printlogo


کد خبر: 263812تاریخ: 1402/3/25 00:00
رئیس سازمان محیط‌ زیست مطرح کرد
خطر سیل‌های مهیب در تابستان

بهار امسال که چند روز به پایانش مانده، با بارش‌های سیلابی همراه بود. حالا پیش‌بینی کارشناسان حکایت از ادامه چنین بارش‌هایی در تابستان دارد به طوری که روز گذشته رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرد در تابستان هم باید شاهد وقوع سیلاب‌های مهیب باشیم و همه دستگاه‌ها مکلفند در قالب یک برنامه مشخص وظایف خود را در این زمینه انجام دهند. علاوه بر اظهارات وی، سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور نیز وقوع توفان‌های گرمسیری در سواحل ایران به دلیل احتمال رخدادهای مخرب جوی در آینده را پیش‌بینی و بر لزوم آماده‌باش تأکید کرده است.
رئیس سازمان محیط‌زیست در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سدها در پی بارندگی‌های اخیر و جاری‌شدن سیلاب‌ها اظهار کرد: شرایط اقلیمی کشور به شکلی است که این موارد دور از انتظار نیست و در تابستان هم باید شاهد وقوع سیلاب‌های مهیب باشیم و مدیریت جامع حوزه آبخیزداری کشور اگر انجام شود، همه دستگاه‌ها مکلف می‌شوند در قالب یک برنامه مشخص وظایف خود را انجام دهند. 
علی سلاجقه اظهار کرد: باید موارد مربوط به آبخیزداری در ارتفاعات رعایت شود تا شاهد مسائل فعلی نباشیم. لایحه جامع آبخیزداری از سوی رئیس‌جمهوری مطرح شده که امیدوارم هرچه زودتر در دستور کار دولت قرار گیرد و مجلس هم در این زمینه همکاری کند. وی در پاسخ به پرسشی درباره تهیه طرح گردشگری پایدار تالاب شادگان گفت: طبق همان قولی که داده بودیم این طرح را هفته قبل به رئیس‌جمهوری ارائه کردیم. سلاجقه درباره پیگیری وضعیت حقابه هیرمند هم تاکید کرد: در این زمینه مباحث دیپلماتیک مطرح است و امیدواریم به نتیجه برسد. وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برخورداری از آب شرب در سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: دولت اجازه نمی‌دهد مردم مرزنشین ما که از کیان کشور دفاع می‌کنند با مشکل مواجه شوند. دولت تکلیف خود در تامین آب شرب را اولویت اول می‌داند. چنین چیزی واقعیت ندارد اما بحث حقابه را هم پیگیری می‌کنیم. وی در ادامه اظهار کرد: در سازمان ملل هم روز ۲۱ تیر به عنوان روز بین‌المللی مقابله با گردوغبار به پیشنهاد جمهوری اسلامی تصویب شد.
* لزوم آماده‌باش در سواحل ایران در پی توفان‌های گرمسیری
سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: روند تغییرات اقلیمی سبب شده فراوانی وقوع توفان‌های گرمسیری در دریای عمان در سال‌های اخیر ۸۰ درصد افزایش یابد و احتمال دارد این توفان‌ها به سواحل ایران نیز وارد شود. بهزاد لایقی درباره توفان‌های گرمسیری و شدت آنها اظهار کرد: تا پیش از این به‌طور میانگین سالی ۲ تا ۳ توفان در محدوده دریای عمان تشکیل می‌شد اما روند گرمایش جهانی سبب شده تا این تعداد به سالی ۴ تا ۵ توفان افزایش یابد. وی افزود: به‌طور کلی برآورد شده است که ۱۰ درصد از کل توفان‌های گرمسیری زمین در منطقه شمال اقیانوس هند شکل ‌گیرد. وی ادامه داد: امسال حدود ۳ توفان در محدوده شمال اقیانوس هند تشکیل شده که یکی از آنها توفان «بی‌پارجوی» است که به شمال دریای عمان و محدوده مرزی هند و پاکستان کشیده شده است. لایقی افزود: توفان‌های این منطقه مستعد حرکت به سمت سواحل ایران نیز است، به‌طوری ‌که در سال ۲۰۰۷ توفان گرمسیری «گونو» به سواحل جنوب کشور در استان هرمزگان برخورد و خسارت فراوانی بر مناطق جنوبی وارد کرد. سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲ دهه اخیر حدود ۳ توفان وارد دریای عمان شده و سواحل جنوب کشور را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. وی افزود: حتی توفان‌های شدید نیز در دریای عمان بوده است که با وجود فاصله چند ۱۰۰ کیلومتری با سواحل جنوب کشور، خساراتی در این مناطق برجای گذاشته است. وی گفت: علاوه بر این بر اساس گزارش‌ها در جریان فعالیت توفان «گونو» به ۳۲ هزار واحد مسکونی در جنوب کشور خسارت وارد شد. به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، لایقی در پایان تصریح کرد: سواحل دریای عمان به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوسی همواره تحت تاثیر پدیده‌های مخرب جوی -اقیانوسی مانند توفان‌های گرمسیری است که ضرورت توجه به این موضوع در توسعه زیرساخت‌های ساحلی الزامی است.
* رگبار پراکنده در برخی استان‌ها
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبارهای پراکنده در برخی استان‌ها و کاهش نسبی دما در شمال کشور خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی 5 روز آینده گذر امواج تراز میانی جوی از نوار شمالی کشور سبب رشد ابرهای همرفتی گاهی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب می‌شود.
وی افزود: پنجشنبه (امروز) میزان بارندگی در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تشدید می‌شود و در سایر مناطق ذکر شده بارش کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه جمعه (فردا) ابرناکی، بارش خفیف و پراکنده در این مناطق و سواحل دریای خزر رخ می‌دهد، اظهار کرد: طی ۳ روز آینده در شرق اردبیل و سواحل شمالی کشور وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. 
وی افزود: شنبه 27 خرداد بارندگی در مناطق شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تقویت و در سایر مناطق کشور جوی آرام مستقر می‌شود. به گفته ضیاییان یکشنبه 28 خرداد فقط در شمال آذربایجان شرقی، ابرناکی و بارش شکل می‌گیرد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: تا روز جمعه در بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب کشور و مناطقی از استان بوشهر وزش باد شدید همراه با گردوخاک دور از انتظار نیست.
* کاهش نسبی دما تا یکشنبه
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای برای بعدازظهر در اواخر وقت پنجشنبه (امروز) و کاهش نسبی دما تا یکشنبه هفته آینده ۲۸ خرداد پیش‌بینی می‌شود. با بررسی نقشه‌های هواشناسی و خروجی الگوهای پیش‌یابی عددی، وضعیت جوی استان تهران پنجشنبه (امروز) آسمان صاف تا کمی ابری در ساعات عصر تا اواخر شب با وقوع ناپایداری‌های محلی و رشد ابرهای همرفتی، وزش باد، گاهی وزش باد شدید بویژه در نیمه‌جنوبی استان گاهی همراه با تندباد لحظه‌ای و خیزش موقت گردوخاک و در نیمه‌شمالی بویژه ارتفاعات گاهی رگبار پراکنده همراه با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. بیشینه سرعت وزش باد و احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای برای ساعات بعدازظهر در اواخر وقت پنجشنبه 25 خرداد و بارش در ارتفاعات شرقی استان مورد انتظار است. همچنین تا روز یکشنبه پدیده غالب در استان وزش باد و با توجه به خیزش گردوخاک در استان‌های مجاور در طول روز در بعضی ساعات همراه با غبار و کاهش موقت کیفیت هوا خواهد بود. 
از سویی از امروز تا روز یکشنبه کاهش نسبی دما و سپس افزایش تدریجی و محسوس دما پیش‌بینی می‌شود. بر اساس این گزارش، وضعیت جوی شهر تهران نیز امروز آسمان صاف تا کمی ابری گاهی وزش باد، در بعدازظهر افزایش ابر و افزایش باد و غبار رقیق با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و در روز جمعه صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد، در بعدازظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
* افزایش ارتفاع امواج در دریای خزر
سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج همچنین احتمال غرق شدن شناگران هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از پنجشنبه 25 خرداد تا صبح شنبه ۲۷ خرداد، افزایش وزش باد شمال- شمال غربی حداکثر تا ۲۸ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر 1.5 متر و در نواحی دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تا حداکثر ۲ متر پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، صیادی و مسافری وجود دارد، بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک را توصیه می‌کند.

Page Generated in 0/0060 sec