printlogo


کد خبر: 263818تاریخ: 1402/3/27 00:00
پورناظری و قمصری در نشست رسانه‌ای کنسرت مشترک مطرح کردند
نواختن برای «ایران»

نشست رسانه‌ای کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری از نوازندگان و آهنگسازان موسیقی ایرانی در کاخ موزه سعدآباد تهران برگزار شد. سهراب پورناظری و علی قمصری ۲ نوازنده و آهنگساز شاخص موسیقی ایران با برگزاری یک نشست رسانه‌ای در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران جزئیات تازه‌ترین پروژه مشترک موسیقایی خود با عنوان «در هوای بی‌چگونگی» را تشریح کردند.
سهراب پورناظری در ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنسرت مشترک در پایتخت اظهار کرد: خیلی خوشحالم این پروژه را با همراهی علی قمصری و کارگردانی هنری رضا موسوی برگزار می‌کنم. به اعتقاد من در فضای کنونی ایران هیچ چیزی مهم‌تر از آشتی ملی نیست. به همین جهت ما سعی کردیم برای این آشتی از خودمان شروع کنیم. شرایطی که در من و علی قمصری وجود داشت و این انگیزه به قدری برای ما زیاد است که می‌توانیم بخشی از نمایندگی موسیقی ایرانی و مقامی را به دوش بکشیم. امیدوارم این حجم از تفاهم بتواند برای نسل آینده ما نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: متاسفانه من در بخش عمده‌ای از پیشکسوتان روحیه آشتی و وحدت‌بخشی را ندیدم و همیشه هم این را اعلام کردم اما امیدوارم در این پروژه که همه «ما» شدیم، شرایطی فراهم شود که موضوع آشتی ملی شروع خوبی برای موسیقی ایرانی ما باشد. در سال‌هایی که ما نوجوان بودیم موسیقی ایرانی مخاطب بیشتری داشت اما اکنون شرایط فرق کرده و ما باید سعی کنیم به سهم خودمان این شمع را فروزان کنیم.
پورناظری درباره دیگر جزئیات کنسرت مشترک خود با علی قمصری توضیح داد: ما در بخش اول تک‌نوازی سه‌تار را داریم، سپس دونوازی ساز دیوان را داریم و در نهایت موسیقی با تار و کمانچه به پایان می‌رسد. البته در بخش‌های مختلف دوستان هنرمند دیگری هم در حوزه نوازندگی و هم در حوزه پرفورمنس با ما فعالیت‌هایی دارند که بخش پرفورمنس را رضا موسوی به عهده دارد. به طور اساسی باید گفت ما می‌خواهیم برای «ایران» بنوازیم‌.
علی قمصری نیز در ادامه این نشست گفت: برای من هم باعث افتخار است که بعد از سال‌ها دوباره این شانس را پیدا کردم تا با سهراب پورناظری عزیز همدل و هم‌قسم کارهایی را انجام دهم. من امیدوارم به واسطه همراهی رضا موسوی و حامی پروژه، شرمنده مردم نشویم؛ مخاطبانی که در این چند روز واقعاً ما را شرمنده خود کردند.
وی درباره جزئیات این کنسرت توضیح داد: من و سهراب ۱۵ سال قبل به شکل مداوم با هم کار می‌کردیم و فعالیت‌هایی را انجام می‌دادیم که خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی از سوی مخاطبان مواجه می‌شد. ما در این مدت به دلیل اختلاف سلیقه‌هایی که درباره موسیقی داشتیم از هم جدا بودیم ولی الان خوشحالم که در یک دوره خاص این تفکر مشترک دوباره شکل گرفت. به همین منظور تصمیم گرفتیم برای تغییر آنچه مرتبط با همگرایی است کنسرت مشترکی را برگزار کنیم. ما وظیفه داریم و باید در حمایت از موسیقی ملی فعالیت‌های بیشتری را انجام دهیم.
در ادامه سهراب پورناظری  تصریح کرد: هیچ رقابتی با علیرضا قربانی نداریم. کما اینکه ما در پروژه «سی صد» و پروژه «سی» میزبان مخاطبان در کاخ سعدآباد بودیم. این صحبتی که می‌کنم اصلا شعاری نیست و بسیار خوشحالم که علیرضا قربانی و یارانش در پروژه «با من بخوان» اینچنین موفق هستند. ما در توفیق و شکست هم سهیم هستیم و من به این حد از تحلیل رسیده‌ام که وقتی بازار موسیقی رونق بگیرد قطعا به نفع ماست. حتی ما با تیم آقای قربانی مذاکرات و صحبت‌هایی را داشتیم که به آنها کمک کنیم. بنابراین اجرای کاخ سعدآباد و ایوان عطار شرایط بسیار خوبی دارد که می‌توانیم با تجهیز این مکان فضای کنسرت را ادامه دهیم.
رضا موسوی، کارگردان هنری پروژه هم اظهار کرد: آنچه در این کنسرت قرار است پیش روی مخاطبان قرار گیرد اجرای برنامه‌ای است که برای شعور مخاطب هم به لحاظ شنیداری و هم به لحاظ دیداری احترام قائل است. ما بنا داریم همچون سایر کنسرت‌هایی که در تمام دنیا برگزار می‌شود، فضایی را ایجاد کنیم که بتواند مولفه‌های هنری یک کنسرت را به معنای واقعی داشته باشد.
این کارگردان هنری ادامه داد: ما در پروسه تولید کار صحنه‌ای این اجرا کار سختی داشتیم، چرا که احساس می‌کنم سوار قایقی هستم که می‌دانم همراه با مخاطبان به جلو پیش می‌رویم و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم از این مسیر سخت عبور کنیم. آنچه می‌گویم در خلوت ۳ نفره ما هم همین‌طور است و به قدری این ۲ نفر در حال و هوای مشترک به سر می‌برند که من آن را تجربه نکرده‌ام. این پروژه به نظر من بازپس‌گیری سازهای ایرانی است که به نام دیگران ثبت شده است.
در ادامه نشست رضا امامی، مدیر موسسه حامی کنسرت گفت: آنچه در موسسه ما رخ می‌دهد تلاش برای اجرای کارهای منحصر به فرد برای کشور عزیزمان ایران است. کنسرت «در هوای بی‌چگونگی» هم یکی از فعالیت‌های ما است که بعد از مدت‌ها ۲ هنرمند ارزنده را کنار هم قرار داده و این مایه افتخار ما است که بتوانیم در چنین ساختاری حامی فرهنگ و هنر این سرزمین باشیم. پروژه مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری به کارگردانی هنری رضا موسوی از سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در محوطه باز کاخ سعدآباد با حمایت بخش خصوصی روی صحنه می‌رود. این ۲ هنرمند که سال‌ها پیش در گروه «همنوازان حصار» سابقه همکاری داشتند، پس از چند سال بار دیگر قرار است در کنار همدیگر اجرایی را به صحنه ببرند. بر اساس توضیحات روابط عمومی پروژه، کنسرت مشترک این ۲ هنرمند بر دونوازی متمرکز است و در طول اجرا و در بخش‌های مختلف نوازندگان دیگری به اجرا اضافه می‌شوند. قطعات این اجرا در دستگاه شور، مقام‌های کردی و آواز بیات اصفهان نواخته می‌شود که برخی قطعات آهنگسازی شده و برخی دیگر در فضایی کاملا بداهه پیش می‌رود. دونوازی سه‌تار، دونوازی دیوان و تنبور و دونوازی تار و کمانچه بخش‌های مختلف این کنسرت را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که برخی قطعات کنسرت «در هوای بی‌چگونگی» با آواز همراه است که آواز این قطعات را پورناظری و قمصری می‌خوانند.

Page Generated in 0/0060 sec