printlogo


کد خبر: 263790تاریخ: 1402/3/25 00:00
اهدای خون در ایران 100 درصد رایگان است
اهداکنندگان خون؛ سرداران گمنام سلامت

«اهدای خون اهدای زندگی است»؛ جمله‌­ای که بارها شنیده­‌ایم و به ظاهر تکراری است اما از اهمیت آن هیچ‌­گاه کاسته نمی‌­شود و خوشبختانه در ایران اهداکنندگان خون بدون هیچ چشم‌داشتی دست به این کار می­‌زنند. در همین ارتباط مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای خون 100 درصد رایگان در کشور از سال ۲۰۰۷، گفت: شاخص‌های اهدای خون در ایران همانند کشورهای پیشرفته است و سال قبل در اهدای خون، کشور برتر آسیا شدیم. دکتر جمالی در همایش روز جهانی اهدای خون گفت: اعداد و ارقام گویای بسیاری از مسائل هستند. اهداکنندگان خوبی در این جلسه حضور دارند که در مجموع حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ اهدای خون داشته‌اند. این خون به 3 قسمت گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما تبدیل می‌شود که اگر آن تعداد اهدا را ضرب در ۳ کنیم تقریبا ۴۳ هزار اهدا می‌شود و یعنی همین تعداد اهداکننده خونی که در این جلسه حضور دارند بالقوه جان ۴۳ هزار نفر را نجات داده‌اند. وی افزود: حدود ۵۰  میلیون واحد خون در طول ده‌ها سال گذشته اهدا شده است که ضرب در ۳ یعنی ۱۵۰ میلیون واحد خون و یعنی ملت ما که اکنون زنده است به خاطر این اهدا‌کنندگان است و حتی می‌توان گفت بقای نسل ما در گرو فداکاری این اهدا‌کنندگان است. جمالی ادامه داد: از سال ۲۰۰۷ ما اهدای خون 100 درصد داوطلبانه در کشور داشتیم. سال قبل همچنین برای نخستین بار در تاریخ اهدای خون صد درصد نیاز مراکز درمانی را تامین کردیم. شاخص‌های اهدای خون در ایران مثل کشورهای پیشرفته است؛ به‌رغم اینکه ما جزو کشورهای با درآمد متوسط هستیم و این سبب شده ما کشور مرجع سازمان جهانی بهداشت در منطقه شرق مدیترانه باشیم و سال قبل در اهدای خون کشور برتر آسیا شدیم. وی با تشکر از پزشکان شاغل در بخش اهدای خون، تصریح کرد: یک پزشک انتقال خون اگر ۳۰ سال کار کند تقریبا ۳۰۰ هزار خون و فرآورده تهیه می‌کند؛ آیا قدر این همکاران را می‌دانیم؟ چه اشکال دارد اهدا‌کنندگان خون را سرداران گمنام سلامت و پزشکان انتقال خون را سربازان گمنام سلامت بنامیم؟ 
* برگزاری تور تهران‌گردی برای «دریافت‌کنندگان خون» 
ستاد گردشگری شهرداری تهران با برگزاری تور تهران‌گردی «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» به استقبال روز جهانی اهداکنندگان خون رفت. تور تهران‌گردی با عنوان «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» در آستانه روز جهانی اهدای خون برگزار شد. بنا بر اعلام سایت شهر، امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران اعلام کرد: این تور برای دریافت‌کنندگان خون برگزار شد و شرکت‌کنندگان از اماکن گردشگری تهران بازدید کردند.
* تفاهم همراه اول و سازمان انتقال خون برای ارائه خدمات مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون با حمایت و همراهی همراه اول برگزار و برای راه‌اندازی اپلیکیشن اهدای خون تفاهم شد. آیین گرامیداشت روز جهانی اهداکنندگان خون با شعار «ما هستیم چون شما خون اهدا می‌کنید» و با حمایت همراه اول دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. 
* در این مراسم «سازمان انتقال خون» و «همراه اول» در برابر جمع کثیری از خیران و اهداکنندگان خون تفاهمنامه همکاری تبادل کردند. حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول در این مراسم گفت: هدف ما از این همکاری‌ها به هیچ عنوان تبلیغ برند نیست و تنها به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم. مسیر پیش‌­رو را نیز همسو با زندگی دیجیتال مردم طرح‌ریزی کرده‌ایم و با توسعه اپلیکیشن و سامانه‌هایی که در تمام نقاط کشور قابل دسترس باشد، به سمت این هدف گام بر می‌داریم.

Page Generated in 0/0052 sec