printlogo


کد خبر: 263867تاریخ: 1402/3/28 00:00
پاسخ پوتین به درخواست ناتو برای کاهش سلاح‌های اتمی روسیه: بروید به جهنم!
موازنه وحشت

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در «مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ» اعلام کرد کشورش بیش از تمامی کشورهای عضو ناتو دارای تسلیحات اتمی است و آنها می‌خواهند که روسیه این تسلیحات را کاهش دهد، اما این موضوع هرگز اتفاق نخواهد افتاد. او با تشویق نمایندگان حاضر خطاب به ناتو گفت: بروید به جهنم. پوتین افزود: استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی اتمی در بلاروس، یادآوری به غرب است که نمی‌تواند شکست راهبردی به روسیه وارد کند. او گفت: کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه قبلا به متحد نزدیک‌مان بلاروس تحویل شده است، اما در حال حاضر نیازی نمی‌بینیم به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شویم.  ما تنها در صورتی از سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد که تهدیدی برای کشور روسیه وجود داشته باشد. همانطور که می‌دانید ما در حال مذاکره با متحد خود، (الکساندر) لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس بودیم که بخشی از این سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را به خاک بلاروس منتقل کنیم، این اتفاق افتاده است. نخستین کلاهک‌های هسته‌ای به بلاروس تحویل داده شد اما فقط اولین‌ها، قسمت اول. ما این کار را تا پایان تابستان یا تا پایان سال به طور کامل انجام خواهیم داد. این یک عنصر بازدارنده است.
در همین حال سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی از ابعاد گسترده خسارات و تلفات اوکراین در ضدحمله‌ای که مدت‌ها درباره آن تبلیغ می‌شد، پرده برداشت. «ریچارد هایدن بلک»، سیاستمدار جمهوری‌خواه و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا به تلفات و خسارات بالای ارتش اوکراین در ضدحمله‌ ادعایی علیه روسیه و انهدام مطلق تانک‌ها و تسلیحات سنگین اهدایی غرب اذعان کرد. سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکا  با انتشار پستی در توئیتر تاکید کرد ضدحمله‌ای که ارتش اوکراین مدت‌ها درباره آن رجزخوانی می‌کرد با گذشت تنها یک هفته به «دیوار فولادی» برخورد کرد و خسارات سنگینی را متحمل شد. او که از اعضای سابق یکی از مجالس سنای ایالتی آمریکا بوده، نوشت: «حمله اوکراین به یک دیوار فولادی برخورد کرد. اوکراین در عرض تنها یک هفته بعد از شروع حمله متحمل 7000 کشته در نبرد و از دست دادن 160 تانک و 360 خودروی زرهی شد، بدون آنکه دستاورد چندانی کسب کند». ریچارد هایدن بلک که کهنه‌سرباز جنگ ویتنام بوده، ادامه داد: «این یک حمام خون بی‌هدف است. همه‌جا آثار تانک‌های لئوپارد سوخته و خودروهای بردلی منهدم‌شده دیده می‌شود. این انسانی نیست که به اوکراین بگویند تا هر زمان که طول بکشد بجنگد.  همین حالا به این جنگ غم‌انگیز پایان دهید». مشاور سابق پنتاگون نیز با تایید متحمل شدن شکست از سوی نیروهای مسلح اوکراین، هشدار داد ناتو ممکن است به جنگ با روسیه در اوکراین ورود کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرهنگ «داگلاس مک گریگور»، مشاور سابق رئیس پنتاگون در کانال خود در شبکه یوتیوب هشدار داد با وارد شدن شکست‌ها به نیروهای مسلح اوکراین، ائتلاف ناتو ممکن است رسما در تلاش برای نجات رژیم کی‌یف خود را به یکی از طرف‌های جنگ در اوکراین تبدیل کند. روسیه اخیرا اعلام کرد در جریان درگیری‌ها در جبهه «زاپروژیا» در جنوب اوکراین‌ چند دستگاه تانک آلمانی «لئوپارد» و خودروی زرهی نظامی «بردلی» آمریکا را به غنیمت گرفته است. پیش از این، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه از آغاز عملیات ضد‌حمله ارتش اوکراین خبر داده بود. رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در «مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ» در روز جمعه آمارهایی از تلفات و خسارات واردشده به ارتش اوکراین در ضمن این ضدحمله ارائه کرد و تلفات اوکراین در نتیجه آن را «فاجعه‌بار» خواند. ولادیمیر پوتین اعلام کرد اوکراین در این ضد حمله بیش از 600 خودروی زرهی شامل 186 دستگاه تانک را از دست داده است. پوتین توضیح داد: «تلفات اوکراینی‌ها بسیار سنگین و در مقایسه با تلفات ارتش روسیه 10 به یک بوده است. این یک حقیقت است. از بین رفتن جنگ‌افزارهای آنها نیز هر روز افزایش می‌یابد. رئیس‌جمهوری روسیه، همچنین در سخنرانی خود در «مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ» مقامات اوکراین را به قهرمان‌سازی از نئونازی‌ها متهم کرد و گفت: امروز، نئونازی‌ها، نوادگان هیتلر، به عنوان قهرمانان اوکراین منصوب شده‌اند. هولوکاست نابودی 6 میلیون یهودی است. فقط یک و نیم میلیون نفر در اوکراین- بیشترین آمار- به دست باندرا کشته شدند. وی همچنین درباره تحویل احتمالی اف 16 به کی‌یف اظهارنظر کرد. او آنها را خطر جدی دخالت بیشتر ناتو در درگیری خواند و افزود: اگرجنگنده‌ها در پایگاه‌های هوایی خارج از اوکراین مستقر شوند و در درگیری‌ها مورد استفاده قرار گیرند، باید ببینیم چگونه می‌توانیم ضربه بزنیم و کجا می‌توانیم سلاح‌هایی را که در درگیری‌ها علیه ما استفاده می‌شود منهدم کنیم. رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: ارتش روسیه با موفقیت تجهیزات نظامی غربی را نابود می‌کند.
***
لاوروف: جهان پس از جنگ اوکراین متفاوت خواهد بود
وزیر خارجه روسیه گفت وقتی جنگ اوکراین تمام شود، کی‌یف حاکمیت روسیه بر مناطقی را که از دست داده به رسمیت خواهد شناخت و جهانی‌سازی غرب از بین خواهد رفت. سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با خبرگزاری راشاتودی، مناقشه اوکراین را جنگ نیابتی غرب با روسیه دانست که یک «مناقشه ژئوپلیتیک» است و آمریکا سعی دارد از طریق آن، رقیب قدرتمند خود (روسیه) را حذف کند تا به هر طریقی شده در موضع سلطه باقی بماند. وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه «این تلاش‌ها بیهوده است»، گفت پیش از حصول آتش‌بس، اوکراین و حامیانش وادار به پذیرش «واقعیت‌های قطعی تازه» خواهند شد. 
لاوروف افزود: اوکراین در هر توافق صلحی باید از دست ‌دادن دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا را بپذیرد. وی ادامه داد: ما کاملا درک می‌کنیم که فقط می‌توانیم به خودمان اتکا کرده و با کشورهایی ارتباط بگیریم که به دنبال یک همکاری مساوی و سودآور هستند. این روزها در غرب چنین تمایلی نمی‌بینیم. با این ‌حال، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد روسیه آماده است با آن دسته از کشورهای اروپایی همکاری کند که می‌دانند همکاری با روسیه برای‌شان بهتر از «تن‌دادن به بازی‌های ایدئولوژیک و ژئوپلیتیک» واشنگتن است. وی همچنین با بیان اینکه حمله روسیه به اوکراین به این دلیل آغاز شد که غرب روسیه را به چالش کشید، گفت: جهان (بعد از جنگ) تغییر خواهد کرد. وضعیت امروز حاصل واکنش غرب به عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین است.

 


Page Generated in 0/0071 sec