یادداشتی درباره تحولات اخیر جنگ روسیه و اوکراین نوشت: پاسخ روسیه به ضدحمله اوکراین سریع‌تر از آن چیزی بود که بسیاری از جمله خود ما انتظار داشتیم، چرا‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه و پس از دیدار با نزدیک‌ترین متحد خود یعنی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس رسماً اعلام کرد هفتم یا هشتم ماه ژوئیه استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در قلمرو کشور همسایه هم‌مرز با اوکراین انجام خواهد شد. زمان‌بندی این اقدام نشان‌دهنده نیت جدی پوتین برای عدم تردید در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ۴ روز قبل از نشست سران ناتو در لیتوانی است که در آن درباره ملحق شدن اوکراین به این ائتلاف تصمیم‌گیری خواهد شد و تصمیم این نشست برای صلح یا جنگ تعیین‌کننده خواهد بود. این پیام روشنی از سوی رئیس‌جمهوری روسیه به آمریکا و کشورهای عضو ناتو است که می‌گوید جنگ اوکراین به دلیل تصمیم اوکراین برای کنار گذاشتن بی‌طرفی خود و تهدید به پیوستن به ناتو آغاز شده است و در صورت ملحق شدن رسمی کی‌یف به این ائتلاف، بعید نیست پاسخ، هسته‌ای باشد. این ضدحمله برای روسیه غافلگیر‌کننده نبود، چرا که مقدمات آن با ارائه سامانه‌های موشکی «پاتریوت» به ارتش اوکراین و قبل از آن موشک‌های تهاجمی «هرماس» آمریکا، تانک‌های «لئوپارد» آلمانی و در نهایت «اف-۱۶» آمریکایی آغاز شده بود و شاید نخستین مراحل آن با خرابکاری خط لوله گاز «نورد استریم» آشکار و با انفجار سد «کاخوفکا» روی رودخانه «دنیپرو» تأیید شد. کاملا واضح است که طرح اوکراین برای منفجر کردن این سد یا بخشی از آن، سردرگم کردن روسیه و نفوذ به کریمه است و هیچ‌یک از  اتهامات تبلیغاتی مبنی بر اینکه روسیه پشت این بمباران است قانع‌کننده نیست، چرا که اگر این اتهامات صحت داشت، دولت زلنسکی با پیشنهاد رجب طیب اردوغان، همتای ترک وی مبنی بر تشکیل کمیته بین‌المللی برای بررسی این انفجار و تعیین اینکه چه کسی پشت آن بوده است موافقت می‌کرد. بارها گفته‌ایم پوتین وارد این جنگ نشد تا شکست خورده از آن خارج شود و به همین دلیل است که از استفاده از سلاح هسته‌ای برای پیروز بیرون آمدن و دستیابی به همه یا بیشتر اهداف خود دریغ نخواهد کرد، زیرا شکست به معنای نابودی روسیه و خود وی است، دقیقا شبیه آنچه در جنگ دوم جهانی برای آلمان رخ داد. پوتین مردی سرسخت و باصلابت است و چیزی به نام تسلیم و تن دادن نمی‌شناسد و دوران زندگی‌اش گواه آن است. استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس هم مرز اوکراین ممکن است نخستین هشدار برای ائتلاف ناتو چند روز قبل از نشست سران آن در ۱۱ و ۱۲ ژوئیه به رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باشد و پیام آن این است که ملحق شدن اوکراین به ناتو ممکن است به معنای فشار دادن دکمه هسته‌ای تاکتیکی و مقدمه‌ای برای بمباران هسته‌ای استراتژیک باشد که به مرزهای اوکراین محدود نخواهد شد و ممکن است از مرزهای اوکراین فراتر برود و به بسیاری از پایتخت‌های غربی در اروپا و آمریکای شمالی بویژه واشنگتن، لندن و برلین برسد. طبق گفته مدودف، محو کردن روسیه از روی نقشه بسیار پرهزینه خواهد بود و هیچ جهانی بدون آن وجود نخواهد داشت، چرا که این مرد و استادش پوتین روی زرادخانه‌ای متشکل از ۶۵۰۰ کلاهک هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت ایستاده‌اند که می‌توانند در کمتر از ۱۰ دقیقه به واشنگتن برسند.
***
مدودف: استیصال غرب به قیمت جان زلنسکی تمام می‌شود
«دیمیتری مدودف» نایب‌رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز چهارشنبه هشدار داد استیصال غرب برای شکست دادن مسکو می‌تواند به قیمت جان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تمام شود. مدودف طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به آرزوی اوکراین و غرب برای محو روسیه از روی زمین گفت: «بنابراین اکنون باید [روی این اظهارات] تمرکز کنیم و به آنها پاسخ دهیم».

 


Page Generated in 0/0050 sec