printlogo


کد خبر: 263801تاریخ: 1402/3/25 00:00
حمید نوری پس از یک سال، در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده وضعیت خود را در زندان سوئد شرح داد
این صدای مظلومیت است

گروه سیاسی: پس از گذشت یک سال از آخرین تماس حمید نوری، شهروند ایرانی که در بازداشت غیرقانونی دولت سوئد به سر می‌برد، وی بار دیگر با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کرد و به تشریح وضعیت خود در زندان سوئد پرداخت.
مجید، فرزند حمید نوری با اعلام این خبر در حساب توئیتر خود نوشت: لطف خدا و دعای دوستان و فشارهای سیاسی - رسانه‌ای باعث شد بالاخره سوئد دست از یکی از رفتارهای ضدبشری خود بردارد و پدرم بعد از یک سال تماس گرفتند. خوشحالم که با پدرم صحبت کردیم، البته همچنان در انفرادی است و همچنان پیگیریم تا دادرسی ناعادلانه او پایان یابد و از بند اسارت آزاد شود.
حمید نوری در این تماس تلفنی گفت: من 3 سال و 7 ماه و 4 روز است در زندان انفرادی هستم. وی با بیان اینکه زندانی بودن در زندان سختی‌های فراوانی دارد، گفت: اگر من را با یک شخص همزبان در یک سلول قرار می‌دادند بر من ساده‌تر می‌گذشت اما من  را با یک شخص آفریقایی که زبان و اعتقادات و فرهنگ متفاوتی دارد در یک سلول انفرادی قرار داده‌اند. 
وی افزود: در این چند سال بسیار بر من  سخت گذشت و ظلم زیادی شده است؛ با اینکه من بی‌گناه هستم اما تحمل می‌کنم، چرا که کشورم، مردم و نظامم را دوست دارم. نوری در بخش آخر این تماس اظهار کرد: تمام دشمنان نظام و حکومت برای نابودی ایران دست به دست هم دادند ولی خدا با ما است.
تیرماه سال 1401 بود که دادگاه سوئد با صدور حکمی، حمید نوری، شهروند ایرانی را که با اتهامات بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در بازداشت به سر می‌برد، به حبس ابد محکوم کرد. حمید نوری آبان‌ماه سال ۹۸ در پی تلاش‌های گروهک تروریست نفاق، به صورت غیرقانونی توسط پلیس سوئد دستگیر شد. وی در حالی که اتهامات وارده از سوی منافقین را رد کرده بود، پس از 92 جلسه دادگاه در طول 9 ماه، به حبس ابد محکوم شد.
در طول مدتی که از بازداشت غیرقانونی این شهروند ایرانی توسط پلیس سوئد می‌گذرد، وی با شکنجه‌های متعددی دست و پنجه نرم کرده است؛ محرومیت از دیدار با خانواده، محرومیت از تماس تلفنی با ایران و اعضای خانواده، عدم دسترسی به پزشک جهت معالجه چشم و حضور در سلول انفرادی از جمله این شکنجه‌هاست. حمید نوری در حال حاضر جلسات دادگاه تجدیدنظر سوئد در ارتباط با حکمی را که تیرماه سال قبل صادر شد، می‌گذراند. این در حالی است که نوری همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برد.
دهم خردادماه امسال بود که یک روزنامه سوئدی در گزارشی به وضعیت بازداشت و محاکمه این شهروند ایرانی پرداخت و مدت زمان بازداشت وی در سلول انفرادی را یک رکورد توصیف کرد. روزنامه «افتون بلادت» به نقل از «توماس بودستروم» وکیل حمید نوری در جلسات دادگاه تجدیدنظر نوشت: حمید نوری، زندانی ایرانی محکوم به حبس ابد اکنون فردی است که بیشترین میزان حبس در سلول انفرادی در تاریخ سوئد را دارد. او هزار و ۲۹۵ روز را (تا پایان ماه مه) در یک سلول ۷ مترمربعی گذرانده و از دیگر زندانیان جدا شده است. بنا بر گزارش مورد اشاره روزنامه سوئدی افتون ‌بلادت، سازمان زندان سوئد نیز همان زمان تایید کرد که حمید نوری با هزار و ۲۹۵ روز بازداشت در سلول انفرادی، فردی است که در حال حاضر بیشترین مدت بازداشت در انفرادی را در تاریخ سوئد دارد.
احترام به حقوق بشر و ارزش‌های انسانی و اخلاقی حلقه مفقوده غرب است. اروپایی‌ها در حالی دم از حقوق بشر و آزادی می‌زنند که بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند. رفتار سوئدی‌ها با حمید نوری نقض غرض اروپایی‌ها است. حوادث و اتفاقاتی که در طول چند سال گذشته برای حمید نوری رخ داده، نشان می‌دهد حامیان ظاهری حقوق انسانی، تا چه میزان می‌توانند اخلاق و ارزش‌های انسانی را زیر پا له کنند و ابایی از به رخ کشیدن بربریت قرون وسطایی‌شان نداشته باشند.

Page Generated in 0/0073 sec