printlogo


کد خبر: 263694تاریخ: 1402/3/23 00:00
موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی روز شنبه

بحث تعطیلی شنبه‌ها که مدتی است مطرح است، حالا وارد فاز تصمیم‌گیری در مجلس شده است و در این میان برخی‌ تعطیلی چنین روزی را به نفع تجارت عنوان می‌کنند. در این باره عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی روز شنبه خبر داد. حسین گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح جلسه روز دوشنبه 22 خرداد کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت شد. 
وی افزود: پیشنهاد دولت در لایحه ارائه شده ۴۲.۵ ساعت کار در هفته بود و در قانون فعلی ۴۴ ساعت است که کمیسیون اجتماعی تصویب کرد هر هفته ۴۰ ساعت و در هر روز ۸ ساعت کار باشد که از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعدازظهر می‌شود. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بر این شد روز کاری هم از یکشنبه تا روز پنجشنبه باشد. همچنین محسن پیرهادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس و یکی از طراحان مساله تطبیق و تنظیم تعطیلات پایان هفته گفت: به عنوان یکی از طراحان، در جلسه کمیسیون اجتماعی حضور پیدا کردم و با تشریح طرح تعطیل کردن شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان جزئیات طرح قرار گرفتند. به گفته پیرهادی، ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب تنظیم بیشتر با بازارهای جهانی و منطقه‌ای، جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری و خسران کشور در این حوزه خواهد شد. 
وی در پایان گفت: اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به این شکل به طرح مذکور رأی دادند که روزهای کاری در هفته، از یکشنبه تا پنجشنبه خواهد بود، لذا نخستین گام رسمی مجلس در جهت ساماندهی تعطیلات برداشته شد. گزارش کمیسیون به صحن علنی ارجاع می‌شود تا نمایندگان درباره آن تصمیم‌گیری کنند. 
ولی اسماعیلی نماینده مجلس نیز با اشاره به ساعت کاری کارمندان گفت: بحث ساعت کاری ربطی به اینکه مجلس ساعت رسمی را اجازه نداد تغییر یابد ندارد. ساعت رسمی را مجلس به دلیل اینکه مردم متقاضی بودند اجازه تغییر نداد. نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با عصرایران اظهار کرد: مدت‌ها بود مردم تقاضای عدم تغییر ساعت رسمی را داشتند و ‌مجلس بنا به درخواست مردم در این زمینه قانون مصوب کرد. وی ادامه داد: اینکه تغییر ساعت کاری چقدر در صرفه‌جویی انرژی تاثیر دارد را دولت باید به ما آمار دهد که اگر ببینیم در صرفه‌جویی برق و گاز و آب تاثیر دارد، در اختیار دولت است و اگر هم ندارد با توجه به اینکه زندگی مردم را با چالش مواجه کرده است، دولت می‌تواند آن را تغییر دهد. از سویی تعطیل بودن روز شنبه پیشنهاد کمیسیون اجتماعی است که باید اطلاعات کامل را از شورای فقهی قم، مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان مربوط و امور بازرگانی بگیریم ببینیم می‌توانیم تعطیلات پنجشنبه را لغو و شنبه را اضافه کنیم. نماینده مردم گرمی در مجلس افزود: اگر تصمیم بگیریم شنبه‌ها تعطیل شود به نفع تجارت جهانی ما است. الان تجار و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون که به ما مراجعه می‌کنند، خواستار تعطیلی شنبه‌ها هستند، چون ما عملا 4 روز با دنیا قطع ارتباط می‌شویم.

Page Generated in 0/0053 sec