printlogo


کد خبر: 263738تاریخ: 1402/3/24 00:00
هشدار سازمان هواشناسی درباره ادامه بارش‌های بهاری در اغلب استان‌ها طی روز‌های آینده
بهار با باران تمام می‌شود

بارش‌های بهاری اخیر هر چند در مواقعی به دلیل شدت آن منجر به وقوع سیل و ایجاد خسارات مالی، جانی و زیرساختی شد اما از طرفی وضعیت منابع آبی کشور را بهبود بخشید؛ بارش‌هایی که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا اواخر خرداد به صورت پراکنده و در اغلب استان‌های کشور همچنان ادامه دارد. در این باره سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک هشدار داد و از هموطنان خواست اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و احتیاط در سفرهای بین شهری را در دستور کار قرار دهند. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق و وزش شدید باد، گردوخاک و در برخی نقاط تگرگ چهارشنبه (امروز) در اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و پنجشنبه (فردا) در اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، وقوع صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ وجود دارد. سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌­کاره و با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف توصیه کرده است. سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زردرنگ، با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی آورده است: وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد نسبتا شدید، احتمال گردوخاک و احتمال تگرگ روزهای۲۷ و ۲۸ خرداد برای اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و ارتفاعات و دامنه گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود. در این وضعیت جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال وجود دارد. به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها باید در دستور کار قرار گیرد.
* رگبار پراکنده باران در برخی استان‌ها
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار پراکنده باران در برخی استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی چند روز آینده در برخی مناطق استان‌های آذربایجان‌ غربی و آذربایجان ‌شرقی بویژه مناطق شمالی اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان افزایش ابر و رگبار پراکنده با احتمال رعدوبرق و در بعضی ساعات وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: این شرایط شنبه (۲۷ خرداد) در بخش‌هایی از آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل انتظار می‌رود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: طی 5 روز آینده در پاره‌ای از مناطق شرق و جنوب شرق بویژه منطقه زابل، شمال شرق و مرکز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: از چهارشنبه تا جمعه ۲۴ تا ۲۶ خرداد در جنوب غرب، بخش‌هایی از غرب کشور و مناطقی از استان بوشهر وزش باد شدید همراه با گرد و خاک دور از انتظار نیست. به گفته ضیاییان طی 5 روز آینده دریای عمان و تا شنبه ۲۷ خرداد تنگه هرمز و خلیج‌فارس مواج پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران ۲۴ خرداد (امروز) صاف تا قسمتی ابری و گاهی غبار رقیق، در بعضی ساعت‌ها با وزش باد شدید با احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و ۲۵ خرداد (فردا) صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و بتدریج افزایش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* تداوم خیزش گرد و خاک تا ۲ ماه آینده 
چند روز اخیر به سبب فعالیت یک سامانه همرفتی، وزش باد شدید و توفان گرد و خاک در تهران رخ داد که شدت آن ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بود. مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران ضمن بیان اینکه بیشینه وزش باد در توفان‌های روزهای گذشته ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت بود، گفت: با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی و افزایش دما طی 2 ماه آینده، انتظار می‌رود که هم کانون‌های محلی گرد و خاک و هم کانون‌های با منشأ خارجی فعال و به تهران منتقل شود. 
مازیار غلامی با تاکید بر اینکه در گذشته تهران سرعت باد بیش از ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کرده است، گفت: این سامانه منجر به شکل‌گیری توفان گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا شد که پس از کاهش سرعت باد، غلظت گردوخاک نیز کاهش یافت. مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره تاثیر خشکسالی‌ها بر افزایش گرد و خاک اظهار کرد: خشکسالی و کم‌بارشی موجب شده است خاک دیگر تثبیت‌شدگی لازم را نداشته باشد و اگر وزش باد شدید رخ دهد کانون‌های تهران یا استان‌های اطراف آن فعال و شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی و افزایش دما طی 2 ماه آینده، انتظار می‌رود هم کانون‌های محلی گرد و خاک بر اثر وزش باد فعال و هم گرد و خاک‌هایی که در همسایه غربی ایران شکل می‌گیرد بر اثر جریانات غربی به منطقه ما منتقل شود.

Page Generated in 0/0074 sec