printlogo


کد خبر: 263756تاریخ: 1402/3/24 00:00
در حضور رؤسای جمهوری ایران و ونزوئلا 19 سند همکاری بین 2 کشور امضا شد
دست پر در کاراکاس
* هدف‌گذاری مناسبات ۲۰ میلیارد دلاری با فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری

گروه اقتصادی: ایران و ونزوئلا مناسبات 20 میلیارد دلاری را بین خود هدف‌گذاری کرده‌اند و هدف اصلی رئیس­‌جمهور از سفر به این کشور پیگیری همین هدف نسبتا دشوار اما شدنی است. به گزارش «وطن امروز»، ظهر دوشنبه به وقت محلی سیدابراهیم رئیسی در رأس هیاتی بلندپایه  وارد فرودگاه بین‌المللی کاراکاس شد. ایران و ونزوئلا با توجه به نقطه مشترک استکبارستیزی که دارند به عنوان ۲ متحد سیاسی در جهان شناخته می‌شوند اما با این تفاسیر آنچنان که باید و شاید این اتحاد در اقتصاد هویدا نشده است. در این مدت یکی از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم تقویت ارتباطات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و همسوی سیاسی است؛ سیاستی که اگر اجرایی شود تا حد زیادی می‌تواند فشار کشورهای غربی و تحریم‌های ظالمانه آنها را برطرف کند. 
* امضای 19 سند همکاری
روز گذشته 19 سند همکاری میان مقامات عالی رتبه ایران و ونزوئلا در حضور روسای جمهور ۲ کشور امضا شد. همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل‌و‌نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بود.
* جلسه رئیسی با تجار و بازرگانان 
به قدری تقویت روابط اقتصادی بین ایران و ونزوئلا دارای اهمیت است که سیدابراهیم رئیسی روز گذشته نشست مشترکی با بازرگانان ۲ کشور برگزار کرد. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های به‌کار گرفته نشده قابل ملاحظه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، راه تحقق مناسبات 20 میلیارد دلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان ۲ کشور عنوان کرد. رئیسی تقویت ‌فعالیت‌ها و همکاری‌های دانش‌بنیان را از جمله اقدامات مهم در حوزه اقتصادی دانست و بر ضرورت ایجاد دفتر فناوری در ونزوئلا تاکید کرد. وی بی‌اثرسازی تحریم و قدرتمندشدن در حوزه اقتصادی را موثرترین راه مقابله با تحریم‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جوانان ایرانی به‌ وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان از تحریم‌ها فرصت ساختند و توانستند ایران را در برابر تکانه‌ها به آرامش و ثبات برسانند. رئیس‌جمهور روابط میان ایران و ونزوئلا را بسیار خوب توصیف و تصریح کرد: در جهت تسهیل و تسریع توسعه مبادلات اقتصادی، با اجرای توافقات انجام‌شده، موانع گمرکی، بانکی ‌و تعرفه‌ای مرتفع خواهد شد. رئیسی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های به ‌کار گرفته نشده قابل ملاحظه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد، راه تحقق مناسبات 20 میلیارد دلاری را فعالیت و سرمایه‌گذاری جدی میان ۲ کشور عنوان کرد. رئیس‌جمهور وظایف سفرای ایران، دفاتر بازرگانی، خانه علم و فناوری و تمام بخش‌های فعال در حوزه‌های صنعت، معدن و امور بانکی را تسهیل امور تجاری میان ۲ کشور و حل مشکلات شرکت‌های ایرانی دانست.
* صادرات ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه پالایشگاهی به ونزوئلا
وزیر نفت که به همراه رئیس‌جمهور راهی ونزوئلا شده است، گفت: بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه برای احیای پالایشگاه‌ها به ونزوئلا صادر کرده‌ایم. جواد اوجی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور و هیات‌ همراه به ونزوئلا اظهار داشت: امضای اسناد بسیار مهم و قراردادی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت را شاهد بودیم. وی با بیان اینکه کشور ونزوئلا با ۱۷,۵ درصد دارای بالاترین ذخایر نفتی در جهان است، تاکید کرد: ظرفیت و پتانسیل خوبی در تجارت با این کشور وجود دارد، زیرا این کشور دارای ۴ پالایشگاه با ظرفیت بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت است اما به دلیل تحریم و ترک نیروهای متخصص، مغفول و بلاتکلیف مانده بود. اوجی تصریح کرد: با شروع کار دولت سیزدهم فعالیت‌ها در موضوع توسعه حوزه نفت، گاز و صادرات انرژی با استفاده از ظرفیت‌های موجود آغاز شد و تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه پالایشگاهی از طریق سازنده‌های ایرانی و پیمانکاران صادر شده است و توانسته‌ایم بخش زیادی از این ظرفیت پالایشگاهی را احیا کنیم. وی با تاکید بر اینکه احیای پالایشگاه فراسرزمینی از اقدامات خوبی بود که به سرانجام رسید، گفت: پتروشیمی هم در دستور کار قرار گرفت و ۱۲ میلیون تن ظرفیت نصب شده شامل آمونیاک، اوره و پلی‌اتیلن در ونزوئلا وجود دارد. وزیر نفت اظهار داشت: با توجه به توانمندی تامین تجهیزات، کاتالیست و صدور خدمات فنی و مهندسی، مجتمع پتروشیمی نصب شده و ظرفیت بالقوه را به صورت مشارکتی فعال خواهیم کرد و محصولات را در بازارها عرضه می‌کنیم. به گفته اوجی، در بخش توسعه میادین و ترمینال‌های نفتی قرارداد خوبی بسته شده تا تخلیه بارگیری‌ها انجام شود.
* همکاری ایران و ونزوئلا در صنعت پالایشگاهی     
در حال حاضر ۳ پالایشگاه فراسرزمینی در کشور ونزوئلا وجود دارد که ایران با صادرات خدمات فنی - مهندسی و رساندن آن به حداکثر ظرفیت، سهامدار آنها شده است. نخستین پالایشگاه، پالایشگاه دولتی 140 هزار بشکه‌ای «ال‌پالیتو» در ایالت کارابوبوی ونزوئلاست. در دومین و مهم‌ترین قرارداد، شرکت‌های دولتی ایران برای تعمیر پالایشگاه پاراگوانا، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفتی ونزوئلا با ظرفیت 955 هزار بشکه در روز که به دلیل تحریم آمریکا فرسوده شده و بخشی از ظرفیتش کاهش یافته، آماده شده‌‌اند. اوایل سال گذشته نیز شرکت‌‌های دولتی ایران قطعاتی را برای راه‌اندازی مجدد یک واحد تولید بنزین‌ به پاراگوانا ارسال کردند. در سومین قرارداد نیز مشارکت ایران و ونزوئلا برای تکمیل طرح پالایشی نیکاراگوئه پیش‌بینی  شده است. پالایشگاهی که ایران سهامدار آن خواهد شد، یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای به نام «بولیوار سوپریم سوئنو» در نیکاراگوئه است. بنابراین با این راهکار علاوه بر فروش تضمینی نفت ایران، امکان همکاری‌های جدید بین‌المللی در کشورهای تحریمی مانند ایران و فصل جدیدی از همکاری‌ها در سطح بین‌المللی ایجاد خواهد شد که علاوه بر ایجاد درآمدهای ارزی برای ۲ طرف، امکان خنثی‌سازی قطعی تحریم‌های حوزه فروش نفت را نیز فراهم خواهد کرد. 
* صادرات 3.5 میلیارد دلاری ایران به ونزوئلا
با تمام این تفاسیر هدف مراودات تجاری 20 میلیارد دلاری بین ایران و ونزوئلا هدفی بسیار مترقی است. با وجود اتفاقات مثبت رخ‌داده بین ۲ کشور، میزان صادرات کشورمان به ونزوئلا در سال 1401 حدود 3 میلیارد و 500 میلیون دلار بود که بیش از 80 درصد آن مربوط به نفت و مشتقات آن است. مسلما برای رسیدن به هدف 20 میلیارد دلاری احتیاج است کالاهای صادراتی ایران به این کشور متنوع و گسترده‌ شود.

Page Generated in 0/0055 sec