printlogo


کد خبر: 263778تاریخ: 1402/3/25 00:00
سفر به آمریکای لاتین؛ تداوم رویکرد موازنه مثبت در دیپلماسی

مهدی گرگانی: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه دیپلماسی پویای دولت سیزدهم عازم 3 کشور آمریکای لاتین شد؛ جایی که زمانی حیاط خلوت آمریکا بود و حتی ابرقدرت‌های جهانی نیز از بیم واشنگتن تلاش می‌کردند ردی از فعالیت‌های خود در این منطقه برجا نگذارند. امروز رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با صلابت به کشورهای منطقه سفر می‌کند، مورد استقبال بی‌نظیر میزبانان خود قرار می‌گیرد و رئیس‌جمهور کشور میزبان از ایثارگری‌های ژنرال جهانی حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم تمجید می‌کند. واکنش فوری دستگاه امنیتی کاخ سفید به این سفر نشان‌دهنده عمق اهمیت آن است. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره نگرانی واشنگتن از سفر رئیسی به آمریکای لاتین می‌گوید این سفر با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا و نشان دادن توانایی ایران برای قدرتنمایی و افزایش نفوذ تهران در صحنه جهانی است که می‌تواند پیامدهایی برای امنیت اسرائیل و همچنین تضعیف زنجیره تحریم‌ها در پی داشته باشد. 
1- رهگیری توالی اقدامات و تحرکات دولت سیزدهم در سیاست خارجی نشان می‌دهد رئیسی، نوعی «رویکرد موازنه در دیپلماسی» را دنبال می‌کند؛ به این معنا که همه حوزه‌ها و مناطق در نظام بین‌الملل جایگاهی مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارد و تلاش می‌شود از همه ظرفیت‌های موجود در اقصی نقاط جهان در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. گام اول در این چارچوب، تعامل حداکثری با همسایگان و کشورهای خارج نزدیک بویژه تنش‌زدایی با برخی کشورهای مهم منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا مثل عربستان سعودی و مصر بود؛ اقداماتی که تاثیرات فوری و آنی نه تنها بر منافع اقتصادی ایران برجا گذاشته، بلکه اثرات امنیتی بزرگی بر منطقه داشته است. گام دوم به حداکثر رساندن روابط ایران با چین و روسیه به عنوان 2 قدرت بزرگ جهانی بود؛ مساله‌ای که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دلیل نگاه افراطی به غرب مغفول ماند. تعاملات گسترده با چین و روسیه حتی باعث شد منتقدان بی‌انصاف، دولت رئیسی را به شرق‌محوری و سیاست نگاه صرف به شرق متهم کنند اما رویکرد چندگانه دولت سیزدهم در سیاست خارجی نشان داد این انتقادات کاملا غلط است و دولت نه تنها به دنبال تعامل با چین و روسیه بلکه در تلاش برای فعال کردن همه حوزه‌های خاموش و مغفول در دیپلماسی است.
 
سفر به آمریکای لاتین و سفر وزیر امور خارجه به کشورهای آفریقایی که مقدمه‌ای برای سفر رئیسی به قاره آفریقا در آینده نزدیک است بخشی از همین رویکرد است.
2- دولت سیزدهم نشان داده در تعامل با کشورهای جهان(به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی) هیچ خستی ندارد و حتی اگر کشورهای اروپایی نیز از مواضع منفی و تبلیغاتی خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست بردارند، تهران حاضر است با اتحادیه اروپایی نیز تعاملات مثبت سیاسی، امنیتی و اقتصادی برقرار کند کما اینکه هم‌اکنون نمایندگان دولت در حال رایزنی در برخی موضوعات دو و چندجانبه با برخی کشورهای مهم اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و آلمان هستند.

Page Generated in 0/0062 sec