printlogo


کد خبر: 263725تاریخ: 1402/3/24 00:00
گزارش نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی درباره ناتوانی تل‌آویو در اتخاذ تصمیم علیه برنامه هسته‌ای ایران
نقطه گریز!
علی باقری در سفر به امارات: با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات و درباره طیفی از موضوعات گفت‌وگو کردیم

گروه سیاست خارجی: پس از لفاظی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال احیای مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران، نگرانی صهیونیست‌ها افزایش یافته و گزارش رسانه‌های عبری نیز حاکی از این است که اسرائیل درصدد انجام تلاش‌هایی برای اخلال در مسیر این دیپلماسی است.
به گزارش «وطن امروز»، پس از ماه‌ها وقفه در مذاکرات هسته‌ای به واسطه اقدامات و رفتارهای غیرسازنده آمریکا و تروئیکای اروپا، به نظر می‌رسد غرب به راه و روش دیپلماسی بازگشته و شروع به فرستادن پالس‌هایی برای آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای با تهران کرده. در همین مدت اخیر «دیپلماسی حقوق بشری» ایران و اروپا، در برداشت طرف مقابل به عنوان نقطه پرتابی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای محاسبه شده است. 
این در حالی است که در آن سوی آتلانتیک، دولت جو بایدن همچنان در یک «سردرگمی راهبردی» نسبت به مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برد. واشنگتن طی روزهای گذشته به طور غیر‌رسمی ایده یک «توافق موقت» خارج از برجام را به فضای رسانه‌ای کشاند. با این حال کاخ سفید همزمان ادعای راه‌حل دیپلماسی را مطرح می‌کند اما از عدم اولویت احیای توافق هسته‌ای می‌گوید و حتی از «پلن بی» هم عبور کرده و به «پلن سی» برای حفظ برنامه هسته‌ای ایران در سطح کنونی و عدم پیشروی آن، همچنین اجتناب از درگیری با ایران رسیده است.
اینها در حالی است که در سطح فنی هم تهران به پیشرفت قابل توجهی در رابطه با آژانس رسیده و پرونده یکی از اماکن پادمانی مورد اشاره آژانس در آباده را مختومه کرده است. به همین خاطر بود که نشست فصلی شورای حکام آژانس بدون صدور قطعنامه ضدایرانی به کار خود پایان داد؛ اتفاقی که خشم تل‌آویو و نتانیاهو را به دنبال داشت. در همین حال پس از گفت‌وگوی تلفنی چند روز پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با سیدابراهیم رئیسی، روز گذشته معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به امارات متحده عربی سفر و در ابوظبی با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در این‌باره رایزنی کرد.
علی باقری در توئیتر خود نوشت: «در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، با همتایان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود در ابوظبی ملاقات و درباره طیفی از موضوعات و نگرانی‌های متقابل با هم گفت‌وگو کردیم».
علی باقری روز سه‌شنبه پیش از عزیمت به امارات نوشت: «در چارچوب تحکیم سیاست همسایگی و در راستای استمرار رایزنی‌های سیاسی با همسایگان، به امارات متحده عربی سفر کردم تا درباره ارتقای همکاری‌های دوجانبه و بررسی مسائل منطقه‌ای با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کنم. ۲ هفته پیش، وزیر مشاور امارات سفری به ایران داشت که گفت‌وگوهای مفصلی با یکدیگر داشتیم».
همزمان از سرزمین‌های اشغالی خبر می‌رسد رژیم صهیونیستی درباره پرونده هسته‌ای ایران خود را در میان گزینه‌های «بد» و «بدتر» گرفتار می‌بیند. بر اساس گزارش منابع عبری، این نگرانی وجود دارد که با توجه به تنش‌های اخیر میان کابینه این رژیم با دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، هیچ نفوذی برای تل‌آویو در پرونده هسته‌ای ایران در آمریکا نمانده باشد. وبگاه یدیعوت آحارانوت در این‌باره نوشت: اسرائیل نفوذ خود را در مذاکرات هسته‌ای ایران از دست داده و در سایه نگرانی اسرائیل از امضای توافق میان تهران و واشنگتن، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا طی روزهای آینده در اروپا دیدار خواهد کرد. این ممکن است آخرین تلاش اسرائیل برای تاثیرگذاری بر پرونده هسته‌ای ایران و توافق احتمالی میان واشنگتن و تهران باشد. در همین زمینه «عاموس هرئیل» تحلیلگر امور نظامی رژیم صهیونیستی در روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد که نهاد سیاسی اسرائیل می‌ترسد توانایی واقعی برای تاثیرگذاری بر آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران را نداشته باشد.
وبسایت عبری واللا نیز در گزارشی مدعی شد 8 مه گذشته در سلطان‌نشین عمان مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن انجام شده است. به ادعای روزنامه عبری معاریو، آمریکایی‌ها اسرائیل را از مذاکرات جاری با ایران مطلع نکرده‌اند. معاریو می‌نویسد: سیاستمداران و مقامات سیاسی اسرائیل به این نتیجه رسیده‌اند که یک توافق مرحله‌ای بین ایران و ایالات متحده در حال انجام بوده و گفت‌وگوها در این زمینه در مرحله تقریبا پیشرفته‌ای قرار دارد. در این وضعیت مسؤولان نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل بشدت نگران سردی روابط تل‌آویو و واشنگتن در آستانه احیای مذاکرات هسته‌ای ایران هستند. این رسانه عبری به نقل از منابع آگاه اسرائیلی اعلام کرد توانایی اسرائیل برای تاثیرگذاری بر توافق احتمالی در پرونده هسته‌ای ایران کمتر از هر زمانی است.
از طرف دیگر شعبه اطلاعات نظامی ارتش رژیم اشغالگر (امان) در ارزیابی‌های خود از وضعیت استراتژیک ایران اعلام کرد اوضاع راهبردی ایران به طرز شگفت‌انگیزی بهبود یافته و این برای اسرائیل شوکه‌کننده است. طبق ارزیابی‌های امان و طبق گزارش شعبه اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی وضعیت راهبردی ایران به طرز شگفت‌آوری پیشرفت کرده و این اصلا خبر خوبی برای اسرائیل نیست.
این ارزیابی در تضاد با گزارش‌های قبلی امان است که ابتدای سال 2023 ابراز امیدواری کرده بود با شروع سال جدید ایران وارد مرحله‌ای بحرانی و پیچیده می‌شود؛ مرحله‌ای که غرب و آمریکا در سایه ادامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران در سطوح بالا، از این کشور خشمگین هستند و تحریم‌ها ضد آن تشدید می‌شود. 
ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی و موسسات آن نشان می‌دهد این تغییرات و بهبود وضعیت راهبردی ایران ناشی از این موارد است: تقویت اتحاد ایران و روسیه؛ تغییر در رویکرد کشورهای غربی نسبت به ایران و پیشرفت واقعی در مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق بین ایران و عربستان برای احیای روابط بعد از 7 سال تحت میانجی‌گری چین. در این میان دولت بشار اسد در سوریه به عنوان هم‌پیمان قدیمی ایران نیز روابط خود را با عربستان و دیگر کشورهای عربی احیا کرد و به اتحادیه عرب بازگشت.
به گزارش تسنیم، «آور یساخر» رئیس بخش مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی اخیرا در گفت‌وگویی درباره پرونده هسته‌ای ایران اعلام کرد که ایران هسته‌ای تهدیدی موجودیتی علیه اسرائیل است، زیرا ایران در عین حال که می‌تواند بازدارندگی خود را حفظ کند قادر به ورود به فاز هجومی نیز است.
وی هشدار داد نمی‌توان علیه یک کشور هسته‌ای اقدام کرد و اسرائیل نمی‌تواند مانع دستیابی ایران به قدرت هسته‌ای شود. این بدان معناست که همه گزینه‌های موجود برای اسرائیل بد هستند و اسرائیل بین گزینه بد و بدتر قرار گرفته است؛ جایی که فکر حمله به ایران یک گزینه بد و تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای، گزینه‌ بدتر برای اسرائیل است. روزنامه عبری اسرائیل هیوم نیز در این زمینه اعلام کرده بود رئیس ستاد ارتش و رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل، ایران را بزرگ‌ترین تهدید اصلی برای تل‌آویو توصیف کردند، البته این تهدید جدیدی نیست و از گذشته وجود داشته است. ایرانی‌ها اکنون به آنچه می‌خواستند رسیدند و به یک کشور هسته‌ای تبدیل شدند. ایرانی‌ها توانایی و دانشی دارند که به آنها اجازه نفوذ در پرونده هسته‌ای را هر زمانی که بخواهند، می‌دهد.
به گزارش این روزنامه صهیونیستی، در مقابله با این واقعیتی که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه یابد، اسرائیل به یک اعصاب قوی و هوشیاری دائمی نیاز دارد اما در هر صورت اینکه ایران تبدیل به یک کشور هسته‌ای شود بسیار بهتر از ورود اسرائیل به جنگی تمام‌عیار و همه‌جانبه است. به طور کلی چالش ایران برای اسرائیل همیشگی بوده و در ماه‌ها و سال‌های آینده همچنان اسرائیل را درگیر خواهد کرد. روزنامه عبری «ماکور ریشون» نیز در این زمینه اعلام کرد: بعد از گذشت یک دهه ایران که تا حد زیادی در انزوا و محاصره بود، به یک ابرقدرت منطقه‌ای قوی و شناخته‌شده تبدیل شده است، همچنین ائتلاف‌های ایران با چین و روسیه و روابط جدید تهران با برخی کشورهای عربی، (برای اسرائیل) بسیار نگران‌کننده و آزاردهنده است. اسرائیل آمادگی مقابله با ایران را ندارد.

Page Generated in 0/0096 sec