printlogo


کد خبر: 263764تاریخ: 1402/3/25 00:00
در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی انجام خواهد شد
همکاری هنرمندان ایرانی و ارمنی

در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی هنرمندان ارمنی ایرانی و ارمنستانی در بخش‌های مختلف شرکت می‌کنند. به گزارش فارس ۲ روز پیش در راستای بخش بین‌الملل «بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی»، هنرمندان ارمنستانی برای مشارکت در بخش‌های مختلف جشنواره، با احمد جولایی نشستی برگزار کردند.
در همین باره احمد جولایی، دبیر «بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی» گفت: این جشنواره بیش از ۲ دهه است که در کشور برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که تمرکزش بر شیوه‌های نمایش‌های آیینی و سنتی ایرانی مانند تعزیه، شبیه‌خوانی، نقالی و نمایش‌های خنده‌آور ایرانی است. در بخش بین‌الملل هم پذیرای نمایش‌هایی است که بر اساس سنت‌های نمایشی کشورشان اجرا می‌شود.
از دیرباز هنر ایران و ارمنستان در پیوندی دیرین با یکدیگر بود؛ چه زمانی که ارمنستان بخشی از ایران بود و چه بعدتر که ارامنه به اصفهان آمدند و در دوره صفوی در دفاع از ایران در برابر متجاوزان کنارمان ایستادند. این حماسه به شکلی دیگر در دفاع‌مقدس هم تکرار شد؛ همان گونه که رهبر معظم انقلاب در زمستان 94  فرمودند: «خیلی خدمت کردند ارامنه، خیلی خدمت کردند».
این خدمت ادامه‌دار در زمینه‌های گوناگون بوده. در ادامه این همکاری‌ها قرار است هنرمندان ارمنی ایرانی و ارمنی در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های مختلف شرکت کنند. هر چند که این همراهی با ارزش‌های آیینی و سنتی اسلامی - ایرانی سابقه‌ای دراز آهنگ دارد. در همین راستا روز پیش گریگور باباخانی، گرتا آلکسانیان و واهاگن هامبارسومیان از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر ارمنستان و آرگین ماتوسیان، مدیر بخش فرهنگی موسسه سیپان، شاهین هوواکمیانا از هموطنان ارمنی با احمد جولایی، دبیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی دیدار کردند. 
* از چکناواریان تا لیلت تریان
به عنوان نمونه هنرمند مطرح عرصه موسیقی سمفونیک کشورمان لوریس چکناواریان سمفونی شب عاشورا را نوشت و خود در این باره می‌گوید: «من هم مانند همه ایرانیان از دوران کودکی خاطرات زیبایی از ایام عزاداری در ماه‌های محرم و صفر در ذهنم دارم و بخوبی خاطرم هست که با همبازیانم چه شوق و هیجانی برای عزاداری در دستجات داشتیم. شاید باورش برای‌تان سخت باشد که هنوز در 80 و چند سالگی وقتی صدای طبل و سنج دسته‌های عزاداری را می‌شنوم، همان هیجان و حس خوب دوره کودکی برایم زنده می‌شود و به این خاطر طی سال‌ها هم هر وقت که ایران نبوده‌ام، تمام تلاش خود را می‌کردم بتوانم دهه اول محرم در کشور باشم تا در مراسم‌های عزاداری شرکت کنم». 
بر همین اساس هم قرار است امسال حداقل ۲ گروه نمایشی در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی شرکت کنند. نمایش «خدایان کهن» یکی از این آثار است که پیش‌ از این توسط هنرمندان ارمنی اجرا شده است و در حال برگردان به زبان پارسی است. هنرمندان گروه تئاتر آرارات دیگر گروه نمایشی هستند که در حال آماده‌‌‌سازی خود برای حضور در این جشنواره هستند.
بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی بخش‌های جنبی هم خواهد داشت که در یکی از بخش‌های آن موزه آرداک مانوکیان به برپایی غرفه‌ای برای نمایش لباس، ابزارآلات و دیگر اقلام نمایشی هنرمندان ارمنی خواهد پرداخت.
در این زمینه نیز ارمنی‌های ایران سابقه دیرین دارند و تندیس و دیگر دست‌ساخته‌‍‌های‌شان در زیباسازی ایران چشم‌ها را می‌نوازد. در همین باره عباس مشهدی‌زاده، استاد مجسمه‌سازی بانو لیلت تریان را «مادر مجسمه‌سازی ایران» می‌خواند و می‌گوید: «همه شاگردان خانم تریان همچون بچه‌های او بودند. خوشحالم از لقب «مادر مجسمه‌سازی ایران» که به او داده شده است».
بررسی‌ها نشان می‌دهد درهم تنیدگی فرهنگی میان ایرانیان و ارامنه ریشه‌های عمیقی دارد و همین باعث ظهور آثار هنری بسیاری شده است. بر همین اساس گمان می‌رود این همکاری و هم‌قدمی‌ها در تمام زمینه‌ها ادامه یابد.

Page Generated in 0/0054 sec