printlogo


کد خبر: 263793تاریخ: 1402/3/25 00:00
ریزش قیمت واحدهای مسکونی شهر جدید پردیس در یک ماه گذشته
پردیس نیم میلیارد ریخت
نشانه‌های عقب‌نشینی قیمت و رکود در بازار مسکن و اجاره‌ پایتخت

گروه اقتصادی: با اقدامات جدی انجام شده در شهر جدید پردیس برای مقابله با سوداگری و شناسایی دفاتر املاک متخلف و فاقد مجوز، همچنین پیگیری موضوع مالیات بر خانه‌های خالی، حالا شاهد روند نزولی قیمت مسکن در این شهر هستیم؛ منطقه‌ای که به دلیل نقدشوندگی بالا همواره بیشترین تاثیر را از نوسانات بازار مسکن داشته است. 
بررسی قراردادهای اجاره در پایتخت نیز گویای آن است دیگر خبری از رشد قیمت‌های عجیب و غریب نیست.
به گزارش «وطن امروز»، بررسی قیمت‌های ارائه شده در سکوهای آنلاین عرضه کالا نشان از آن دارد که قیمت خانه در پردیس نزولی شده است. این اتفاق در حالی است که در آستانه فصل نقل و انتقالات قرار داریم و همواره در این مقطع زمانی قیمت‌های افزایشی می‌شوند. 
اینطور که پیداست روند ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن شهر جدید پردیس که از اوایل ماه جاری آغاز شده، ادامه‌دار شده است. آنطور که واسطه‌های ملکی می‌گویند در همین چند روز قیمت‌ها حدود ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است. برخی معتقدند این روند کاهشی می‌تواند نرخ‌های پیشنهادی را به قبل از گرانی‌ها در آذر سال  قبل برساند.
بورس‌بازی و سفته‌بازی، مشخصه‌ اصلی بازار مسکن در شهرهای پردیس و پرند است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از ریزش تا 200 میلیون تومانی قیمت آپارتمان در پردیس که اوایل ماه جاری رقم خورد، نرخ‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دیگر کاهش یافته است. 
در روزهای اخیر شرکت عمران شهر جدید پردیس هزینه نقل و انتقال مسکن مهر را که تا حدود ۴۲ میلیون تومان رسیده بود، حذف کرد. این موضوع نیز در افت قیمت آپارتمان تاثیرگذار بوده اما مشاوران املاک، عامل اصلی رکود و کاهش قیمت‌ها را اثرپذیری از شرایط اقتصادی می‌دانند.
خرید و فروش آپارتمان در پردیس بر اساس قیمت هر متر مربع لحاظ نمی‌شود، بلکه آنچه اهمیت دارد میزان پیشرفت پروژه‌های مسکونی، زیرساخت‌ها و خدمات محله‌ای فازهای مختلف است. در فاز ۱۱ تمام متراژها 86.5 متر مربع است و متراژهای ۹۰ یا ۸۹ متر که بعضا از سوی دلالان عنوان می‌شود صحت ندارد. در فاز ۵ آپارتمان‌ها عموما ۸۲ و ۹۲ متر است. فاز ۹ جدید و قدیم متراژها ۷۵ متر است. در فاز ۸ نیز آپارتمان‌هایی با متراژهای ۹۴، ۹۷، ۹۹، ۱۰۰، ۱۰۵، ۱۰۶ و ۱۲۱ متر وجود دارد.
بررسی‌ها از آخرین قیمت‌های مسکن مهر در شهر جدید پردیس نشان می‌دهد نرخ واحدهای آماده‌ سکونت در فاز ۹ جدید و قدیم به  کمتر از ۲ میلیارد تومان رسیده است. در فاز ۹ خدمات زیرساختی و دسترسی‌ها هنوز تکمیل نشده است.
در فاز ۸ نیز قیمت‌ها بر اساس موقعیت و امکانات متفاوت است اما بنا به گفته‌ مشاوران املاک نسبت به 2 هفته قبل شاهد کاهش تا ۳۰۰ میلیون تومانی قیمت آپارتمان‌های مهر در این فاز هستیم.
۷ دستگاه و ارگان شامل اداره صمت، فرمانداری، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، تعزیرات، اتحادیه مشاوران املاک و شهرداری تهران از دوم خرداد ۱۴۰۲ روند شناسایی دفاتر املاک متخلف و فاقد مجوز در شهر جدید پردیس را آغاز کرده‌اند که این روند همچنان ادامه دارد.
از ۸۴ هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس تاکنون ۵۵ هزار واحد تحویل شده و مردم بتدریج در حال سکونت هستند، ۲۹ هزار واحد نیز باقی مانده که بنا به گفته‌ خلیل محبت‌خواه، سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس قطعا تا پایان سال تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.
در روزهای اخیر طرح تعیین قیمت منصفانه برای مسکن از مواردی است که در قالب طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره­‌بها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. قرار شده وزارت راه و شهرسازی با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت کشور سامانه‌ای را ایجاد کنند تا سقف و کف قیمت املاک در مناطق بر اساس معاملاتی که انجام می‌شود، اعلام شود. با اجرای این طرح از قیمت‌سازی توسط سفته‌بازان و سوداگران جلوگیری می‌شود. زیرساخت این موضوع با استفاده از فناوری اطلاعات و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.
* بازار اجاره در حال رام شدن
بازار اجاره مسکن در مناطق مختلف و مصرفی شهر تهران نشان می‌دهد در حالی که در روزهای آینده این بازار به فصل اوج جابه‌‌‌جایی‌‌‌ها (تابستان) وارد خواهد شد، علامتی از تورم‌‌‌های بسیار بالای 2 سال اخیر که منجر به قله‌‌‌پیمایی تا ۵۰ درصدی اجاره‌‌‌بها شد، رصد نمی‌شود. این در حالی است که برخلاف رویه پارسال، امسال هر ۲ سمت فعال بازار اجاره یعنی موجر و مستاجر به تمدید قراردادهای سال گذشته متمایل‌‌‌تر شده‌‌‌اند. از سوی دیگر، شکل سوم تغییر بازار اجاره ۱۴۰۲، هم‌‌‌اکنون خود را به ‌صورت تمایل اکثر موجران برای دریافت اجاره‌‌‌بهای ماهانه بیشتر در برابر سهم کمتر مبلغ رهن نشان می‌دهد. البته بر اساس گزارش‌های مرکز آمار هم می‌توان گفت تورم ماهانه بخش اجاره و مسکن کل کشور از پاییز ۱۴۰۱ تاکنون کاهشی بوده است.
 مجموع این 3 تغییر مهم و البته جدید در بازار اجاره مسکن، باعث شده است فعالان و واسطه‌‌‌های این بخش از بازار مسکن، نسبت به ثبت تابستانی با حرارت کمتر نسبت به 2 سال گذشته در بازار اجاره ابراز امیدواری کنند.
* 3 اقدام مهم دولت در حمایت از مستأجران
یکی از اقدامات مهم دولت، تمدید اعطای تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان شهریور امسال است که زمان اوج فصل جابه‌جایی مستاجران به شمار می‌رود. بر اساس بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی، محل تأمین منابع این تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و سقف آن ۴۰ هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر سقف وام ودیعه مسکن برای مستاجران تهران ۱۰۰، کلانشهرها ۷۰ و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله است. بر اساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی فروردین امسال به ۲۴۴ هزار و ۲۶۰ مستأجر تا پایان سال قبل وام پرداخت شده و مجموع تسهیلات پرداختی تا انتهای سال ۱۴۰۱ معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است و هنوز آمار تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت‌شده در سال جاری اعلام نشده است. اقدام دوم دولت برای حمایت فوری از مستاجران مصوبه شورای عالی مسکن بود که ۲۴ اردیبهشت مصوب و مقرر شد سقف اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد باشد که این میزان در مقایسه با رقم اجاره‌بهای سال گذشته و درج شده در اجاره‌نامه‌هاست. سومین اقدام حمایتی دولت راه‌اندازی سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور ذیل سامانه وزارت راه‌ و شهرسازی به آدرس  amlak.mrud.ir و بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن است و مستأجران و مالکان (متعاملان) می‌توانند بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مشاوران املاک، اجاره‌نامه‌ها و قراردادهای اجاره مسکن را به رایگان ثبت کنند. در این ارتباط رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن بر تقویت فرآیند مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی برای عرضه بیشتر آنها به بازار اجاره مسکن و ساماندهی مشاوران املاک و برخورد با مشاوران غیرمجاز تأکید کرد.
* نرخ‌گذاری‌ها در تهران بزودی اصلاح می‌شود
سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های حمایتی دولت برای ساماندهی بازار مسکن گفت: در برخی ماه‌ها میانگین قیمت مسکن در تهران فقط با چند معامله در مناطق یک و 2 معلوم می‌شود که این نرخ‌گذاری بزودی اصلاح خواهد شد. ابوالفضل نوروزی افزود: همچنین در برخی ماه‌ها در بازار مسکن تهران معامله‌ای رخ نمی‌دهد و فقط چند معامله در مناطق یک و 2 انجام می‌شود و با توجه به اینکه قیمت در آن 2 منطقه بالاست، قیمت خرید و فروش در کل تهران بالا می‌کشد.
* ۷۰ درصد قراردادهای اجاره سال گذشته به نفع مستاجران
مشاور وزیر راه‌ و شهرسازی در گفت‌وگویی عنوان کرد: سال گذشته تکالیف و استثناهایی برای موجران تعیین شد. با این‌ حال تلاش کردیم قوانینی وضع شود که به نفع مستاجران نیز باشد. سال گذشته 70 درصد قراردادها به نفع مستاجران تمام شده است.
سیدجواد سادات با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی قراردادها از سال ۸۷ آغاز شده است، گفت: با ظرفیتی که ایجاد شده بیش از ۹۰ درصد مشاوران املاک اکنون این موضوع را رعایت و نسبت به اخذ کدرهگیری اقدام می‌کنند. با این وجود، وزارتخانه باید فضایی را فراهم می‌کرد که 2 طرف قرارداد (موجر و مستاجر) خود را ثبت کنند که اکنون این فضا فراهم شده است. مشاور وزیر راه‌ و شهرسازی درباره رعایت افزایش اجاره‌بها تا سقف ۲۵ درصد گفت: در رابطه با بازار اجاره چند بخش باید به این قانون احترام بگذارند که یکی از موارد، خود بنگاه‌های مشاور املاک هستند.
* الحاق ۵۰۰ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با الحاق بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در راستای تأمین مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن موافقت کرد. بر مبنای این جلسات، در شهر آران‌وبیدگل ۱۴ هکتار، بهبهان ۳۵ هکتار، همدان ۱۲۷ هکتار و پرند ۴۵ هکتار و در مجموع ۳۲۱ هکتار الحاق انجام شد. همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری در قالب تصویب طرح جامع توسعه و عمران شهر میانه ضمن تأمین همه نیازهای اداره کل راه‌ و شهرسازی استان مرتبط با تکالیف در حوزه حمایتی با الحاق بیش از ۱۸۰ هکتار اراضی مستعد با مالکیت غیردولتی، زمینه پاسخگویی به تقاضای بازار در قالب عرضه مسکن و مدل خودمالکان را فراهم کرده است.
***
تشکیل کمیسیون دائم حمل‌و‌نقل مجلس
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در توئیتی نوشت: «با توجه ویژه رئیس‌جمهور و معاون اول و اعضای دولت به امور مسکن و ترانزیت و توسعه روستاها «تشکیل کمیسیون دائم حمل‌ونقل و مسکن و عمران شهری و روستایی دولت» به تصویب هیات وزیران رسید».

Page Generated in 0/0062 sec