printlogo


کد خبر: 263870تاریخ: 1402/3/28 00:00
دور دنیا

بلینکن: سوءتفاهم‌ها با چین نباید به درگیری ختم شود
وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به پکن، بر اهمیت بهبود خطوط ارتباطی بین آمریکا و چین تاکید کرد، این در حالی است که وزارت خارجه چین تاکید کرد قاطعانه از منافع خود محافظت خواهد کرد. آنتونی بلینکن در واشنگتن به خبرنگاران گفت آمریکا می‌خواهد مطمئن شود «رقابت با چین به دلیل سوءتفاهم‌های قابل اجتناب به درگیری تبدیل نمی‌شود». وی که با ویویان بالاکریشنان، همتای سنگاپوری خود صحبت می‌کرد، اضافه کرد سفر وی به چین در نتیجه دیدار سال گذشته در بالی است که بین رئیس‌جمهوری شی‌جین‌پینگ و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شد. آنها توافق کردند چین و آمریکا، ۲ اقتصاد بزرگ جهان و مدعیان اصلی نفوذ جهانی باید مسیر ارتباطات را باز نگه دارند و برای جلوگیری از درگیری‌های ناخواسته اقداماتی انجام دهند. بلینکن گفت: بایدن و شی متعهد شدند ارتباطات را به طور خاص بهبود بخشند تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که تا حد ممکن به صورت واضح با هم ارتباط برقرار می‌کنیم تا از هرگونه سوءتفاهم یا سوء ارتباط احتمالی جلوگیری کنیم. این در حالی است که وزارت خارجه چین از زبان وانگ ون بین، سخنگوی خود تاکید کرد: «در این سفر، طرف‌های آمریکایی و چینی درباره روابط دوجانبه و موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه مشترک تبادل نظر خواهند کرد».
***
معاون نبیه بری:
به حمایت از «فرنجیه» پایبندیم
«علی حسن خلیل» معاون سیاسی «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی سخنانی اعلام کرد اتفاقاتی که در نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور رخ داد و موضع نمایندگان مستقل، نشان می‌دهد ما در معرض فشارهای زیادی قرار داریم و نوعی فشار داخلی و خارجی بر نمایندگان وجود دارد. وی افزود: برخی با ادعای اینکه تقلبی در شمارش آرا اتفاق افتاده و «جهاد ازعور» نامزد مورد نظر جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی بیش از 65 رای آورده بود و می‌توانست پیروز شود، می‌خواهند کشور را وارد مرحله‌ای ناشناخته کنند. برخی مواضع حزب نیروهای لبنانی و حزب کتائب نشان می‌دهد آنها بخشی از این نقشه خطرناک هستند. هر فرد عاقلی متوجه می‌شود با اجرای این نقشه، لبنان وارد بحرانی بزرگ خواهد شد. این مقام پارلمانی لبنان در گفت‌وگو با المیادین اظهار داشت: حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه رای به جهاد ازعور را اینگونه توجیه می‌کند که می‌داند ازعور پیروز نخواهد شد و تنها یک بادکنک آزمایشی است اما ما قانع نمی‌شویم. ما همچنان به حمایت از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده پایبندیم و راه گفت‌وگو با جریان آزاد ملی باز است اما ریاست این جریان پیش‌شرطی برای انجام این گفت‌وگو تعیین کرده مبنی بر اینکه ما باید از حمایت فرنجیه دست بکشیم.
***
تأکید رهبر انصارالله یمن بر حمایت از ملت فلسطین
رهبر انصارالله یمن در دیدار با نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر حمایت کشورش از ملت فلسطین تاکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری المیادین، محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله در تلگرام نوشت: عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر این جنبش در دیدار با احمد برکه، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین بر موضع ثابت و اصولی کشورش در حمایت از ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر تاکید کرد. وی از نقش قهرمانانه و جهادی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و گروه‌های مقاومت در عملیات اخیر انتقام آزادگان و در تمام دوران رویارویی با اشغالگر تقدیر کرد و گفت، ملت یمن آماده ارائه هرگونه حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطین است.
***
گاف جدید بایدن:
خدا ملکه را حفظ کند!
رئیس‌جمهوری سالخورده ایالات‌متحده که کلام و حرکاتش مملو از گاف‌های عجیب و غریب است، در پایان سخنرانی خود در رابطه با کنترل سلاح، با گفتن عبارت «خدا ملکه را حفظ کند»، به طرز غیرمنتظره‌ای مخاطبانش را غافلگیر کرد. به گزارش ایسنا به نقل از وب‌سایت نیویورک‌پست، سخنان پایانی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ۸۰ ساله آمریکا در روز جمعه، شنوندگان و از جمله خبرنگاران حاضر در دانشگاه هارتفورد در کنتیکت را مات و مبهوت کرد.
«تاد گیلمن» از روزنامه دالاس‌مورنینگ‌نیوز در گزارشی از این لحظه نوشت: «چندین نفر از من پرسیده‌اند که چرا او چنین چیزی گفته است. من هیچ ایده‌ای ندارم. بقیه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران هم نظری ندارند». این در حالی است که اواخر روز جمعه «اولیویا دالتون»، معاون سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران مدعی شد روی سخنان بایدن به فردی در جمعیت حاضران بود. این مقام اما توضیح بیشتری ارائه نکرد. «خدا ملکه را حفظ کند»، نام سرود ملی بریتانیا تحت رهبری ملکه الیزابت دوم و همچنین بیانیه‌ای ملی‌گرایانه در طول ۷۰ سال سلطنت او بود. پس از اینکه الیزابت دوم سپتامبر گذشته درگذشت و پسرش چارلز سوم جانشین او شد، سرود و شعار سلطنتی بریتانیا به «خدا پادشاه را حفظ کند» برگردانده شد. این سخنان نامفهوم و بی‌معنای بایدن که موجب حیرت همگان شده، امری جدید نیست. وی سپتامبر گذشته در مراسمی که برای یادبود یک نماینده آمریکایی درگذشته به نام «جکی والورسکی» بود، به دنبال متوفی می‌گشت و سوال کرد او کجاست! این در حالی است که مراسم برای گرامیداشت این قانونگذار بود و بایدن هم یک ماه قبل از آن تلفنی به خانواده والورسکی تسلیت گفته بود.

Page Generated in 0/0063 sec