printlogo


کد خبر: 263777تاریخ: 1402/3/25 00:00
آمارهایی از قیمت‌های نجومی نقل ‌و انتقالات لیگ برتر فوتبال
لزوم کنترل هزینه‌ها

فصل نقل‌ و انتقالات لیگ برتر روزهای ابتدایی‌اش را می‌گذراند اما بررسی‌ها از قیمت‌های کلان نقل ‌و انتقالاتی حکایت دارد. فرصت نقل‌ و‌ انتقالاتی پیش‌فصل لیگ برتر از تاریخ 20 خرداد تا 8 شهریور 1402 است و این بازه زمانی فرصتی ۲ ماه و 10 روزه برای انتقال بازیکنان فراهم کرده است، اگر چه به نظر می‌رسد نیمه دوم مرداد امسال رقابت‌های لیگ آغاز شود. معمولا بازیکنان دنبال آن هستند از تمرینات پیش‌فصل کنار تیم‌شان باشند، به همین خاطر از اواخر خرداد و روزهای ابتدایی تیر باید شاهد آغاز جابه‌جایی بازیکنان باشیم. هر چند به ‌صورت غیررسمی گمانه‌زنی‌هایی درباره مذاکرات بعضی تیم‌ها با بازیکنان مطرح شده است و حتی بعضی تیم‌های بدون مربی هم تماس‌هایی با گزینه‌های مدنظر خود داشته‌اند اما تکلیف بخش عمده‌ای از تیم‌ها هنوز روشن نیست. بنابراین فعلا بخش زیادی از بازیکنان برای انتخاب تیم جدید خود ریسک نمی‌کنند. در این میان قیمت جابه‌جایی بازیکنان هم در نوع خود جالب است. هرچند نمی‌توان برای این موضوع نرخ مشخص تعیین کرد اما به‌ صورت نسبی ارقام قراردادها قابل توجه است.
* بودجه‌های غیرشفاف 
در فوتبال ایران بودجه مصوب باشگاه‌ها معمولا مبلغی محرمانه است اما لابه‌لای مصاحبه‌های انتقادی بعضی مدیران و بازیکنان که تیم‌های‌شان به نسبت بودجه و جایگاه پایین‌تری دارند، بدون ذکر نام، کدهایی از تیم‌های پرهزینه لیگ بیان می‌شود. یکی از ادعاهایی که چند مرتبه تکرار شد، این بود: «فصل گذشته یک باشگاه مبلغ 600 میلیارد تومان بودجه صرف خرید بازیکنان خود کرده است». این ادعا از سوی رضا حدادیان، مالک نساجی و مدیران صنعت نفت هم اعلام شده بود. ناگفته نماند برای استقلال 344 میلیارد و پرسپولیس 280 میلیارد تومان در صورت‌های مالی هزینه به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شده بود. البته بعضی کارشناسان معتقدند هزینه‌های سرخابی‌ها کمی بالاتر از مبلغ اعلام شده است.
* آپشنی در اختیار مدیرعامل!
فصل گذشته در قراردادهای بعضی بازیکنان تیم‌های بزرگ آپشنی به نام رضایت مدیرعامل(!) وجود داشت که تا رقم 300 میلیون تومان در صورت رضایت از بازیکن پایان فصل به وی پرداخت می‌شد. در بررسی این موضوع مشخص شد مدیرعامل وقت یکی از باشگاه‌ها هدف خود از این موضوع را کنترل مصاحبه‌ها و محتوای منتشرشده در فضای مجازی از سوی بازیکنان دانسته بود. البته در واقع بیشتر با هدف جلوگیری از مصاحبه‌های انتقادی بازیکنان علیه مدیرعامل! حال پرسش این است: واقعا اگر باشگاهی به شکل خصوصی اداره شود، مالک آن رضایت می‌دهد چنین مبلغ هنگفتی تحت عنوان آپشن در قرارداد بازیکنان لحاظ شود؟!

Page Generated in 0/0055 sec