printlogo


کد خبر: 263857تاریخ: 1402/3/27 00:00
دومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی کشور برگزار شد
میراث مفاخر

آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی در حالی برگزار شد که وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تکریم مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی آنها را پلی بین نسل‌های گذشته و آینده و انتقال‌دهنده ارزش‌های فرهنگی ملی و دینی کشور عنوان کرد و گفت: چهره‌های ماندگار حوزه میراث فرهنگی شناسنامه‌ و علامت‌هایی برای هدایت ما به سمت فضیلت هستند که با باور صادقانه وارد این مسیر شده‌اند. دومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدرضا دشتی‌اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس، جمعی از پیشکسوتان میراث فرهنگی و فعالان گردشگری، همچنین شماری از شخصیت‌های سینمایی از جمله محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات مدیره خانه سینما و پوران درخشنده عصر پنجشنبه ۲۵ خرداد برگزار شد. در این آیین، از مفاخری چون زهره بزرگ‌مهری مهندس معمار، نویسنده و پژوهشگر، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی، سیدمنصور سیدسجادی دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده و باستان‌شناس، اسکندر مختاری‌طالقانی دکترای پژوهش هنر، مرمتگر و پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی، جلیل گلشن‌بافقی باستان‌شناس، پژوهشگر و حفاظت‌گر آثار تاریخی، هایده لاله دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مؤلف، سیدمحمود طالقانی دکترای مطالعات شهری و مؤسس موزه روستایی گیلان، رسول وطن‌دوست پژوهشگر، مرمتگر آثار و اشیای تاریخی، عبدالحسین وکیلی‌فرد از بنیانگذاران سازمان میراث‌فرهنگی و عبدالرحمان وهاب‌زاده  باستان‌شناس پژوهشگر و حفاظت‌گر آثار تاریخی ـ تجلیل شد.
سال گذشته نیز از ۱۲ چهره میراث فرهنگی همچون باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی بنیانگذار مکتب مرمت نوین در ایران( درگذشته به سال ۱۳۸۶)، محمدرضا اولیا معمار، عبدالله جبل‌عاملی معمار و اصفهان‌شناس، حمیده چوبک باستان‌شناس، علی‌اکبر سعیدی معمار و مرمتگر ، محمدحسن سمسار تاریخ‌دان، تاریخ‌نگار و باستان‌شناس، محمدرحیم صراف باستان‌شناس، فائق توحیدی باستان‌شناس، رجبعلی لباف خانیکی باستان‌شناس، مهدی مجابی پژوهشگر معماری و شهرسازی، محمدحسن محب‌علی معمار و مرمتگر و محمدمیرشکرایی پژوهشگر مردم‌شناسی و مطالعات هنر تجلیل شده بود.
سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی ایران که از سوی این وزاتخانه برگزار شد، به اهمیت تکریم میراث‌فرهنگی، مفاخر و پیشکسوتان این حوزه اشاره کرد و افزود: آنها شناسنامه‌ و علامت‌هایی برای هدایت ما به سمت فضیلت هستند که با باور صادقانه وارد این مسیر شده‌اند و با اعتقاد راستین پلی را بین نسل جدید و نسل‌های گذشته ایجاد کرده‌اند و موجب انتقال ارزش‌ها شده‌اند. وی بیان کرد: پیشکسوتان و مفاخر میراث‌ فرهنگی که در این مسیر استخوان خرد کرده‌اند، پرچمدار تمام فضایل، خوبی‌ها و ارزش‌ها و متعلق به ملت ایران هستند.
ضرغامی با بیان اینکه در معرفی میراث فرهنگی خوب عمل نشده و عملکرد ضعیفی داشته‌ایم، به دوران ریاست خود در صداوسیما اشاره کرد و گفت: اگر من در جایگاه سابقم در صداوسیما همت و تمرکزم را بر معرفی درست داشته‌ها و میراث فرهنگی می‌گذاشتم، از بسیاری دیگر از کارها مفیدتر بود. این فرهنگ چند هزار ساله را باید معرفی کنیم و در اختیار نسل‌های جدید قرار دهیم که ایرانی پرافتخار بسازیم.
وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی افزود: هیچ زمان دیر نیست، اکنون باید میراث‌ فرهنگی ملموس و ناملموس را معرفی کنیم. بعد از انقلاب میراث ناملموس مورد غفلت جدی قرار گرفته است. بخش عظیمی از میراث فرهنگی ناملموس ایرانی‌ها عین دستورات اسلام است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت رابطه درست با جوان‌ها گفت: اخیرا رهبر انقلاب فرمودند لسان قوم‌ را نمی‌دانید و با زبان 40 سال قبل نمی‌شود حرف زد. اگر نمی‌توانید حرف بزنید، مترجم بگیرید و اگر مترجم نمی‌گیرید کسانی را که حرف زدن بلد هستند مورد سوال قرار ندهید.
علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  نیز در دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی گفت: بی‌گمان وقتی از میراث‌فرهنگی، تمدن و هویت و تاریخ سخن می‌گوییم، حکیم توس و خالق شاهنامه پس از 1042 سال در قله ایستاده است و پرتوافشانی می‌کند. شاهکار جهانی و پایان‌ناپذیر شاهنامه ۵۰ هزار بیت شعر دارد که بیش از ۲۰۰۰ بار از واژه «ایران» و بالغ بر ۶۰۰ بار از «خرد» و «خردمندی» گفته است و این پیشینه تمدنی و تاریخی ما ایرانیان است.
معاون میراث فرهنگی افزود: شاهنامه را اگر چه حکیم توس سروده است اما گویی همه ایرانیان هم‌صدا و هم‌آوا با او این حماسه را سروده‌اند. از این رو شاهنامه را باید «سند ثبت احوال ایرانیان» و «کتاب تاریخ ایران زمین» بنامیم. ملت و جامعه‌ای که دارای چنین گنجینه‌ها و داشته‌های گرانقدر و بی‌بدیلی است، می‌تواند از  «میراث تمدن و فرهنگی» سخن بگوید.
دارابی ادامه داد: ابوریحان، ابوعلی سینا، حافظ، سعدی، مولوی، رودکی، فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی، خیام، عطار، سهروردی و صدها نفر از این مشاهیر ایران فرهنگی ایستاده بر قله هستند که دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ لغات برای ادای حق به مقام آنان، از بسیاری از این مفاخر با عنوان «همه‌چیزدان» یاد کرده‌اند. تکریم، ترویج و معرفی این مفاخر، یعنی تعظیم و نکوداشت زبان فارسی و اسلام که در طول تاریخ 2 عنصر هویت‌بخش، اتحادآفرین، انسجام‌بخش و به‌وجود‌آورنده امنیت ملی و ثبات سیاسی در قلمرو بزرگی به نام ایران بوده است. از همین رو وقتی از میراث ‌فرهنگی سخن می‌گوییم، بازتابی از ارزش‌ها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان‌ها در طول تاریخ است.
دارابی گفت: به واقع تکریم چهره‌های ماندگار میراث ‌فرهنگی که امسال دومین دوره آن را برگزار می‌کنیم، با هدف ارج‌گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث‌ فرهنگی کشور و از سوی دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه‌های زنده بشری است که می‌تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد تا از رهگذر آن بتوانیم امیدوار به آینده و فردایی بهتر، با افتخار به گذشته، راه و آرمان نیاکان و پیشینیان را بشناسیم و طی کنیم.
وی افزود: برگزاری همایش چهره‌های ماندگار میراث ‌فرهنگی برای عبرت‌آموزی، هویت‌بخشی و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی در عصر امروز یک «ضرورت انکارناپذیر» است.  
معاون میراث فرهنگی همچنین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی «شناساندن تاریخ، دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها» را یک وظیفه همگانی خوانده‌اند‌ و تاکید کرده‌اند «اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته‌اش، از فرهنگش، از شخصیتش، از مفاخر علمی، دینی، سیاسی و فرهنگی‌اش جدا کردند و از یادش بردند، این ملت آماده خواهد شد که هر چه می‌خواهند بر سرش بیاورند».

Page Generated in 0/0073 sec