printlogo


کد خبر: 263825تاریخ: 1402/3/27 00:00
دور دنیا

نامه قانونگذار ارشد آمریکا به بایدن درباره ایران
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور بر ضرورت ارائه هر گونه توافق با ایران به نهاد قانونگذار تأکید کرد. به گزارش تسنیم، «مایکل مک‌کاول»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور بر ضرورت ارائه هر گونه توافق با ایران به نهاد قانونگذار تأکید کرد. این قانونگذار ارشد آمریکایی با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ای درباره تلاش دولت بایدن برای دستیابی به تفاهمی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تأکید کرد که دولت باید به تعهداتش در قبال کنگره ذیل قانون موسوم به «قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران» (اینارا) پایبند بماند. مک‌کاول در بخش دیگری از نامه از بایدن بابت تلاش‌های ادعایی برای بازگشت به برجام انتقاد کرده و نوشته است: «دولت به جای استفاده از اهرم‌های دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی برای منصرف کردن ایران از انجام فعالیت‌های مخرب در حال پاداش دادن به رفتارهای بد ایران در ازای وعده کذب تهران برای تنش‌زدایی است». وی اضافه کرده است: «به دولت یادآوری می‌کنم که قوانین آمریکا ایجاب می‌کنند که هر گونه توافق، ترتیبات یا تفاهم با ایران باید ذیل قانون اینارا به کنگره تحویل داده شوند». در روزهای گذشته شایعاتی در رسانه‌های آمریکا درباره دستیابی ایران به نوعی توافق موقت یا تفاهم درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر شده است. هم ایران و هم وزارت خارجه آمریکا این شایعات را رد کرده‌اند.
***
3 کودک در آمریکا بر اثر تیراندازی کشته شدند
۳ کودک در ایالت اوهایو مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌ و کشته شدند. به گزارش فارس، رسانه‌های آمریکا به نقل از پلیس اوهایو گزارش دادند ۳ کودک مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌ و کشته شده‌اند. رسانه‌های محلی گزارش دادند پلیس بعد از دریافت گزارش‌هایی از این حادثه به یک منزل در منطقه «کلرمونت» ایالت اوهایو مراجعه کرده است. فاکس‌نیوز گفته این ۳ پسربچه ۳، ۴ و ۷ سال داشته‌ و با هم برادر بوده‌اند. مظنون دستگیر شده است. مطابق این گزارش، ساعت ۱۶:۱۵ به وقت محلی زنی بعد از تماس با پلیس اعلام کرد کودکانش هدف گلوله قرار گرفته‌اند. ۳ دقیقه بعد فرد دیگری که تحت تأثیر حادثه قرار گرفته بود با پلیس تماس گرفت و گفت دختربچه‌ای را دیده که حین دویدن در جاده فریاد می‌زده است که پدرش دارد «همه را می‌کشد». پلیس بعد از ورود به صحنه حادثه با مرد ۳۲ ساله‌ای به نام «چاد دورمن» مواجه شد که طبق اسناد ثبت‌شده مالک آن خانه است.
پلیس همچنین ۳ کودک را داخل حیاط دید که بر اثر اصابت گلوله زخمی شده بودند. عوامل امداد اقدامات احیا را روی این کودکان انجام دادند که بی‌فایده بود و آنها جان‌شان را در صحنه حادثه از دست دادند. دفتر کلانتری این منطقه هنوز اینکه دورمن با دیگر افراد دخیل در این حادثه ارتباط دارد را تایید نکرده است. مادر این کودکان زنی ۳۴ ساله است که هنگام ورود پلیس بیرون ساختمان بود و دستش بر اثر اصابت گلوله زخمی شده بود. پلیس، دورمن را دستگیر کرده و در حال انجام تحقیقات از او است. جدیدترین آمارها نشان می‌دهد با آنکه آمریکا حدود ۵ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد نزدیک به ۳۱ درصد از عاملان کشتارهای جمعی با سلاح در جهان به این کشور تعلق دارد. جدیدترین آمار مرکز «بایگانی خشونت‌های مسلحانه» در آمریکا نشان داد ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ششم مه (16 اردیبهشت) بر اثر خشونت مسلحانه در ایالات‌متحده جان خود را از دست داده‌اند. در بین این قربانیان، ۵۲۱ نوجوان و ۹۳ نفر کودک بوده‌اند.
***
بزرگ‌ترین حزب سوییس سخنرانی زلنسکی را تحریم کرد
بزرگ‌ترین بدنه تشکیل‌دهنده پارلمان سوییس سخنرانی ولودیمیر زلنسکی در این نهاد قانونگذاری را مصداق مداخله در امور داخلی دانست و آن را تحریم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری راشا تودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از طریق تماس ویدئویی در پارلمان سوییس سخنرانی کرد و قانونگذاران این کشور را به بازنگری در قوانین صادرات تسلیحات و حمایت مضاعف از کی‌یف تشویق کرد اما «حزب مردم» که بزرگ‌ترین حزب سوییس است، سخنرانی او را به دلیل مداخله در امور داخلی این کشور تحریم کرد. زلنسکی در سخنرانی خود از نمایندگان پارلمان خواست اجازه صادرات - و صادرات مجدد - تسلیحات، مهمات و ادوات جنگی ساخت سوییس به اوکراین را داده و اقدامات بیشتری را علیه «الیگارش‌های روس» انجام دهند. زلنسکی تاکید کرد: من می‌دانم که در سوییس بحثی درباره صادرات تجهیزات جنگی برای محافظت و دفاع از اوکراین وجود دارد. این امری حیاتی است. ما به سلاح نیاز داریم تا بتوانیم صلح را به اوکراین بازگردانیم.
این سخنرانی توسط حزب راستگرای مردم نادیده گرفته شد و اعضای این حزب از جلسه خارج شدند؛ حزبی که ۵۳ کرسی از ۲۰۰ کرسی مجلس سفلای سوییس و همچنین ۶ کرسی از ۴۶ کرسی مجلس علیای این کشور را در اختیار دارد. در ماه گذشته میلادی که اعلام شد زلنسکی قرار است در پارلمان سوییس سخنرانی کند، این حزب متعهد شد آن را تحریم کند و استدلال کرد که این مصداق دخالت فاحش در امور داخلی سوییس خواهد بود.
موضع دیرینه سوییس به عنوان یک کشور بی‌طرف قبلا با تصمیم این کشور برای پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه تا حدودی خدشه‌دار شده است. با این حال، این کشور به‌رغم فشارهای فزاینده از سوی دیگر کشورهای غربی، از جمله ایالات‌متحده، پیوسته درخواست‌ها برای اجازه صادرات مجدد تسلیحات ساخت سوییس به کی‌یف را رد کرده است.

Page Generated in 0/0063 sec