printlogo


کد خبر: 263719تاریخ: 1402/3/24 00:00
زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون پرورش فکری سراسر کشور نواخته شد
برگزاری آیین ثبت قصه‌گویی ایرانی

گروه فرهنگ و هنر: «قصه» از مهم‌ترین ابزارها برای ساخت شخصیت کودک و نوجوان است که در شکل‌گیری  شخصیت و شکل‌پذیری آنها نقش اثرگذاری دارد. قصه‌گویی به عنوان کهن‌ترین و اثرگذارترین قالب انتقال محتوا، نه تنها در کتاب‌های آسمانی، بلکه در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف نیز ریشه دارد و از آن می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین شبکه جهانی انتقال پیام یاد کرد. در بسیاری‌ از  فرهنگ‌ها از قصه‌گویی‌ به‌ عنوان‌ نوعی‌ سرگرمی‌ متداول‌ یاد شده‌ است.‌ در بسیاری‌ از متون‌ مصری، چینی، سومری‌ و... نمونه‌های‌ قصه‌ها و قطعه‌های‌ داستانی‌ آمده‌ است. در فرهنگ ایران نیز قصه و قصه‌گویی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همین ارتباط آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی با رونمایی از لوح ثبت ملی قصه‌گویی ظهر روز گذشته با حضور جمعی از معاونان و مدیران‌ کل کانون پرورش فکری و فعالان حوزه قصه‌گویی در محل این کانون برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون با خیرمقدم به حاضران گفت: از کسانی که از گذشته تا امروز برای برگزاری جشنواره قصه‌گویی تلاش کردند، تشکر می‌کنم. از مربیانی هم که برای ترویج قصه‌گویی زحمت کشیدند تا در آستانه جشنواره بیست‌وپنجم شاهد برکت‌ها و میوه‌های زحمات این عزیزان باشیم و بر سر سفره تلاش‌شان جمع شویم، سپاسگزارم.
فلاح بیان کرد: ربع قرن جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری اتفاق ساده‌ای نیست. به همین دلیل ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی انجام می‌شود؛ این قولی بود که در جشنواره بیست‌وچهارم قصه‌گویی داده شد و مدیرعامل بعد از آن بر ثبت جهانی قصه‌گویی هم تأکید داشت. اولین قصه‌ای که بچه‌ها می‌شنوند، صدای ضربان قلب مادرشان است. قصه‌ تولد، شیرین‌ترین قصه‌ای است که انسان‌ها دریافت می‌کنند.
وی اظهار کرد: همان‌طور که در ورزش، دوومیدانی ورزش پایه محسوب می‌شود، قصه هم پایه همه هنرها و ادبیات است. قصه هنر بی‌هزینه‌ای است. بدون پرداخت هزینه، قصه تعریف می‌کنیم. قصه یک هنر و میراث عمیق گرانبها و جهانی است؛ ضمن اینکه ماندگار و ماناست.
فلاح بیان کرد: جریان قصه‌گویی باید تبدیل به بذر باورهای الهام‌آفرین برای بچه‌ها شود. ثبت ملی قصه‌گویی اتفاق مهمی است؛ البته اقدام‌هایش به سال‌های قبل بازمی‌گردد اما بسیار خوشحالیم که در دوره کنونی برای ثبت قصه‌گویی توفیق پیدا کردیم. در این آیین، قصه‌گویی ایرانی به ‌عنوان میراثی ماندگار به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت می‌شود و این مایه مباهات است. 
وی افزود: از روز سه‌شنبه بیست‌وسوم خرداد از ساعت ۹:۳۰ صبح زنگ قصه‌گویی در مراکز کانون سراسر کشور نواخته شده است و بچه‌ها در حال شنیدن قصه هستند. شکل‌گیری جشنواره قصه‌گویی یک جریان ماندگار و مانا بود. با برگزاری دوره بیست‌وپنجم فصل جدیدی را رقم خواهیم زد و وارد مرحله جدیدی خواهیم شد.
در ادامه مراسم علیرضا تابش، مشاور معاون میراث‌ فرهنگی بیان کرد: رویداد امروز که به همت کانون پرورش فکری رقم خورد برای همه‌ ما تذکری در باب اهمیت و جایگاه مهم قصه‌گویی است.
تابش ادامه داد: فرهنگ و هنر برآمده از ذات یک ملت است نه کوشش و سلیقه‌ مسؤولان. بنابراین لوحی که امروز امضا می‌شود، ارج‌گذاری بر تلاش چندین‌ ساله‌ مربیان کانون پرورش فکری است. وی افزود: قصه و ادبیات ایرانی این ظرفیت را دارد که مرزهای جهانی را بپیماید. امید همه‌ ما به نسل نو است که ادبیات و قصه‌های ایرانی را با روزآمدرسانی به نسل آینده منتقل کنند.
* پیشنهاد راه‌اندازی آکادمی قصه‌گویی
تجلیل از مصطفی رحماندوست بخش دیگری از مراسم ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی بود. در این بخش مصطفی رحماندوست از طراحان و برنامه‌ریزان توسعه‌ قصه‌گویی بیان کرد: 25 سال پیش که جشنواره قصه‌گویی را پایه‌گذاری کردیم، نه صحبتی از ثبت ملی بود، نه جهانی شدن قصه‌گویی، با این وجود این مسیر را با همدلی طی کردیم. بسیاری از شیوه‌های قصه‌گویی نیز باید در کانون ثبت و آرشیو شود.
رحماندوست ادامه داد: آرزو دارم علاوه بر جشنواره خوب قصه‌گویی، آکادمی قصه‌گویی نیز ایجاد شود.
در پایان این مراسم از لوح ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی رونمایی شد و در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی، مدیرکل حوزه مدیرعامل به نمایندگی از حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری حکم ریاست فرهاد فلاح برای بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌الملل قصه‌گویی را خوانش و هادی یوسف‌زاده، معاون توسعه و مدیریت منابع کانون حکم را اهدا کرد.
سپس کیک تولد بیست‌وپنجمین دوره از جشنواره بین‌‎المللی قصه‌گویی برش داده شد.

Page Generated in 0/0165 sec